No właśnie-okazuje się, że to jaki olej jest wymagany w konkretnym silniku zależy od jego twórców. Oczywiście inżynierowie też nie działają w próżni i na ich decyzję najwięksi wpływ mają...księgowi i normy emisji spalin. Ale gdybyśmy chcieli uprościć to gatunek i lepkość oleju determinują:
1. Ciśnienie układu smarowania
Ciśnienie zależy od lepkości oleju, ciśnienia i wydatku pompy oleju, charakterystyki zaworu przelewowego i luzów montażowych silnika. Jak widać, jeżeli zastosujemy olej o mniejszej lepkości możemy doprowadzić do zerwania filmu olejowego. Z drugiej strony użycie oleju o zbyt dużej lepkości niepotrzebnie zwiększa ciśnienie i może doprowadzić do zakłócenia filtracji oleju. Dzieje się tak dlatego że zawór przelewowy może pozostawać otwarty przez dłuższy czas a w takiej sytuacji olej nie przepływa przez medium filtracyjne. Oprócz tego większa lepkość może przyczyniać się do zwiększonego spalania oleju a to dlatego że pierścienie mogą nie "nadążać" ze zgarnianiem nadmiaru środka smarnego. W takim wypadku część oleju może przeniknąć do komory spalania.
2. Technologia oczyszczania spalin
Samochody wyposażone w filtry DPF/GPF wymagają środka smarnego typu „low saps”. Oleje low saps zawierają mniej dodatków przeciw zużyciowych. Dzieje się tak że to właśnie te substancje po spaleniu tworzą popiół siarczanowy, który skutecznie zatyka filtr cząstek stałych. Właśnie dlatego silniki do dedykowane do pracy z DPF/FAP musza być specjalnie przygotowane na pracy na takim „wyjałowionym” środowisku. Najczęściej konstruktorzy radzą sobie z tym problemem stosując powłoki zmniejszające tarcie (DLC, grafit, azotowanie) i stosują większe ciśnienie oleju.
Z pozoru rodzaj układu zasilania ma niewiele wspólnego ze smarowaniem. W praktyce zastosowanie pompo wtryskiwaczy niesie za sobą specjalne wymogi co do środka smarnego. Dzieje się tak dlatego że pomiędzy krzywką a pompo-wtryskiwaczem występują bardzo duże naciski i może dojść do przedwczesnego zużycia tych elementów. Również zastosowanie wtrysku bezpośredniego niesie za sobą wzrost ilości zanieczyszczeń i zwiększenie rozrzedzenia środka smarnego.
4. Wysilenie silnika
Współczesne silniki są coraz bardziej wysilone. Współczynnik ten zależy od stopnia sprężania i stopnia doładowania jednostki. Zwiększanie wysilenia niesie za sobą wzrost temperatury roboczej środka smarnego. Nowoczesne silniki dysponują coraz wyższym momentem obrotowym przy niższych obrotach. W takiej sytuacji olej ma szczególnie trudne zadanie, ponieważ na panewki działają bardzo duże siły i może wystąpić zjawisko spalania detonacyjnego LSPI.
Oczywiście nie są to wszystkie aspekty techniczne brane pod uwagę przy dopasowaniu oleju do silnika. Należy tu jeszcze wspomnieć zakładanym resursie środka smarnego. Pamiętajcie że wszystkie te wymagania jakościowe szczegółowo określają normy producentów, które dokładnie prześwietlimy w następnym odcinku
A dobry olej dopasowany do waszego silnika dobierzecie TU.
Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska
Komentarze (0)