
Unikatowe wymagania motocykli
Silniki motocyklowe często rozwijają dużą moc z małej pojemności skokowej, wymagają więc znacznie wyższych prędkości obrotowych niż silniki samochodowe. Z tego powodu mocniej się grzeją. Chłodzone powietrzem silniki motocyklowe dużo bardziej obciążają olej niż silniki samochodowe, które są prawie wyłącznie chłodzone cieczą. Oprócz tego w większości motocykli ten sam olej musi pracować w skrzyni biegów i w sprzęgle, gdzie poddawany jest dość dużym obciążeniom. Oleje przeznaczone do silników samochodowych nie nadają się do motocykli, ponieważ mogą zawierać dodatki uszlachetniające, które zmniejszają tarcie, co grozi awarią mokrego sprzęgła.
Jakie znaczenie ma kontrolka ciśnienia oleju? Gdy się zapala, może być już za późno. Pamiętajcie, że najczęściej wskazuje ona nie poziom oleju, lecz jego ciśnienie w układzie smarowania. Warto często kontrolować poziom oleju, a ubytki uzupełniać – najlepiej tym samym olejem, ale jeśli takiego nie mamy, to kilka procent innego nie zaszkodzi. Ważniejszy jest odpowiedni poziom.
Wybór oleju na lato
Letnie miesiące to czas intensywnej eksploatacji motocykli. Dłuższe trasy, wyższe temperatury i większe obciążenia dla silnika – w takich warunkach dobór odpowiedniego oleju silnikowego ma kluczowe znaczenie dla trwałości i niezawodności jednostki napędowej.
Wysoka temperatura otoczenia wpływa na właściwości oleju. Dlatego latem szczególnie ważne jest, by stosować olej o odpowiedniej klasie lepkości, np. 10W-40 lub 15W-50. Druga liczba (40 lub 50) oznacza lepkość w temperaturze w pełni rozgrzanego silnika. Rekomenduje się, aby kierować się zaleceniami producenta motocykla, ale jeśli jeździsz w bardzo gorącym klimacie lub z dużym obciążeniem (np. z pasażerem i bagażem), możesz rozważyć olej o lepkości wyższej o jedną klasę.
Czy latem trzeba częściej wymieniać olej? Zasadniczo nie ma konieczności częstszej wymiany oleju niż zaleca producent, chyba że motocykl pracuje w trudnych warunkach, jak jazda w bardzo wysokich temperaturach, dynamiczna jazda sportowa czy częste krótkie trasy bez pełnego rozgrzania silnika. W takich przypadkach olej szybciej się degraduje – traci lepkość, utlenia się i gorzej chroni silnik. Wówczas warto rozważyć wymianę oleju częściej niż co sezon lub co określony przebieg.
Dobierając olej, sprawdź zgodność z normą JASO MA/MA2 – szczególnie ważną dla motocykli z mokrym sprzęgłem. Pamiętaj, że oleje syntetyczne klasy premium lepiej znoszą wysokie temperatury, a im wyższy wskaźnik lepkości posiadają, tym mniejsze są zmiany właściwości oleju przy wahaniach temperatury.
Bogdan Ptak
Fuchs Oil Corporation (PL)
Komentarze (0)