ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

18 dni temu  28.08.2019, ~ Administrator   

Dodatki do olejów silnikowych i paliw – stosować czy nie?
Strona 1 z 3

Nie ma tygodnia, aby któryś z klientów nie zadał nam takiego pytania. Żeby na nie odpowiedzieć, przyjrzyjmy się bliżej temu, co wchodzi w skład typowego, wysokiej jakości oleju silnikowego.

Prócz olejów bazowych, o których napisano już chyba wszystko, w skład gotowego produktu wchodzą także dodatki uszlachetniające. Ze względu na ich funkcję można podzielić je na trzy główne typy. Do pierwszego zalicza się związki chroniące powierzchnię, czyli: detergenty i dyspergenty, dodatki EP i AW, modyfikatory tarcia oraz inhibitory korozji. Drugi rodzaj to związki poprawiające właściwości oleju. Do nich zaliczamy modyfikatory wskaźnika lepkości, depresatory, środki spęczniające uszczelki i w niektórych przypadkach barwniki. Komponenty chroniące olej, czyli przeciwutleniacze i dodatki przeciwpienne, zaliczamy do trzeciego typu.

Wszystkie wymienione związki chemiczne mają ściśle określoną rolę do spełnienia w silniku i działają prawidłowo, kiedy dodane są w odpowiedniej ilości. Dlaczego? Ponieważ związki działające w tym samym miejscu, np. na powierzchni metalu, konkurują ze sobą. W przypadku gdy w oleju jest za dużo modyfikatorów tarcia, dodatki EP i AW lub inhibitory korozji nie będą miały gdzie zadziałać i ostatecznie może dojść do nadmiernego zużycia współpracujących ze sobą części lub ich korozji. Także zbytnie obniżenie współczynnika tarcia w silniku może skutkować tym, że trzonki zaworów przestaną się obracać w prowadnicy, nie będą prawidłowo smarowane i zużyją się szybciej.

Dlatego aby współczesne, wysokiej jakości i zaawansowane technologicznie oleje mogły spełnić wysokie wymagania stawiane przez silniki, muszą mieć w swoim składzie wiele różnych specjalistycznych komponentów. Większość z nich działa na powierzchni metalu i dlatego trzeba zachować równowagę. Dodanie któregokolwiek w nadmiarze może przynieść skutek przeciwny do zamierzonego. Trzeba bardzo wyraźnie podkreślić, że oleje silnikowe firmy Fuchs to gotowe do użytku produkty, nie wymagają dodawania niczego. Grozi to pogorszeniem ich parametrów, a w dłuższej perspektywie uszkodzeniem silnika.

Stosowanie wysokiej jakości środków smarnych i przestrzeganie zaleceń producenta odnośnie do okresów między wymianami nie wymaga dodatkowych zabiegów. Jeśli warunki eksploatacji pojazdu są ciężkie, należy odpowiednio skrócić przebiegi.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony