Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

13 dni temu  02.10.2018, ~ Administrator   

Downsizing? Olejowe potrzeby silnika
Strona 1 z 2

Dzisiejsze silniki znacząco różnią się od tych, które były montowane pod maską naszych aut jeszcze dekadę temu. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy nowo pojawiające się konstrukcje silników spalinowych to już wyczerpanie możliwości technologicznych.

W ostatnich latach wynikające z ochrony środowiska zapotrzebowanie na jednostki napędowe o mniejszym zużyciu paliwa i niższej emisji spalin, zmusiło producentów do konstruowania silników w oparciu o ideę „downsizingu”, a więc o niskiej pojemności, ale turbodoładowanych. Takie nowoczesne jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa (np. t-GDI) mogą generować aż 150 KM z jednego litra pojemności skokowej silnika.

Do tego dochodzi powszechny dziś system start-stop, który ma sprawiać, że samochód będzie bardziej przyjazny dla środowiska (pozwala zmniejszyć konsumpcję paliwa o 3-10%). Niestety takie konstrukcje mocno wysilają silnik. Jedną z niepożądanych konsekwencji częstego zatrzymywania się i ruszania jest obciążenie tribologiczne istotnych elementów silnika, np. panewek. Rozruch jest przecież niewielkim ułamkiem okresu eksploatacji silnika, ale to właśnie ten moment odpowiada za nawet 75% zużycia silnika i uszkodzeń z tym związanych. Żywotność panewek, szczególnie wałków rozrządu w silnikach z technologią start-stop może być mniejsza o połowę w porównaniu do analogicznych konfiguracji silnika bez tego systemu. Pewnym jest, że dla długotrwałego działania silniki te wymagają ochrony doskonałych środków smarnych. Warto pamiętać, że współczesne, turbodoładowane i ciasno spasowane silniki potrzebują olejów samochodów o niskiej lepkości. Te wymagania stanowią wyzwania dla inżynierów opracowującym formuły nowoczesnych środków smarnych.

Potrzeby silników skonstruowanych według idei downsizingu, wymagających lubrykantu o niskiej lepkości, spełniają w pełni syntetyczne oleje BIZOL Green Oil+ (dostępne w lepkościach 5w-30 oraz 5w-20)
Zapewniają najwyższy stopień ochrony mocno wysilonych nowoczesnych silników, dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii i dodatków przeciwzużyciowych.

- COMB LubriBoostTM

Jak sama nazwa wskazuje, ta technologia ma za zadanie poprawiać smarowność. Nadaje ona filmowi ochronnemu właściwości żelowe, dzięki czemu olej idealnie wiąże się z metalową powierzchnią, co obniża współczynnik tarcia i chroni poszczególne elementy silnika. Dwukrotnie zwiększa wytrzymałość filmu ochronnego i zapobiega opadaniu powłoki smaru nawet jeśli nie ma względnego ruchu pomiędzy pracującymi powierzchniami.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony