ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

26 dni temu  20.08.2019, ~ Administrator   

Eksperci TOTAL o możliwych przyczynach spadku poziomu oleju
Strona 1 z 2

Producenci samochodów określają poziom dopuszczalnego zużycia oleju na podstawie dużej liczby testów i badań. Niektóre silniki mogą zużywać jednak zbyt dużo oleju, co może mieć bardzo niebezpieczne konsekwencje. Producenci znacznie rozszerzyli margines bezpieczeństwa w tym zakresie, ale wszystko ma swoje granice. Jakie są potencjalne przyczyny wysokiego zużycia oleju? Gdzie leży wspomniana granica?

Przyczyny spadku poziomu oleju obejmują wycieki w turbosprężarce lub zablokowane przewody powrotne oleju, które są jej integralnym elementem. W takiej sytuacji olej zwykle wycieka bezpośrednio do układu dolotowego i komór spalania. W skrajnych przypadkach silniki diesla dotknięte tego typu usterkami mogą ucierpieć z powodu niekontrolowanego rozruchu silnika, tj. spontanicznego spalania oleju silnikowego (tzw. „rozbieganie”). Na szczęście takie awarie są obecnie bardzo rzadkie, ponieważ wiele silników wyposażonych jest w specjalne klapy gaszące. Zamykają one dopływ powietrza do silnika, zapobiegając samozapłonowi.

Kolejną przyczyną spadku poziomu oleju jest zużycie lub mechaniczne uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych. Pierścienie uszczelniają komorę spalania i oddzielają ją od skrzyni korbowej. Usuwają również nadmiar oleju ze ścian cylindra. Jeśli zostaną uszkodzone, zużycie oleju może być wyższe, ponieważ pierścienie nie są w stanie prawidłowo spełniać swojej funkcji. Olej pozostały na ściankach cylindra zostanie częściowo spalony. Zwiększa to również zużycie paliwa i zmniejsza moc, ponieważ silnik nie będzie w stanie utrzymać wystarczającej kompresji - mówi Andrzej Husiatyński, kierownik techniczny TOTAL Polska.

Osady węglowe powstałe podczas spalania oleju powodują stopniowe niszczenie głowicy cylindra, tj. zaworów, prowadnic i uszczelek. Jeśli silnik jest stale narażony na niskie ciśnienie oleju, mogą występować typowe problemy związane z wysoką temperaturą oleju, tj. przegrzanie silnika, przytarcie łożysk, ściany cylindra lub zablokowanie pierścieni tłokowych. Zbyt dużo oleju w silniku może z kolei spowodować uszkodzenie katalizatora i sondy lambda.

Czasami założenie, że nasz silnik „pali olej” może być błędne. Spadki poziomu oleju na wskaźniku mogą być spowodowane wyciekiem, który jest bardzo niebezpieczny, na przykład dla silników z łańcuchem rozrządu. Łańcuch i napinacze, jako elementy wykorzystujące do pracy olej silnikowy, mogą zostać całkowicie zniszczone z powodu niewystarczającego smarowania. Aby znaleźć wycieki, należy zacząć od sprawdzenia elementów łączących, uszczelek, węży elastycznych lub gumowych, obudowy, np. łańcucha rozrządu, turbosprężarki i innych, mniej oczywistych miejsc, np. korka spustowego miski olejowej.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony