Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

27 dni temu  26.10.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Holowanie przyczepy a kondycja oleju w automatycznej skrzyni biegów
Strona 2 z 2

Zużycie skrzyń dwusprzęgłowych
Skrzynie dwusprzęgłowe są to konstrukcyjnie dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie – jedna obsługuje biegi parzyste, a druga nieparzyste. Połączenie z silnikiem realizowane jest przez dwa sprzęgła wielopłytkowe. W skrzyniach ze sprzęgłami mokrymi sprzęgła te pracują w oleju i są nieco wytrzymalsze (i z tego względu znajdują zastosowanie w samochodach z większym momentem obrotowym), a w skrzyniach ze sprzęgłami suchymi – w zespole sprzęgieł nie ma oleju (skrzynie te przeznaczone są do słabszych aut).
W przypadku skrzyń ze sprzęgłami suchymi wymiana oleju nie jest obligatoryjna – zazwyczaj wykonuje się ją jedynie profilaktycznie. Co więcej, niektóre typy takich skrzyń mają niewymienny olej. W przypadku skrzyń ze sprzęgłami suchymi można przyjąć, że stawiają olejom podobne wymagania jak zwykłe, ręczne skrzynie biegów.
W skrzyniach ze sprzęgłami mokrymi jest zupełnie inaczej. Wymiana oleju jest wręcz niezbędna do pracy tego podzespołu – zaniedbania w tej kwestii drastycznie obniżają żywotność sprzęgieł. Olej degraduje się chemicznie, dodatkowo trafiają do niego zanieczyszczenia mechaniczne.
TotalEnergies zaleca wymianę oleju w skrzyniach dwusprzęgłowych z mokrymi sprzęgłami co 60-80 tys. km (o ile producent samochodu nie zaleca jeszcze krótszych interwałów). Podróże z przyczepą, które narażają sprzęgła na szybsze zużycie, są dodatkowym czynnikiem skracającym żywotność oleju, a to ze względu na zużywanie się specjalnych dodatków ciernych, których zadaniem jest dbanie o to, aby zasprzęglenie przebiegało bez nadmiernych poślizgów.

Oleje TotalEnergies do dwusprzęgłowych skrzyń biegów ze sprzęgłami mokrymi mają optymalne właściwości cierne, są kompatybilne z materiałami ciernymi mokrych sprzęgieł, chronią synchronizatory. Przykładowy olej do skrzyń dwusprzęgłowych ze sprzęgłami pracującymi w oleju: Fluidmatic DCT MV.
– Główne czynniki degradujące olej w skrzyniach biegów podczas holowania ciężkich przyczep to wysoka temperatura oraz zanieczyszczanie oleju „opiłkami” generowanymi przez wycierające się pod wpływem przeciążenia elementy. Opiłkami w cudzysłowie, bo czasem są to faktycznie drobiny metalu, a czasem drobiny z elementów ciernych z mokrych sprzęgieł czy pasków (skrzynie CVT). Właśnie z tego powodu miłośnicy podróży z własnym domkiem na kółkach powinni rozważyć dodatkową wymianę oleju w swoim automacie, a także zadbać o to, aby był to olej z górnej półki, spełniający odpowiednie specyfikacje konstruktora skrzyni – podsumowuje Andrzej Husiatyński, dział techniczny Total­Energies Marketing Polska.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony