Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  19.12.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Hybrydowe wskazówki eksploatacyjne od ekspertów TotalEnergies
Strona 2 z 2

Hybrydowe zespoły napędowe ze względu na swoją specyfikę pracy wymagają odpowiednich olejów. Chodzi o to, aby odpowiednio chronić silnik spalinowy, który w takim układzie pracuje w bardzo specyficznych i niekorzystnych warunkach. Podczas jazdy w mieście nieustanie wyłącza się i uruchamia. Podczas przyspieszania, gdy jest większe zapotrzebowanie na moc tuż po jego uruchomieniu, od razu wkręca się na wysokie obroty. Oznacza to, że olej musi go błyskawicznie smarować. Właśnie z tego powodu wymagana jest odpowiednio niska lepkość i płynność, aby silnik pracował możliwie jak najkrócej „na sucho”. Dlatego standardem w tych silnikach jest lepkość 0W-20, a niektóre konstrukcje wymagają nawet oleju 0W-8.  

Częste rozruchy to nie jedyne wyzwanie. Spalinowe silniki w hybrydach są często „niedogrzane”. A zatem oleje muszą posiadać odpowiednie dodatki przeciwzużyciowe, aby skutecznie chronić silniki przy niższej temp pracy oleju. Co więcej - w takim cyklu pracy do oleju będzie przedostawała się cześć niespalonego paliwa zawierającego eco dodatki. Olej musi być z nimi kompatybilny i odporny na przyśpieszone utlenianie czy żelowanie. Przykładem olejów TotalEnergies spełniających wymagania silników spalinowych w napędach hybrydowych jest Quartz 9000 XTRA FUTURE XT 0W-16,  Quartz Ineo XTRA EC6 0W-20, Quartz 9000 FUTURE GF-6 0W-20, oraz Quartz Ineo XTRA DYNAMICS 0W-20.

Oczywiście silnik spalinowy to nie jedyny podzespół, który wymaga specjalnych płynów. Niezwykle wymagająca jest także przekładania spajająca napęd spalinowy z elektrycznym.

W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego, może to być przekładnia automatyczna, zautomatyzowana dwusprzęgłowa, CVT lub planetarna, która nierzadko zintegrowana jest z jednostką elektryczną. Do nich stosować klasyczny płyn przekładniowy jak Fluidmatic DCT MV, Fluidmatic CVT MV, który będzie zapewniał smarowanie i chłodzenie mechanicznych komponentów. Przyszłością jednak będą płyny jednocześnie chłodzące i smarujące przekładnię oraz wbudowany w niej silnik elektryczny. TotalEnergies opracował tego typu płyn Quartz EV DHT oraz Quartz EV DCT. Te produkty zawierają w sobie zarówno bardzo dobre dodatki przeciwzużyciowe, jak i są dielektryczne, co pozwala na chłodzenie uzwojeń silnika elektrycznego.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony