Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

wczoraj  18.06.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 12 minut

Inżynieria środków smarnych. Wyzwania w projektowaniu i testowaniu nowych formulacji
Strona 2 z 3

Jakie są etapy opracowywania i testowania receptury nowego produktu?
RH: Każdy nowy projekt rozwoju oleju ma własne priorytety i plan, ale podstawy są spójne. Określamy opcje receptury przy użyciu różnych testów „przesiewowych”, podczas gdy główny proces obejmuje testy laboratoryjne, testy na stanowisku badawczym i testy silnikowe definiujące formułę.
Przeprowadzamy również oficjalne testy silników przemysłowych i OEM, które muszą zostać zarejestrowane. Nowe oleje są poddawane testom – w stosownych przypadkach w ramach najnowszej konstrukcji silnika – przez setki godzin przy wysokich wartościach ciśnienia i temperatury. W testach silnika oceniamy również wpływ paliw o różnej jakości i w różnych warunkach pracy.
Sercem nowej specyfikacji będzie docelowa klasa lepkości, wraz z celami dotyczącymi wskaźników zużycia, osadów, oszczędności paliwa, emisji oraz wielu innych. Główny proces rozpoczyna się od pełnej oceny nowych kryteriów specyfikacji. Analizujemy każdy szczegół w celu ustalenia, czy nasz zestaw produktów – od produktów końcowych po poszczególne składniki lub „komponenty”, jak je nazywamy – może spełnić wymagania.
Nie chodzi o sprawdzenie, czy możemy dopasować kwadratowy kołek do okrągłego otworu; na pytanie, czy udało nam się spełnić wymagania nowej specyfikacji, ostateczna odpowiedź będzie zawsze brzmieć „tak” lub „nie”. Kluczowe jest jednak określenie, jak daleko na tej drodze już jesteśmy. Przewaga konkurencyjna Castrol zasadniczo wynika z doświadczenia, oczywiście nie chcemy wymyślać koła na nowo.

AC: Przyglądamy się bardzo zróżnicowanej gamie podstawowych komponentów, aby sprawdzić, czy mogą zapewnić to, co jest wymagane. Obejmują one olej bazowy i wybór dodatków z naszego sprawdzonego asortymentu, które wpływają na właściwości fizyczne i zachowanie końcowego środka smarnego przez cały cykl jego życia.
Integralną częścią tej początkowej fazy programu jest przetwarzanie ogromnej ilości danych. Za każdym razem, gdy przeprowadzamy indywidualny test silnika, możemy wygenerować setki tysięcy danych. Ta niezwykle bogata pula informacji jest nieoceniona, ponieważ pomaga nam przyspieszyć ocenę tego, jak poszczególne komponenty – połączone ze sobą na wiele różnych sposobów – będą współdziałać pod dużym ciśnieniem występującym w silniku.
Ten wysiłek związany z przetwarzaniem danych stanowi podstawę późniejszego wielowarstwowego, iteracyjnego (czyli powtarzania tej samej operacji określoną liczbę razy lub do spełnienia warunku) programu testów w świecie rzeczywistym. Nasze laboratoria przeprowadzają szczegółowe testy poszczególnych komponentów, kombinacji i pełnych receptur próbnych, zanim poddamy produkt wymagającym testom silnika. 
Ważny jest także czynnik ludzki. Korzystamy z pomocy kontrolerów do ewaluacji widocznego poziomu szlamu i zanieczyszczeń osadami w oleju i na częściach silnika. Osoby te dokonują starannie skalibrowanych i wysoce specjalistycznych ocen wizualnych poziomów zanieczyszczenia olejów silnikowych po ustalonych cyklach testowych, które potem są przekazywane do programu rozwoju.
Przez cały czas realizujemy przeglądy postępów, czyli testy funkcjonalne, które określają postęp w stosunku do wcześniej określonych celów, dzięki temu możemy zdefiniować kolejne kroki. A tam, gdzie potrzebne są nowe komponenty, przeglądy postępów mogą zdecydować o potrzebie aktualizacji analizy kosztów i korzyści, a także weryfikacji zgodności z przepisami. Testowanie może być czasochłonne, ale jest łatwiejsze, ponieważ jest zakorzenione w naszej kulturze, która każe wyciągać wnioski z poczynionych odkryć i archiwizować je, aby można było łatwo uzyskać do nich dostęp w przyszłości.
RH: Castrol Edge to nasza najbardziej zaawansowana linia olejów silnikowych, spełniająca wszelkie specyfikacje. Łatwo jest spojrzeć na te produkty po prostu jako na połączenie różnych składników, ale co ważniejsze, stanowią one również syntezę ogromnego kapitału intelektualnego i wkładu technicznego, gromadzonych przez wiele dziesięcioleci. 
Formalną częścią procedury jest zarejestrowanie cyklu testowego w autoryzowanym niezależnym laboratorium w celu walidacji. Umożliwia to producentowi OEM wykonanie ostatniego kroku, jakim jest przyznanie własnego zatwierdzenia.
Ukrytą częścią naszego procesu projektowania i testowania produktów jest kooperacja z podmiotami zewnętrznymi. Wieloletnie doświadczenie we współpracy z wiodącymi producentami OEM jest nieocenione przy projektowaniu i testowaniu nowych specyfikacji. Na tej samej zasadzie dostarczamy dostosowane do potrzeb środki smarne zespołom sportów motorowych, które opracowują silniki z wykorzystaniem pionierskich technologii i pracują w najtrudniejszych warunkach. „Wyciskają” oni z naszych produktów więcej, niż jest to możliwe w przypadku konwencjonalnego programu rozwoju samochodów, a spostrzeżenia, które uzyskujemy, są niezwykle cenne.
Mamy bogatą historię opracowywania środków smarnych we współpracy z najlepszymi zespołami sportów motorowych, a nasze obecne partnerstwa obejmują: BWT Alpine F1 Team, M-Sport Ford World Rally Team, Audi Sport GT3 Nürburgring Team, JAS Honda World Touring Car Cup Team, Skoda World Rally Team i RFK NASCAR Team.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony