Paliwa i oleje

Oleje silnikowe

ponad rok temu  30.01.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Jak dobrać odpowiedni olej silnikowy?
Strona 2 z 2

A5/B5 – oleje wyższej jakości typu „Fuel Eco” (paliwooszczędne), również do dłuższych przebiegów między wymianami, nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach.

Oleje silnikowe typu „Low SAPS” (o obniżonej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu i siarki) oznaczane są literą „C” i są zalecane do stosowania w pojazdach wyposażonych w filtry cząstek stałych. Dzięki odpowiedniej formulacji pozwalają przedłużyć życie tych filtrów. Oznaczane są cyframi od 1 do 4 i różnią się między sobą zawartością dodatków typu SAPS oraz paliwooszczędnością.

Klasyfikacja jakościowa według API opiera się na dwóch literach. Pierwsza z nich to „S” w przypadków silników benzynowych oraz „C” dla silników Diesla. Druga litera oznacza poziom jakości i im dalej od początku alfabetu się znajduje, tym wyższej jakości jest olej. Obecnie najwyższa norma dla pojazdów benzynowych to „SN” a dla samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi „CF”. Generalna zasada mówi, że powinniśmy stosować olej minimalnie tej jakości, którą zaleca producent (kolejne, nowsze klasy są kompatybilne wstecz ze starszymi). Jednak do bardzo starych pojazdów nie zaleca się stosowania olejów z najnowszymi normami (np. oleju „SN” do pojazdu wyprodukowanego w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku i wymagającego oleju „SC”).

Podobnie jak w przypadku wyboru lepkości środka smarnego, nie ma ogólnych zasad dotyczących wyboru klasy jakości oleju. Powinniśmy zawsze kierować się zaleceniami producenta silnika.

Specyfikacje i oficjalne aprobaty

Ostatnim parametrem i kryterium wyboru są specyfikacje i oficjalne aprobaty producentów samochodów. Aby olej dostał taką aprobatę musi najczęściej przejść dodatkowe testy, ale później może być stosowany do pojazdów danych marek nawet w czasie trwania gwarancji (bez ryzyka jej utraty). Informacje o wymaganiach poszczególnych producentów dotyczących swoich specyfikacji, możemy znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na stronach internetowych producentów olejów silnikowych, na których są również wyszukiwarki olejów do konkretnych pojazdów, np. http://dobierz-olej.totalpolska.pl/.

Olej powinniśmy zawsze regularnie wymieniać zgodnie z założonymi przez konstruktora przebiegami i przez cały czas życia pojazdu powinien być to środek spełniający wymagania dotyczące konkretnego silnika.

Ze względu na ogromną różnorodność zastosowań olejów oraz warunków ich pracy, firmy produkujące środki smarne muszą opracowywać coraz nowsze rozwiązania oraz szerokie gamy produktów. Nie jest możliwe wyprodukowanie uniwersalnego środka, który sprawdziłby się we wszystkich aplikacjach. Aby spełniać wymagania producentów, które czasem się wzajemnie wykluczają oraz konkretnych zastosowań, olej musi być odpowiednio dobrany. Proces doboru oleju może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowany, ale warto poświęcić mu chwilę uwagi, żeby nie mieć w przyszłości problemów z użytkowaniem pojazdu i nie tracić niepotrzebnie dodatkowego czasu i pieniędzy.

źródło: Newseria.pl

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Lubka 2 ponad rok temu Masz na myśli LubeMatch Shell? Sprawdziałem przez ich strone jako olej zaleca mi producent. Fajna opcja.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ iksis 1 ponad rok temu Ja dobierałem olej z aplikacją lubematch, prosta w obsłudze aplikacja, która odpowiednio dobrała mi olej.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony