ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

10 dni temu  05.09.2019, ~ Administrator   

Jak pozbyć się nagaru z układu dolotowego?
Strona 1 z 2

Problemy z silnikiem, brak mocy, dym wydobywający się z rury wydechowej nie musi być oznaką poważnej awarii. Bardzo często przyczyną takiego stanu rzeczy jest drastycznie zwężenie przelotu układu dolotowego. Nagar w układzie dolotowym w silnikach wysokoprężnych to bardzo poważny problem. Zmniejszenie przekroju kolektora, kanałów ssących ogranicza ilość powietrza która dostaje się do silnika i powoduje zakłócenia i zawirowania w procesie wymiany ładunku w cylindrze. Co równie istotne nagar nie oszczędza również czujników które znajdują się w układzie dolotowym a złe funkcjonowanie tych ostatnich przyczynia się do dalszego pogorszenia warunków pracy silnika.

Przyczyny powstawania nagaru?

Zmniejszanie przekroju układu dolotowego ma kilka przyczyn. Największy problemem jest zawór EGR. Gdy jest sprawny pozostaje otwarty na biegu jałowym i do około 1500 obrotów / min.

Niestety część wykonawcza zaworu narażona jest na działanie bardzo wysokich temperatur i korozyjnego środowiska. W spalinach nawet zupełnie nowego silnika znajduję się odrobina spalonego oleju i wody. Z czasem zawór zaczyna się zacinać aż dochodzi do jego zablokowania i to niestety najczęściej w pozycji otwartej. A wtedy zamiast świeżego powietrza do silnika trafiają spaliny które ograniczają zawartość tlenu w ładunku, który trafia do cylindra a to musi przyczyniać do ograniczenia mocy i mocnego dymienia.

Oczywiście nagar w dolocie ma też inne przyczyny. Mowa tu oczywiście o układzie przewietrzania skrzyni korbowej, czyli tzw. odmy. Ze względów ekologicznych wylot odmy zawsze skierowany jest układu dolotowego i im silnik ma gorszą kondycję tym opary wydobywając się przez odpowietrzenie zawierają więcej oleju. Oczywiście w przypadku silników z doładowaniem nie możemy zapomnieć o ułożyskowaniu turbosprężarki. Gdy te jest już zużyty olej wydostaje się do okładu dolotowego i poprzez intercooler i układ dolotowy trafia do komory spalania. Konsystencja nagaru sprawia, że oczyszczenie jest bardzo utrudnione. Co gorsza w większości nowoczesnych silników demontaż kolektora jest bardzo skomplikowany i nierzadko wiąże się z demontażem rozrządu, układu paliwowego i wielu innych elementów.

Co zatem zrobić w takiej sytuacji?

Alternatywą kosztownej rozbiórki silnika jest oczyszczanie kolektora podczas pracy silnika za pomocą środków Liqui Moly. Jest to w pełni bezpieczna i bardzo skuteczna metoda. Aby oczyścić kolektor można zastosować preparat w formie spreju Liqui Moly Oczyszczacz Kolektora nr 5168. Czyszczenie kolektora można też przeprowadzić przy pomocy urządzenia Jet Clean Tronic lub Easy Clean nr r51. W tym wypadku należy zaopatrzyć się w środek Liqui Moly płyn do oczyszczania kolektora nr 20986. Aby oczyścić silnik wystarczy zdjąć przewód z Intercoolera i aplikować środek do silnika podczas jego pracy na obrotach rzędu 1000-2000 obr./min. Podczas czyszczenia preparat rozpuszcza wierzchnią nagaru. Środek nie odrywa dużych kawałków brudu które mogły by wpaść do cylindra. Cała procedura trwa około 2 godzin i nie można jej przyspieszyć, ponieważ nie można bezkarnie zwiększyć ilości dozowanego płynu.

Tagi: Liqui Moly, nagar,

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony