Fot. Piotr Łukaszewicz
Najbardziej destrukcyjnym czynnikiem degradującym właściwości oleju w skrzyni automatycznej (i silniku) jest właśnie wysoka temperatura. Problem ten dotyczy wszystkich samochodów z automatyczną skrzynią biegów, jednak szczególnie narażone są te samochody, których skrzynie nie posiadają dodatkowej chłodnicy oleju. Procesy degradacji oleju przyspieszają od temperatury 60oC, a powyżej 150oC zaczynają rosnąć wręcz wykładniczo co każde kolejne 10oC.
Dlatego niektóre auta są wyposażone w liczniki przegrzań i informują o konieczności wcześniejszej wymiany oleju, lub przy zbyt wysokiej temperaturze oleju w skrzyni, samochód automatycznie przechodzi w tryb serwisowy, wymuszając zatrzymanie bądź ograniczając jego prędkość do momentu ostygnięcia oleju.
Warto więc zadbać, by auto nie zostało przeładowane i robić nieco częstsze postoje, zwłaszcza podczas wysokich temperatur. Po powrocie z wakacji należy również sprawdzić stan oleju w skrzyni automatycznej i, w zależności od stopnia jego zużycia, odpowiednio skrócić interwał do kolejnej wymiany. Dopuszczalne obciążenie auta można wyliczyć odejmując masę własną pojazdu od maksymalnej masy całkowitej - mówi Grzegorz Kawka, kierownik działu technicznego Ravenol.
Wyjazd na wakacje a skrzynia automatyczna – co może wpłynąć na ewentualne problemy?
Niekorzystne warunki, które znacznie obciążają pracę skrzyni automatycznej to przede wszystkim:
– pełne obciążenie auta / przeładowanie,
- wysoka prędkość,
- korki,
- nieutwardzone / pyliste drogi,
– dodatkowe opory powietrza związane z przyczepką, rowerami, bagażnikiem dachowym czy sposobem umieszczania ładunku.
To czynniki, które znacznie wpływają na komfort jazdy i stan samochodu. Przygotowując się do wyjazdu, warto zapoznać się z tym, jakich sytuacji unikać.
Jak rozpoznać, że olej w skrzyni się przegrzewa?
1 — szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;
2 — wydłużone, powolne przełączanie biegów, spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;
3 – problemy z ruszeniem z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera.
Jeśli skrzynia wykazuje powyższe objawy warto w najbliższym czasie odwiedzić specjalistyczny warsztat zanim dojdzie do poważniejszej awarii i unieruchomienia pojazdu.
Pamiętajmy również, że przekroczenie znacznika, zwykle czerwonego, w okolicach 90-100oC na wskaźniku temperatury wody, może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Warto kontrolować poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnić jego stan. Jednak nigdy nie róbmy tego przy gorącym silniku!
Komentarze (0)