Współczesne samochody są coraz bardziej skomplikowane i wymagają większej uwagi w zakresie okresowego przeglądu. Wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie, downsizing, EGR, DPF i tryb long life sprawiają, że silniki powinny mieć obligatoryjnie wykonywane następujące usługi przy każdym okresowym serwisie.
1. Płukanie silnika
Płukanka pozwala zakwaszonemu olejowi przyjąć więcej zanieczyszczeń. Pod koniec eksploatacji oleju ten zmieniania swój odczyn i nie jest w stanie wchłonąć w swojej objętości więcej brudu. Efekt jest taki że nagar zaczyna pokrywać silnik od środka. Sadza i szam odkładają się w kanałach olejowych a nagar blokuje pierścienie tłokowe. Brudny silnik zaczyna spalać olej, ma gorszą kompresje i zaczyna dymić. Badania laboratoryjne potwierdziły, że olej po płukaniu zawiera aż 35 % więcej zanieczyszczeń niż olej bez płukanki.
Płukanie silnika jest bardzo proste. Wystarczy wlać Engine Flush nr 2662 do starego oleju i uruchomić silnik na 15 minut.
Warto dodać, że silnik to system naczyń połączonych. Jeżeli silnik spala olej bardzo szybko dojdzie do zakoksowania … wtryskiwaczy paliwa. Dlatego kolejną operacją podczas okresowego przeglądu powinno być czyszczenie układu wtryskowego.
2. Czyszczenie układów wtryskowych
Wtryskiwacze współczesnych silników pracują w bardzo trudnych warunkach. Sam wtryskiwacz wkręcony jest bezpośrednio w komorę spalania przez co z czasem dochodzi do zabrudzenia końcówek wtryskiwaczy przez pary oleju przenikające przez odmę i pierścienie tłokowe. W takiej sytuacji w silniku dochodzi do sprzężenia zwrotnego, ponieważ brudne wtryskiwacze stają się generatorem sadzy w silniku a sadza blokuje pierścienie tłokowe. Po prostu źle rozpylone paliwo przyspiesza degradację oleju i zwiększa ilość nagaru w silniku. Co gorsza, pary oleju i sadza z źle rozpalonego paliwa z czasem zatyka układ dolotowy, zawory ssące, EGR i filtr DPF .
W przypadku silników diesla można dolać Oczyszczacz wtryskiwaczy do paliwa. Można też silnik uruchomić bezpośrednio z puszki lub wlać preparat do filtra paliwa. W przypadku silników benzynowych warto dodać Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971 do paliwa.
3. Kontrola układu dolotowego i EGR
Każdy współczesny silnik podczas okresowego przeglądu powinien mieć monitorowany stan kolektora ssącego, zaworów dolotowych i zaworu EGR. Gdy elementy te są brudne należy je oczyścić przed wymianą oleju za pomocą specjalistycznej chemii. Dzięki preparatom Liqui Moly wszystkie te elementy można wyczyścić bez demontażu silnika. Preparaty aplikuje się bezpośrednio do dolotu podczas pracy silnika.
Regularne stosowanie środków czyszczących pozwala uniknąć kosztownego czyszczenia mechanicznego.
Preparat do silników benzynowych i do diesla.
4. Wymiana oleju obowiązkowo co około 10.000-15.000.
Czy opłaca się użytkować silnik w trybie Long Life? Odpowiedź jest prosta - nie warto! Tryb Long Life został wymyślony przez księgowych, aby obniżyć koszty eksploatacji flot. Z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, wymiana oleju i filtrów wykonywana raz na 30.000 lub 50.000 kilometrów jest nieopłacalna
Po prostu pojemność układu smarowania i filtra oleju są za małe, aby bezpiecznie wyłapać i przechować ogromną ilość zanieczyszczeń, które powstają podczas pracy silnika. Dlatego, w przypadku trybu "longlife" często musimy doliczyć koszty części i robocizny:
- nowego EGR,
- regeneracji turbo,
- koszt usunięcia nagaru,
- czyszczenie DPF
- w niektórych przypadkach mogą dojść koszty remontu silnika i wymiana koła dwumasowego.
Słowem, nie warto oszczędzać w ten sposób.
"Long life" oznacza "short life silnika".
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zatem przystąp do sieci Liqui Moly Pro Line Serwis - sieci dla nowoczesnych samochodów.
Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska
Komentarze (0)