Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

27 dni temu  05.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak serwisować samochód z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny?

Czyszczenie układu dolotowego

Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu GDI, JTS, FSI , TFSI, itp. stanowią obecnie standard w nowoczesnych pojazdach. Ich zalety, takie jak wyższa moc i lepsza efektywność paliwowa, są niepodważalne. Jednakże wymagają one również specyficznej eksploatacji i konserwacji.

Dlaczego bezpośredni wtrysk jest wydajniejszy?

Bezpośredni wtrysk paliwa pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa i spalanie ubogich mieszanek, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji. Silnik pracujący na ubogiej mieszance zużywa mniej paliwa, szczególnie przy niskim i średnim obciążeniu.

W systemie bezpośredniego wtrysku wtryskiwacz umieszczony bezpośrednio w cylindrze wprowadza paliwo przez wysokociśnieniową pompę prosto do komory spalania. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest szybsza wymiana mieszanki paliwowo-powietrznej, a wtryskiwane paliwo, chłodząc denko tłoka i ścianki cylindra, pozwala na wyższy stopień sprężania i większą sprawność silnika, minimalizując ryzyko spalania stukowego.

Nie ma róży bez kolców

Oczywiście jak to w technice bywa, skomplikowane rzeczy są awaryjne i tak jest i tym razem. Po pierwsze silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, takie jak GDI, generują więcej cząstek stałych. Fakt, że paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem, sprawia, że może prowadzić do niepełnego spalania i tworzenia się sadzy. Chociaż wysokie ciśnienie wtrysku, które wynosi od 50 do 200 bar, sprzyja lepszemu rozpyleniu paliwa, ale również może powodować, że drobne krople paliwa osiadają na ściankach cylindra i nie spalają się całkowicie. Zjawisko to, zwane wall-wetting, skutkuje powstawaniem cząstek stałych, które są emitowane z wydechem. Kolejnym czynnikiem tworzącym nagar i sadzę jest niższa temperatura spalania w porównaniu do silników z wtryskiem pośrednim. Po prostu sadza i nagar nie mogą się wypalić podczas normalnej eksploatacji.

Rozrzedzenie oleju paliwem

Niewielkie rozrzedzenie oleju benzyną jest normalnym zjawiskiem, ale w silnikach GDI paliwa w oleju jest znacznie więcej. Zdarza się to głównie w wyniku eksploatacji silnika na krótkich trasach, gdzie silnik nie osiąga optymalnej temperatury pracy. Właśnie dlatego niezmiernie istotne jest regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju. Dopuszczalna ilość benzyny w oleju silnikowym nie jest ściśle zdefiniowana przez producentów samochodów, jednakże przyjmuje się, że za “normalną” uważa się zawartość do 5% benzyny w oleju. Oznacza to, że w 5 litrach oleju teoretycznie mogłoby się znajdować około 250 ml benzyny bez niekorzystnego wpływu na silnik. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że benzyna powoduje spadek lepkości oleju oraz utlenienia dodatki, co ma istotne znaczenie dla ochrony silnika. Duża zawartość benzyny w oleju przyczynia się też do przedwczesnego zużycia mokrych pasków rozrządu i uszczelnień silnika. Wystarczy wspomnieć duże problemy z silnikiem PSA 1.2 Puretech. Obecność benzyny w oleju powinna być traktowana jako potencjalny sygnał problemu, który wymaga uwagi mechanika.

Nagar na zaworach

Nagar na zaworach i w komorze spalania to jeden z najczęstszych problemów w silnikach GDI. Może on prowadzić do spadku mocy i wzrostu zużycia paliwa. Przyczyną powstawania tego zjawiska jest umiejscowienie wtryskiwaczy. Podczas normalnej eksploatacji nie dochodzi do zmywania zanieczyszczeń znajdujących się w kanałach ssących i zaworach.

Jak zatem eksploatować silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny?

Aby cieszyć się dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa bez narażania się na koszty poważnych napraw, podczas przeglądu silnika należy przeprowadzić kilka prostych zabiegów pielęgnacyjnych:

1. Czyszczenie układu dolotowego

Procedurę zaczynamy od czyszczenia układu dolotowego. Profilaktyczne czyszczenie uniemożliwia nagromadzenie dużej i trudno usuwalnej warstwy nagaru. Aby wymyć układ dolotowy, należy uruchomić silnik i aplikować Oczyszczacz przepustnic nr 5111 w kolektor dolotowy za przepustnicą. Należy zużyć jedno opakowanie preparatu na jeden pojazd.

Preparat zmywa nagar z układu dolotowego i zaworów.

2. Czyszczenie czujników silnika

Po tej procedurze należy wymontować i oczyścić przepływomierz, czujnik ciśnienia doładowania i czujnik temperatury powietrza za pomocą Liqui Moly Oczyszczacza do przepływomierza nr 21703

Brudne czujniki, przekazują niewłaściwe dane do ECU i pogarszają warunki pracy silnika.

3. Płukanie układu smarowania

Trzecim zabiegiem jest płukanie silnika. Płukanie silnika ma zadanie oczyścić z nagaru rowki pierścieniu i wypłukać szlam z kanałów olejowych. Aby oczyścić silnik należy wlać do starego oleju preparat Liqui Moly Engine Flush nr 2662 i uruchomić silnik na 20 minut.

4. Czyszczenie układu wtryskowego

Ostatnim krokiem jest aplikacja Preparatu do czyszczenia wtryskiwaczy dedykowany do układu typu GDi. Preparat usuwa zanieczyszczenia z końcówek wtryskiwaczy, dzięki czemu paliwo może być lepiej rozpylane.

Dodatek LM oparty jest o technologię polieteroaminową, która jest szczególnie polecana do silników z bezpośrednim układem wtrysku benzyny takich jak TFSI, TSI, FSI, IDE, GDi i innych.

Na koniec warto pamiętać, że silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny powinny być eksploatowane na dobrych olejach Liqui Moly, które sprawdzą się w agresywnych warunkach panujących w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Regularne wykonywanie wszystkich powyższych operacji pozwala uniknąć poważnych awarii silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

źródło: Liqui Moly Polska

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony