Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  22.03.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Jak wybrać dobry olej silnikowy?
Strona 1 z 2

Dobry olej silnikowy to produkt wykonany z wysokiej jakości komponentów, ale też właściwie dobrany do samochodu.

Ten drugi warunek jest możliwy do spełnienia tylko wtedy, gdy opis oleju jest jednoznaczny. Już od dawna na rynku niemieckim rygorystycznie musi być przestrzegana zasada podziału olejów na syntetyczne oraz wykonane w technologii syntetycznej, co nie jest regułą we wszystkich krajach. I właśnie dlatego produkowane wyłącznie w Niemczech oleje Liqui Moly dają pewność tego, że zawartość opakowania odpowiada opisowi handlowemu.

Każdy olej silnikowy to mieszanina oleju bazowego oraz dodatków uszlachetniających. Sama baza nierzadko jest mieszanką kilku różnych składników, które w efekcie zapewniają pożądane własności. Rodzaj bazy decyduje o tym, czy olej jest mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny. Z kolei dodatki uszlachetniające mają za zadanie albo poprawić parametry oleju bazowego (np. ustabilizować jego lepkość w dłuższym czasie), albo zadbać o konkretne funkcje (np. zmywanie osadów). Wymagania odnośnie nowoczesnych olejów są tak wysokie, że dziś każdy olej ma w swoim składzie wiele różnych dodatków uszlachetniających.

Dobrej klasy olej silnikowy musi spełniać jednocześnie pięć następujących funkcji:

  • smarowanie współpracujących części,
  • chłodzenie, poprzez odbieranie ciepła z najbardziej obciążonych podzespołów,
  • uszczelnianie wzajemnie poruszających się elementów,
  • oczyszczanie silnika i kierowanie osadów do filtra oleju,
  • ochronę antykorozyjną.

Lepkość

Pierwsza, podstawowa funkcja, jest ściśle związana z lepkością oleju, czyli jego zdolnością do oddzielania od siebie współpracujących elementów przy konkretnych obciążeniach. Lepkość musi być zgodna z zaleceniami producenta samochodu, opisanymi jako wymagana klasa lepkości SAE (np. 5W-30). Warto jednak wiedzieć, że dla profesjonalistów ważnym parametrem jest też bezwymiarowy indeks lepkości, który mówi o zmianach lepkości oleju wraz z temperaturą. Im indeks lepkości jest wyższy, tym olej jest mniej podatny na wahania tego parametru. Indeks lepkości podany jest w informacjach o produkcie na stronie internetowej producenta. Bezproblemowo można więc porównać indeksy dla olejów Liqui Moly z parametrami produktów konkurencyjnych.

Chłodzenie

Chłodzenie jest niezwykle istotnym parametrem, szczególnie we współczesnych jednostkach turbodoładowanych. Wbrew pozorom, to olej a nie ciecz chłodząca ma kontakt z najbardziej rozgrzanymi elementami silnika. Odbieranie ciepła z tłoków, panewek wału korbowego czy wirnika turbosprężarki to właśnie zadania oleju. Dobrej klasy produkt smarny musi mieć wysoką temperaturę zapłonu, odpowiednią stabilność temperaturową i być zabezpieczony przed utlenianiem w wysokich temperaturach. Oleje Liqui Moly wytrzymują nagły wzrost temperatur, jaki ma miejsce przy automatycznym gaszeniu silnika w trybie Start&Stop, gdy obieg oleju się zatrzymuje.

Uszczelnianie

Uszczelnianie, podobnie jak smarowanie, jest związane z lepkością oleju. Uszczelnianie tłoka w okolicy pierścieni zapewnia silnikowi odpowiednią kompresję, niezbędną do rozwijania pełnej mocy. Z kolei uszczelnianie innej pary ruchomej, zaworu i prowadnicy, samo z siebie ogranicza zużywanie oleju przez silnik.

Oczyszczanie

Oczyszczanie silnika jest jedną z bardziej istotnych funkcji oleju. Zanieczyszczenia wewnętrzne to głównie produkty spalania, ale także drobinki ścieranego metalu. W zetknięciu z powierzchnią metalu detergenty oleju muszą być w stanie przejąć te cząsteczki, a z kolei zadaniem dyspersantów jest rozprowadzanie ich w objętości oleju i niedopuszczanie do powstawania większych skupisk. Tak rozpuszczone wtrącenia pozostają nieszkodliwe dla silnika. Oleje Liqui Moly (zarówno w pełni syntetyczne, jak i te wyprodukowane w technologii syntetycznej) mają szczególnie silne własności płuczące. Potrafią zmyć zanieczyszczenia nagromadzone podczas wcześniejszej pracy na gorszych produktach smarnych. Aby wydłużyć okres aktywności ich dodatków uszlachetniających warto przed pierwszym zastosowaniem przeprowadzić płukanie silnika preparatem Liqui Moly Engine Flush. Operacja ta wykonana tuż przed spuszczeniem starego oleju zajmuje jedynie 10 minut i pozwala na pozbycie się osadów wraz z usuwanym olejem.

Zgodnie z unijną dyrektywą GVO, do każdego modelu można bez ryzyka utraty gwarancji stosować olej dowolnej marki, o ile tylko spełnia on wymagania producenta samochodu. Niezbędne parametry są publikowane przez wytwórnie samochodowe i koncerny petrochemiczne starają się szybko na nie reagować. Warto jednak wiedzieć, że są to wymagania minimalne i niektórzy producenci olejów dostarczają produkty znacznie je przewyższające. Liqui Moly, jako firma stawiająca na najwyższą jakość, a niekoniecznie najniższe ceny detaliczne, oferuje oleje za każdym razem przewyższające wymagania wytwórni samochodowych. Oleje syntetyczne Liqui Moly zawierają wyłącznie najbardziej wyrafinowane bazy typu PAO (tzw. IV grupa). Z kolei oleje wykonane w technologii syntetycznej pochodzą z głębokiego przetworzenia oleju mineralnego w procesie hydrokrakingu (tzw. III grupa). Każde z nich mają swoje zalety, ale w przypadku olejów tej marki nabywca jest w pełni świadomy tego, za jaki produkt płaci. Nawet znacznie tańsze oleje półsyntetyczne są w Liqui Moly wytwarzane w oparciu o najbardziej wyrafinowane bazy IV grupy. To zapewnia przewagę nad wieloma konkurentami.

Tagi: Liqui Moly,

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ handa 1 11 miesięcy temu Tutaj masz dobry artykuł, w którego możesz wyciągnąć solidne rozwiązania - https://rankingiproduktow.pl/r... Patrz na jakość i parametry. Raczej bez większych problemów to dopasujesz. Poczytaj opinie. Tak optymalnie.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony