Jakość oleju ma znaczenie
Mechanicy sierci serwisów Premio zwracają też uwagę na inny poważny błąd kierowców – stosowanie produktów smarujących o niskiej jakości, które zdecydowanie skracają żywotność silnika.
- Do największych uszkodzeń dochodzi w trakcie rozruchu, kiedy olej jest zimny i gęsty. Niewłaściwie dobrany, a w szczególności stary olej powoduje wielokrotnie wyższy opór rotacyjny dla silnika przez co dochodzi do pracy „na sucho” lub smarowania granicznego – zrywania filmu olejowego. Co więcej, stary, dawno niewymieniany olej traci zdolność ochrony silnika i transferu ciepła, zamieniając się w emulsję osadów, które dodatkowo blokują kanały smarowe silnika – wyjaśnia Anatol Kisielewicz z serwisu Premio Autopon we Wrocławiu.
Kiedy wymieniać?
Należy zwrócić uwagę na warunki eksploatacji pojazdu, czy jest to auto wykorzystywane do celów zarobkowych – średnie i ciężkie warunki pracy, czy wyłącznie do celów prywatnych – lekkie warunki pracy. Kolejnym kryterium są uczęszczane trasy – wyłącznie w mieście, co wiąże się z częstymi rozruchami, czy wielokilometrowe długie przejazdy poza miastem. - Olej silnikowy powinien być zmieniany raz do roku lub częściej, jeżeli przebiegi auta są wysokie, np. powyżej 15 000 km – 20 000 km rocznie – radzi A. Kisielewicz. Eksperci Premio są zgodni, iż z uwagi na to, że nowoczesne oleje silnikowe są olejami wielosezonowymi, nie ma znaczenia kiedy następuje wymiana.
- Kierowcy coraz częściej decydują się na wymianę oleju w trakcie sezonowej wymiany opon. To dobra praktyka, gdyż w trakcie jednej wizyty możemy przeprowadzić serwisowanie auta, co niewątpliwie pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze – dodaje Anatol Kisielewicz z serwisu Premio Autopon.
Co ciekawe, wielu kierowców prowadząc auto do warsztatu na przegląd i wymianę oleju samodzielnie dokonuje jego zakupu i dostarcza mechanikom, szukając w ten sposób oszczędności. Jednak jak wynika z obserwacji serwisantów Premio, często są to oszczędności pozorne, bo kierowcy nie zawsze potrafią trafnie dobrać produkt.
- Często standardowi użytkownicy aut nie są w stanie nadążyć za wszystkimi zmianami technologicznymi, które zachodzą na rynku motoryzacyjnym. Dlatego zamiast zdawać się na swoją intuicję i poszukiwanie porad w internecie, lepiej polegać na wiedzy doświadczonych ekspertów, zwłaszcza jeśli konserwacja lub naprawa dotyczy tak wrażliwych elementów auta jak silnik i jego składowe elementy. Tutaj każdy błąd może drogo kosztować – wyjaśnia Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sieci detalicznej Premio Opony-Autoserwis na Czechy, Słowację, Polskę, Węgry i Ukrainę.
Komentarze (4)