Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

Warto wiedzieć

3 miesiące temu  04.04.2018, ~ Administrator   

Jaki olej wybrać do rajdówki? Najważniejsze porady!
Strona 1 z 2

Dobór oleju do silnika wykorzystywanego w sporcie to niełatwe zadanie. Kierować się instrukcją obsługi silnika czy może jednak zastosować olej dedykowany do rajdów?

Dobór odpowiedniego oleju do silnika w samochodzie to dosyć prosta sprawa. To jaki produkt możemy zastosować ściśle określa producent silnika i nie ma tu miejsca na dowolność. Jeżeli producent pojazdu zaleca olej 5W30 to taki olej stosujemy. Oczywiście w dobie Internetu, aby nie popełnić błędu wystarczy wejść na katalog doboru oleju na www.liqui-moly.pl i wybrać rodzaj pojazdu jego markę, rocznik oraz rodzaj silnika. Gdy zignorujemy zalecenia producenta samochodu i zastosujemy olej o niewłaściwych parametrach może dojść do uszkodzenia silnika.

Czytaj także:
Liqui Moly uruchamia ligę rajdową LM CUP

Okazuje się, że gdy nasz samochód wykorzystujemy w sporcie możemy trochę odejść od sztywnych reguł, ale musimy to robić świadomie.

Bazę oleju do rajdówki wybieraj świadomie!

Baza oleju w silniku sportowym jest najważniejsza. To ona determinuje właściwości oleju i od niej zależy szybkość starzenia środka smarnego. W mocno obciążonych silnikach to bardzo ważna sprawa, ponieważ oleje mineralne pod wpływem wysokiej temperatury bardzo szybko tracą swoje właściwości. Przez ten fakt do sportu powinno się używać olejów w pełni syntetycznych, czyli takich które są stworzone z bazy P.A.O

Niestety ta technologia jest bardzo droga, a na rynku jest bardzo mało olejów naprawdę syntetycznych. Polskie prawo zezwala na nadinterpretację i nazywanie olejów z grupy III, a więc produktów wytworzonych przez proces hydrokrakingu, olejami syntetycznymi. Żeby na 100% być pewnym, które oleje są syntetyczne, wystarczy pobrać kartę charakterystyki produktu, gdzie podany jest skład oleju. Alternatywną i dużo prostszą metoda jest odwiedzenie witryny www. Liqui-moly.pl. Nasza firma wprowadziła najbardziej przejrzyste standardy. Nazywamy olej syntetycznym tylko wtedy, jeżeli jego baza jest stworzona w oparciu o bazy P.A.O. Produkty oparte o taką bazę mają najwyższe indeksy lepkości (wartość, która określa jak olej zmienia wraz ze zmianą temperatury) i co bardzo ważne są odporne na utlenianie (inaczej starzenie). Wbrew obiegowym opiniom oleje mineralne mają doskonałe właściwości smarne, ale w wysokiej temperaturze bardzo szybko ulegają utlenieniu przez co już po jednym dwóch wyścigach tracą swoje pierwotne parametry. Na rynku dostępne są również oleje na bazie estrów. Produkty te charakteryzują się dobrymi właściwościami przeciw zużyciowymi, jednakże są agresywne w stosunku do uszczelnień silnika więc nie nadają się do dłuższej eksplantacji w silniku. Eksploatowanie olejów estrowych na co dzień wiąże się ze degradacja uszczelniaczy zaworowych i simmeringów.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony