W powszechnej motoryzacji do najstarszych silników lub silników żłopiących olej zaleca się oleje mineralne ACEA A2/B2 o podwyższonej klasie lepkości (np. 15W-50) dla ich doszczelnienia. Zupełnie inaczej jest w transporcie, gdzie powszechnie używane są oleje mineralne o klasach jakości ACEA E9 lub E7 i klasie lepkości SAE 15W-40. Zabezpieczają one dobrze najnowsze i najstarsze silniki różnych producentów, jeżeli nie będzie się przeciągać przebiegów. Ochronę przed trwałym zablokowaniem filtrów DPF daje nam możliwość zastosowania mineralnego oleju niskopopiołowego ACEA E9.
Obecnie najnowocześniejsze bazowe oleje syntetyczne API Group III produkuje się z występującego w ogromnych złożach gazu ziemnego metodą GTL (Gas To Liquid), pozwalającą produkować oprócz szerokiej gamy olejów bazowych także syntetyczny olej napędowy i paliwo lotnicze. Dzięki tej metodzie informacje o możliwościach wyczerpania się złóż ropy naftowej przestały być tak przerażające.
Jeżeli informacje zawarte w tym tekście porównasz z wymaganiami Twojego samochodu, będziesz miał jasną odpowiedź na tytułowe pytanie: „Od czego zależy jakość oleju w silniku twojego samochodu?”. Pamiętaj, jakość oleju w silniku zależy od Twojego świadomego i celowego wyboru.
AUTOR dr inż. Andrzej Tippe
Komentarze (0)