Paliwa i oleje

Oleje silnikowe

ponad rok temu  30.01.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Jakość oleju silnikowego a oszczędność paliwa

Oszczędzanie paliwa jest zawsze mile widziane – ma duży wpływ na ochronę środowiska oraz ogromne zalety ekonomiczne. Użytkownik pojazdu, kupując olej silnikowy, jest często informowany poprzez specjalne oznaczenia, że dany produkt zapewnia oszczędność paliwa.

Jednym z takich oznaczeń jest EC (Energy Conserving), w najnowszej wersji odnoszącej się do klasy API SN jest to RC (Resource Conserving). Oznaczenia EC (dawniej aktualne, obecnie przestarzałe) oraz RC odnoszą się do rynku amerykańskiego. W Europie istotna jest klasyfikacja ACEA, która także odnosi się do oszczędności paliwa.

Zaletą olejów o niskiej lepkości jest oszczędność paliwa wynikająca z mniejszych oporów przepływu oraz niższego współczynnika tarcia wiskotycznego. Olej taki szybciej dociera do punktów smarowania silnika podczas zimnego rozruchu, co oczywiście zwiększa trwałość jednostki napędowej. Odpowiedni dobór oleju ma więc ogromne znaczenie dla trwałości silnika i kosztów eksploatacji pojazdu. Jeśli stosujemy olej o niskiej lepkości, niech będzie to produkt najwyższej jakości, tworzący odporny na ścinanie i naciski film olejowy pomiędzy współpracującymi elementami. Doboru oleju silnikowego należy dokonywać w oparciu o wskazane dopuszczenia lub minimalne wymagania producenta silnika zawarte w instrukcji obsługi, określające lepkość oraz właściwą klasę jakościową dla oleju silnikowego. Oznacza to, że nie występują przeciwwskazania do zastosowania produktu o parametrach wyższych niż minimalne zawarte w instrukcji.

Oleje Fuchs wytworzone z baz olejowych opartych na technologii XTL charakteryzują się bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości oraz wyjątkowo dużą odpornością na starzenie (np. TITAN GT1 SAE 0W-20). Podczas rozruchu oleje te łatwiej i szybciej docierają do współpracujących elementów silnika wymagających szybkiego smarowania – nawet w ekstremalnych warunkach pracy i, co istotne, dzieje się tak w całym okresie eksploatacji, a nie tylko tuż po wymianie oleju. Oznacza to łatwiejszy rozruch silnika, mniejsze zużycie jego elementów oraz ograniczenie zużycia paliwa.

Normy ACEA mają bardzo duże znaczenie. Istnieją normy, które wymagają ograniczenia zużycia paliwa w stosunku do oleju referencyjnego. Takimi normami są A1/B1 oraz A5/B5 – wymagają one zmniejszenia zużycia paliwa o co najmniej 2,5%. W przypadku norm A3/B3 oraz A3/B4 takich wymagań nie ma. Przykładem oleju energooszczędnego, redukującego zużycie paliwa jest TITAN SUPERSYN LONGLIFE PLUS SAE 0W-30.

Należy tutaj dodać, że w przypadku nowoczesnych samochodów z silnikami o zapłonie samoczynnym olej musi być kompatybilny z systemami oczyszczania spalin. Zatem nie tylko musi on zapewniać bardzo małe opory związane z przepływem czy tarciem, doskonale chronić przed zużyciem, być trwały (coraz bardziej wydłużane okresy pomiędzy wymianami), to jeszcze dodatkowo nie może negatywnie wpływać np. na filtry cząstek stałych. Tego typu oleje muszą spełniać wymagania z grupy ACEA C. Jeżeli chodzi o produkty, od których jest wymagana największa oszczędność paliwa, a jednocześnie kompatybilność z systemami oczyszczania spalin, to będą to środki smarne spełniające wymagania ACEA C1 (oszczędność większa niż 3% w stosunku do oleju referencyjnego). Przykładem takiego energooszczędnego oleju jest TITAN GT1 PRO C-1 SAE 5W-30.

Obecnie wielu producentów samochodów wymaga od olejów więcej niż spełnienia wymagań norm ACEA. Dany producent dostosowuje środek smarny do konkretnej konstrukcji – olej jest jakby elementem silnika i musi zwykle spełniać większe wymagania niż standardowe kryteria występujące w badaniach ACEA. Przykładem tego typu postępowania jest wprowadzenie przez Mercedesa normy MB-APPROVAL 229.52. Najwyższe wymagania tej normy spełnia TITAN GT1 PRO FLEX SAE 5W-30.

Oleje do samochodów osobowych są dzisiaj znacznie bardziej zaawansowane niż jeszcze kilkanaście lat temu. Normy stają się coraz bardziej restrykcyjne. Do tego dochodzą indywidualne wymagania producenta pojazdu. Dzięki temu mamy pewność, że zespół napędowy będzie pracował prawidłowo, jego trwałość będzie maksymalna, przy jednoczesnej oszczędności paliwa. 

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ VW 1 ponad rok temu Artykuł z gatunku takich, w którym sam autor nie wie o czym pisze i co to ma być. Równie dobrze może pisać o sterowaniu procesem gotowania zupy, albo o pogłowiu trzody chlewnej.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony