Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  15.06.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jeden olej do wszystkich silników – dlaczego takiego nie ma?

Okazuje się, że to, jaki olej jest wymagany w konkretnym silniku, zależy od jego twórców. Oczywiście inżynierowie też nie działają w próżni, na ich decyzję największy wpływ mają księgowi i normy emisji spalin. Gdybyśmy chcieli tę kwestię nico uprościć, to gatunek i lepkość oleju determinują następujące kwestie.

Ciśnienie układu smarowania
Ciśnienie zależy od lepkości oleju, ciśnienia i wydatku pompy oleju, charakterystyki zaworu przelewowego i luzów montażowych silnika.
Jak widać, jeżeli zastosujemy olej o mniejszej lepkości, możemy doprowadzić do zerwania filmu olejowego. Z kolei użycie oleju o zbyt dużej lepkości niepotrzebnie podnosi ciśnienie i może doprowadzić do zakłócenia filtracji oleju. Dzieje się tak dlatego, że zawór przelewowy może pozostawać otwarty przez dłuższy czas, a w takiej sytuacji olej nie przepływa przez medium filtracyjne. Oprócz tego większa lepkość może przyczyniać się do zwiększonego spalania oleju, a to dlatego, że pierścienie mogą nie „nadążaćˮ ze zgarnianiem nadmiaru środka smarnego. W takim wypadku jego część może przeniknąć do komory spalania.

Technologia oczyszczania spalin
Samochody wyposażone w filtry DPF/GPF wymagają środka smarnego typu low saps. Oleje takie zawierają mniej dodatków przeciwzużyciowych. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie te substancje po spaleniu tworzą popiół siarczanowy, który skutecznie zatyka filtr cząstek stałych. Właśnie dlatego silniki przeznaczone do pracy z DPF/FAP muszą być specjalnie przygotowane do działania w takim „wyjałowionym” środowisku. Najczęściej konstruktorzy radzą sobie z tym problemem, stosując powłoki zmniejszające tarcie (DLC, grafit, azotowanie) i większe ciśnienie oleju.

Układu zasilania
Z pozoru rodzaj układu zasilania ma niewiele wspólnego ze smarowaniem. W praktyce zastosowanie pompowtryskiwaczy niesie za sobą specjalne wymogi co do środka smarnego. Dzieje się tak dlatego, że pomiędzy krzywką a pompowtryskiwaczem występują bardzo duże naciski i może dojść do przedwczesnego zużycia tych elementów. Również zastosowanie wtrysku bezpośredniego niesie za sobą wzrost ilości zanieczyszczeń i zwiększenie rozrzedzenia środka smarnego.

Wysilenie silnika
Współczesne silniki są coraz bardziej wysilone. Współczynnik ten zależy od stopnia sprężania i stopnia doładowania jednostki. Zwiększanie wysilenia niesie za sobą wzrost temperatury roboczej środka smarnego. Nowoczesne silniki dysponują coraz wyższym momentem obrotowym przy niższych obrotach. W takiej sytuacji olej ma szczególnie trudne zadanie, ponieważ na panewki działają bardzo duże siły i może wystąpić zjawisko spalania detonacyjnego, czyli LSPI.
Oczywiście nie są to wszystkie aspekty techniczne brane pod uwagę przy dopasowaniu oleju do silnika. Należy także wspomnieć o zakładanym resursie środka smarnego.

A dobry olej dopasowany do konkretnego silnika można dobrać tutaj www.liqui-moly.pl/katalog-doboru-oleju

GALERIA ZDJĘĆ

Jeden olej do wszystkich silników – dlaczego takiego nie ma?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony