Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  30.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Kiedy mówimy o nadmiernym zużyciu oleju? 0,5 litra na 1000 km jest w normie?

Od którego momentu mówimy o zwiększonym zużyciu oleju? Jak obliczać zużycie oleju w samochodach i pojazdach użytkowych? Jakie jest maksymalne dopuszczalne zużycie oleju w silniku? W tym artykule odpowiadają na te pytania eksperci MS Motorservice.

Opinie na temat definicji nadmiernego zużycia oleju różnią się niekiedy znacznie w praktyce i od kraju do kraju.
Ruchome części silnika, w tym przede wszystkim tłoki i zawory, nie są w 100 procentach gazo- i olejoszczelne ze względu na konieczność zachowania luzów konstrukcyjnych. Powoduje to niewielkie, lecz stałe zużycie oleju. W komorze spalania film olejowy na gładzi cylindra narażony jest dodatkowo i na dużej powierzchni na wpływy procesu spalania w wysokich temperaturach. Powoduje to parowanie oleju silnikowego, a następnie jego spalanie i wydalanie do atmosfery.

Informacje na temat maksymalnego dopuszczalnego zużycia oleju przez silnik zawierają podręczniki warsztatowe i instrukcje obsługi.

Jeżeli nie są dostępne dane producenta, należy się liczyć ze zużyciem wynoszącym maksymalnie od 0,25 do 0,3% w przypadku pojazdów użytkowych i do 0,5% w przypadku autobusów. W nowoczesnych silnikach samochodów osobowych zużycie oleju wynosi z reguły poniżej 0,05%, a maksymalne dopuszczalne zużycie oleju 0,5% (wszystkie wartości procentowe odnoszą się do rzeczywistego zużycia paliwa).

W silnikach starszego typu, silnikach stacjonarnych i w nietypowych warunkach eksploatacji normalne zużycie oleju może być wyższe. Na podstawie porównania rzeczywistego i maksymalnego dopuszczalnego zużycia oleju można określić ewentualnie konieczne środki zaradcze.

Silniki wysokoprężne zużywają więcej oleju silnikowego niż silniki benzynowe. Silniki wyposażone w turbosprężarki również wymagają więcej oleju silnikowego niż silniki nieposiadające turbosprężarek.

Ze względów technicznych zużycie oleju jest najniższe po zakończeniu fazy docierania silnika, po czym wzrasta wskutek zużywania się części podczas eksploatacji silnika. Zużycie wewnętrzne dotyczy przy tym jednakowo wszystkich części silnika. Częściowe naprawy, np. wymiana samych tłoków czy pierścieni tłokowych, nie zmniejszają więc często istotnie zużycia oleju.

Przykład obliczeń w przypadku pojazdu użytkowego

Przykład obliczeń w przypadku pojazdu użytkowego

Pojazd użytkowy zużywa na 100 km około 40 l paliwa. Ekstrapolując na 1000 km jest to 400 l paliwa.

  • 0,25% z 400 l paliwa daje zużycie oleju równe 1 l/1000 km
  • 0,5% z 400 l paliwa daje zużycie oleju równe 2 l/1000 km

Przykład obliczeń w przypadku samochodu osobowego

Przykład obliczeń w przypadku samochodu osobowego

Samochód osobowy zużywa na 100 km około 8 l paliwa. Ekstrapolując na 1000 km jest to 80 l paliwa.

  • 0,05% z 80 l paliwa daje zużycie oleju równe 0,04 l/1000 km
  • 0,5% z 80 l paliwa daje zużycie oleju równe 0,4 l/1000 km

na podstawie: MS Motorservice

Komentarze (11)

dodaj komentarz
  • ~ Zumbach 11 ponad rok temu Aaa zapomniałem, po zmianie oleju dodaje Militec do oleju (podobne działanie jak ceramizer) i regenerator uszczelek (wału, pompowyryskow i pozostałych w silniku) gumy po latach są twarde, skutek tych środków k2 oil stop leak albo wynn's oil stop leak miękną i dopasowują się ponownie do roli uszczelnienia...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Zumbach 10 ponad rok temu 2.0 TDI bkd (120k km) brał olej 1l - 1.3.na 10k km po plukankach k2 (przez 4 lata - cztery) odkleiły się pierścienie, wyczyścił się smok i odma oraz arterie olejowe) zyskał wyższą kompresję , dynamikę a branie oleju spadło ponizej 0,5 l na 10k
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Almuric 9 ponad rok temu Witam, Toyota Corolla 1,4 vvti 2003 po 7 tysiącach ubyło 1 litr w 8 miesięcy. Czyli na tysiąc bierze 0,14 litra na tysiaka, raczej nieźle.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ @28cali 8 ponad rok temuocena: 0%  Clio 1,9 dti z 2000 roku, olej 10W40 ELF. Przebieg deklarowany 240tyś. Wymiana co roku oleju po przejechaniu około 8 tyś km głównie w mieście. Zużycie oleju = 0
    oceń komentarz 0 2 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Witek 7 ponad rok temuocena: 67%  Mi przestał brać nadmiernie olej jak wymieniłem na syntetyczny hyundai Xteer. Także czasem to kwestia jakości oleju, lepiej wybrać coś droższego niż taniością dolewać co chwilę
    oceń komentarz 2 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Adam Mechanik 6 ponad rok temuocena: 0%  Brednie i kłamstwa
    oceń komentarz 0 2 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ xxx 5 ponad rok temu Autor tego "dzieła" miał kiedyś samochód ?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ rewast 4 ponad rok temuocena: 67%  artykuł niekompletny, autor nie zaznaczył czy mamy do czynienia ze zużyciem oleju czy też jego ubytkiem to różne sprawy
    oceń komentarz 2 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Międzymłotemakowadłem 3 ponad rok temuocena: 100%  Toyota 1.4 D4D 0.1-0.2l / 1000km. Zgodnie z "normą" z artykułu bo powinien spalać 30ml / 1000km. Zgodnie z "normą" Toyoty może spalać do 1l / 1000km. I bądź tu mądry....
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Janioł 2 ponad rok temuocena: 100%  Opel Zafira 2004 1.8 benzyna wg książki auta żre 0,6 l/ 1000km. No o co?????
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Nicki 1 ponad rok temuocena: 67%  Wymiana pierścieni, zrobiona z głową i w dobrym wymiarowo silniku jest skutecznym rozwiązaniem na nadmierne zuzycie oleju. Czasem wystarczy nawet zmiana producenta pierścieni. Czasem trzeba dowiercić w tlokach dodatkowe otwory doprowadzając olej z pierscieni olejowych, bo kilka silników już fabrycznie ma taką wadę. Więc pisanie że wymiana pierscieni niewiele daje jest nieprawdą.
    oceń komentarz 2 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony