Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

24 dni temu  06.05.2020, ~ Administrator   

Konsekwencje wlania niewłaściwego oleju
Strona 1 z 2

Każdy producent urządzenia, w którym występuje środek smarowy, określa jego niezbędne właściwości potrzebne do prawidłowej eksploatacji i obsługi w ramach wyznaczonych cyklów.

Smarowanie to zmniejszenie tarcia pomiędzy przesuwającymi się podczas ruchu powierzchniami. W przypadku oleju poprawne smarowanie oznacza rozdzielenie powierzchni aż do wytworzenia fazy płynnej pomiędzy nimi, czyli uzyskanie smarowania elastohrydrodynamicznego. O poprawności smarowania olejowego, wielkości wytwarzanej warstwy pomiędzy powierzchniami i możliwości uruchomienia przesuwu powierzchni decyduje lepkość oleju.

Lepkość oleju powinna być odpowiednio dobrana do warunków spodziewanej eksploatacji, temperatury startu (uruchomienia) i temperatury stabilnej pracy. Lepkość eksploatacyjną oleju charakteryzuje sam wynik osiągany przez olej w określonych klasyfikacjach – temperaturach dodatnich i ujemnych symulujących warunki: startu, eksploatacji, oporów przepływu, strat energii mechanicznej na cyrkulację oleju, wreszcie zależności lepkości od temperatury. To wszystko określone jest w wymaganiach dotyczących lepkości oleju w określonych warunkach eksploatacji silnika.

Jakość oleju to potencjał jego właściwości w odniesieniu do zapewnienia stabilnych warunków smarowania, czyli podwyższenia niektórych ważnych dla eksploatacji własności oleju, jak również zmniejszenia skutków możliwych zmian negatywnych. W efekcie olej powinien zapewniać jak najmniejsze zużycie i gwarantować jak najlepszy stan techniczny silnika nie tylko w okresie gwarancyjnym, ale także możliwie jak najdłuższej jego eksploatacji.
Aktualnie – dodatkowo – poza wymienionymi już „zadaniami”, olej nie powinien powodować negatywnych skutków ekologicznych. Powszechne staje się również dążenie do minimalizacji lepkości oleju. Wynika ono z nadrzędności oczekiwań związanych z mniejszymi oporami przepływu, mniejszymi stratami mechanicznymi i wynikającym z tego mniejszym zużyciem paliwa.

Wymaganą jakość i lepkość oleju osiąga się przez dodanie do odpowiedniego oleju bazowego dodatków jakościowych i lepkościowych. Jak wiemy, olej jest złożoną, wieloskładnikową mieszaniną chemiczną. A zatem nie każdy olej o odpowiedniej jakości, ale źle dobranej lepkości zapewni skuteczne smarowanie silnika.

Lepkość kluczem na ulicach...
W firmie „X” eksploatującej silniki Diesla w dużych maszynach roboczych wykorzystywano proste oleje silnikowe, uniwersalne i wielosezonowe. Z czasem, w wyniku optymalizacji kosztów i dostępu do specjalistycznych olejów, podjęto decyzję o zastąpieniu dotychczas stosowanych środków smarnych odpowiednio dobranymi lepkościowo olejami sezonowymi. Produkty te charakteryzowały się dużym potencjałem eksploatacyjnym, nawet w przypadku zasilania wspomnianych powyżej silników paliwami o dużej zawartości siarki. W czasie testów okazało się, że oleje mogą pracować 2-3 razy dłużej i o blisko 50% zmniejszyło się ich zużycie (mierzone ilością dolewek). Pojawił się jednak zbagatelizowany w pierwszej fazie problem – nowy olej miał wysoką liczbę zasadową i potencjał dyspergujący, czyli zawierał bardzo dużo dodatków wytwarzających popiół. W silniku Diesla nie było to jednak zasadniczą wadą. Problem pojawił się w sytuacji, gdy operatorzy silników w zakładzie tak bardzo przyzwyczaili się do stosowanych olejów uniwersalnych, że zaczęli go wykorzystywać nawet w swoich samochodach.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony