Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

9 miesięcy temu  06.10.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Strona 2 z 2

Przekładnie w samochodach to nie tylko skrzynie biegów
Innymi rodzajami przekładni są dyferencjały i skrzynie rozdzielcze, stosowane w samochodach z napędem na cztery koła. Świadomość użytkowników terenówek jest co prawda dość wysoka, ale już użytkownicy aut osobowych z 4x4 nawet nie myślą o tym, z o ile bardziej skomplikowaną konstrukcją mają do czynienia.
– Na rynku jest wiele samochodów osobowych z napędem na cztery koła, w których należy wymieniać olej również w układzie przeniesienia napędu. Najprostsze konstrukcje z napędem dołączanym są nie mniej wymagające od układów w terenówkach. Zwykle przy skrzyni biegów znajduje się przekładnia kątowa (skrzynka rozdzielcza), która pracuje na oddzielnym, choć nie zawsze innym oleju niż skrzynia biegów, do której jest przykręcona. Dodatkowo przy tylnym moście znajduje się dyferencjał, również z olejem, a przed nim jeszcze sprzęgło wielopłytkowe, które może pracować na sucho, ale też może mieć wewnątrz olej (np. Haldex wcześniejszych generacji) – informuje Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis.
Kilkunastoletnie samochody z napędem na cztery koła wciąż go mają, ale nie znaczy to, że nadal działa. W niektórych użytkownicy dla własnego spokoju zdemontowali wał napędowy. Tymczasem wystarczyło lata wcześniej wymieniać olej we wszystkich mechanizmach.

Nieduży wydatek, błyskawiczna usługa
Wymiana oleju to wbrew pozorom kwestia dość indywidualna, najlepiej ustalić ze swoim warsztatem, że raz w roku wymieniamy olej w silniku i raz na określoną liczbę tych wymian zajmujemy się olejem w pozostałych mechanizmach. W niektórych można to – niezależnie od czasu – robić co 40, 60, a nawet 80 tys. km. Dodatkowo warto podkreślić, że olej w przekładni nie jest drogi, a jego wymiana zajmuje często zaledwie kilkanaście minut. Tylko niektóre automatyczne skrzynie biegów wymagają specjalnej procedury wymiany, dlatego warto zlecić ją w serwisie, który ma odpowiedni sprzęt i wiedzę.

Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony