Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  21.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Łatwa wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Strona 1 z 2

Rośnie popularność pojazdów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Podobnie jak olej silnikowy, również olej w skrzyni biegów musi być regularnie wymieniany. Przy tym pojemność skrzyni biegów jest większa. Dla warsztatów oznacza to możliwość dodatkowej sprzedaży.

Firma Liqui Moly wprowadziła na rynek urządzenie do obsługi automatycznych skrzyń biegów. Sprzęt potrafi więcej niż tylko płukanie i napełnianie olejem. Nazywa się Gear Tronic i jest elementem nowego konceptu warsztatowego.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardziej skomplikowana niż w silniku.

Bez właściwego urządzenia można wiele zepsuć, co stanowi problem dla mechanika i oznacza niepotrzebne nerwy dla klienta – doskonale o tym wie Markus Scherl, doradca techniczny Liqui Moly. Odpowiada on za projekt „Gear Tronic”. Urządzenie wraz z opracowanymi specjalnie dodatkami daje mechanikom możliwość przeprowadzenia różnych operacji związanych z profesjonalną wymianą oleju przekładniowego, takich jak: czyszczenie, odsysanie, płukanie i napełnianie.

Interwały wymiany oleju

Czy olej przekładniowy musi być wymieniany, jeżeli producent pojazdu tego nie przewiduje?

- Koniecznie – podkreśla Scherl. - Po 80.000 do 120.000 km przebiegu lub co cztery do sześciu lat olej musi zostać wymieniony.

Na dzień dzisiejszy już większość producentów samochodów zaleca wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów. Wynika to z faktu, że żywotność oleju zależy od sposobu jazdy. Wpływa na nią również liczba przełożeń: w nowoczesnych samochodach jest coraz większa, choć wielkość skrzyni biegów nie zmienia się. Olej musi zrobić miejsce, czyli całkiem zwyczajnie jego ilość maleje. Rośnie moc silników, a tym samym rosną obciążenia termiczne, mimo że wiele skrzyń biegów jest połączonych z układem chłodzenia silnika. To z kolei oznacza potencjalne problemy – w przypadku uszkodzenia chłodnicy woda i glikol mogą przedostać się do obiegu oleju. Większe tarcie i zanieczyszczenia negatywnie wpływają na mechanikę. Może to doprowadzić do opóźnionego przełączania biegów, a w najgorszym przypadku do całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego bardzo ważna jest terminowa wymiana oleju przekładniowego wykonana przez fachowca.

Dla warsztatów oznacza to nowe możliwości. Dodatkowe usługi mają coraz większe znaczenie. Według niemieckiego Stowarzyszenia Usług Motoryzacyjnych w roku 2014 liczba zleceń przeglądów i naprawy spadła do poziomu 72,6 milionów. W porównaniu z rokiem 2013 oznacza to spadek o 9,6%. Niektóre warsztaty jeszcze się wahają. Obawa przed zaoferowaniem usługi wymiany oleju w skrzyni biegów jest nieuzasadniona, jeżeli warsztat zaufa takim profesjonalnym urządzeniom jak Gear Tronic. Pozwala ono na całkowitą wymianę oleju, co w przeszłości nie było możliwe.

- Z miski olejowej można było spuścić jedną trzecią oleju i tyle samo dolać. Nic więcej – wyjaśnia Scherl.

Dwie trzecie oleju i zanieczyszczenia pozostawały w układzie. Dopiero urządzenia do obsługi skrzyni biegów – takie jak to oferowane przez Liqui Moly – umożliwiają pełną wymianę oleju.

Uniwersalność to podstawa sukcesu

Cechą szczególną nowego rozwiązania warsztatowego od Liqui Moly jest uniwersalność podczas podłączania automatycznej skrzyni biegów. Dostęp możliwy jest w trzech miejscach: poprzez rurkę prowadzącą bagnet olejowy, poprzez przyłącza wężowe chłodnicy oleju przekładniowego lub bezpośrednio do skrzyni biegów.

- Umożliwia to warsztatowi dużą elastyczność – opisuje doradca techniczny.

W urządzenie wbudowane są szklane wzierniki pozwalające na kontrolę wymiany oleju, jak również dwie oddzielne wagi elektroniczne do oleju starego i nowego oraz wskaźnik stanu napełnienia. Operacja przebiega inaczej, niż w przypadku wymiany oleju w silniku, gdzie po prostu najpierw spuszczany jest zużyty olej, a następnie napełniany nowy. Wymiana tu jest operacją dynamiczną – poziom napełnienia skrzyni biegów olejem musi być utrzymywany na jednakowym poziomie podczas całego procesu. W przeciwnym razie elektronika pokładowa samochodu zgłosi błąd.

Podobnie jak nie ma jednego oleju przekładniowego do wszystkich pojazdów, nie występuje również jeden rodzaj przyłącza do układu olejowego. Różni się ono w zależności od marki i modelu. Dlatego warsztat potrzebuje różnych adapterów. Liqui Moly oferuje zestawy adapterów uniwersalne oraz przeznaczone do danego modelu samochodu. Wraz z instrukcją obsługi można je przechowywać w urządzeniu Gear Tronic.

Prosto i pewnie

Szczególną uwagę zwrócono na prostą, a jednocześnie pełną obsługę skrzyni biegów.

- Firma Liqui Moly nie byłaby sobą, gdyby urządzenie mogło tylko wymieniać olej – stwierdza Scherl.

Dlatego płukanie i czyszczenie mają istotne znaczenie. W pierwszym kroku, przy pomocy nowego preparatu czyszczącego do automatycznych skrzyń biegów z linii Pro-Line usuwany jest nagar, woda i szlam. Następnie należy zdemontować miskę olejową i wyczyścić ją razem z obudową wybieraka przełożenia. Do tego celu przeznaczony jest nowy środek do czyszczenia wnętrza skrzyni biegów – również z linii Pro-Line.

Kolejnym krokiem jest wymiana filtra oleju i najbardziej pracochłonna czynność, czyli wymiana oleju przekładniowego. Przy pomocy panelu obsługowego urządzenia Gear Tronic wystarczy ustawić ilość oleju, resztę załatwia sama maszyna. W nieprzerwany sposób pompa zębata wypompowuje stary olej do zbiornika zlewowego, a następnie uzupełniany jest nowy olej. Na koniec, z oddzielnego zbiornika wtłaczany jest dodatek do oleju ATF. Poprawia on zmianę biegów i konserwuje uszczelnienia.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony