Rośnie popularność pojazdów wyposażonych w automatyczną przekładnię biegów, w której – podobnie jak w silniku – również należy wymieniać olej. Dla warsztatów oznacza to możliwość świadczenia dodatkowych usług, w czym pomocne będzie nowe urządzenie Liqui Moly Gear Tronic.
Olej w przekładni automatycznej powinien być wymieniany co 80 do 120 tys. km przebiegu lub co cztery do sześciu lat. Przede wszystkim zależy to od zaleceń producenta pojazdu, ale także od stylu jazdy kierowcy, warunków eksploatacji oraz samej konstrukcji skrzyni. We współczesnych samochodach wraz z mocą silnika rośnie liczba przełożeń przy zachowaniu tej samej wielkości, co prowadzi do większych obciążeń termicznych. W takiej sytuacji przepracowany olej nie spełni swojej funkcji.
Wymiana oleju w przekładni automatycznej jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku silnika. Liqui Moly Gear Tronic, wraz z opracowanymi specjalnie dodatkami, umożliwia profesjonalne przeprowadzenie poszczególnych etapów, jak czyszczenie, odsysanie, płukanie i napełnianie. Cechą szczególną urządzenia jest jego uniwersalność – podłączenie do przekładni możliwe jest poprzez rurkę prowadzącą bagnet olejowy, przyłącza wężowe chłodnicy oleju przekładniowego lub bezpośrednio do skrzyni biegów. Urządzenie wyposażone jest w szklane wzierniki pozwalające na kontrolę procesu wymiany, jak również dwie oddzielne wagi elektroniczne do oleju starego i nowego oraz wskaźnik stanu napełnienia.
Operacja przebiega inaczej niż w przypadku wymiany oleju w silniku, gdzie najpierw spuszczany jest zużyty olej, a następnie wlewany nowy. W tym przypadku jest to operacja dynamiczna – poziom napełnienia skrzyni biegów olejem musi być utrzymywany na jednakowym poziomie podczas całego procesu. Inaczej można doprowadzić do poważnego uszkodzenia skrzyni.
Podobnie jak nie ma jednego oleju przekładniowego do wszystkich pojazdów, nie występuje również jeden rodzaj przyłącza do układu olejowego. Różni się on w zależności od marki i modelu. Dlatego mechanik potrzebuje różnych adapterów. Liqui Moly oferuje zarówno uniwersalne zestawy końcówek, jak i przeznaczone do danego modelu samochodu. Wraz z instrukcją obsługi można je przechowywać w urządzeniu Gear Tronic.
Szczególną uwagę zwrócono na prostą, a jednocześnie pełną obsługę skrzyni biegów. Dlatego płukanie i czyszczenie mają istotne znaczenie. W pierwszym kroku, przy pomocy nowego preparatu czyszczącego do automatycznych skrzyń biegów z linii Pro-Line usuwany jest nagar, woda oraz pozostałe zanieczyszczenia. Następnie należy zdemontować miskę olejową i wyczyścić ją. Kolejnym krokiem jest wymiana filtra oleju i najbardziej pracochłonna czynność, czyli wymiana oleju przekładniowego. Na koniec z oddzielnego zbiornika wtłaczany jest dodatek do oleju ATF. Poprawia on zmianę biegów i konserwuje uszczelnienia.
Komentarze (0)