Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

8 miesięcy temu  19.04.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Millers Oils sponsorem tytularnym HRSMP
Strona 1 z 2

Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski został Millers Oils – brytyjski producent olejów silnikowych i przekładniowych, a także dodatków do paliw, reprezentowany w Polsce przez firmę DIFF. Blisko 140-letnia marka ma ogromne tradycje w sportach motorowych, również w naszym kraju. Załogi korzystające ze stworzonych do motorsportu produktów Millers Oils wielokrotnie zdobywały tytuły mistrzów Polski, w tym również w klasyfikacji generalnej.

Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski, to cykl organizowany przez Polski Związek Motorowy od 2017 roku. Startują w nim kierowcy i piloci w samochodach, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Te konstrukcje są historią rajdów ożywającą na polskich odcinkach specjalnych.

Już w sezonie 2018, aż pięć z siedmiu rund zostało przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonali te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach dając kibicom możliwość poczucia dawnej rajdowej atmosfery.

Rok później do kalendarza włączono pierwszą rundę szutrową – Rajd Polski, czyli drugi najstarszy rajd na świecie. Z kolei w sezonie 2021 uczestnicy HRSMP po raz pierwszy zmierzyli na oesach poza Polską – podczas Rajdu Koszyc na Słowacji.

Od sezonu 2024 oficjalna nazwa historycznego czempionatu to Millers Oils Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski. Logotypy Millers Oils obecne będą m.in. na samochodach rajdowych startujących w HRSMP czy też w parku serwisowym. Partner cyklu będzie również wspierać działania komunikacyjne i promocyjne związane z Millers Oils HRSMP.

Jakość na pierwszym miejscu

Firma Millers Oils została powołana w 1887 roku przez Johna Watsona Millersa. Przedsiębiorca już na początku zapewnił klientów o tym, że jakość jego olejów zawsze będzie ściśle przestrzegana, a ta deklaracja stała się nadrzędną wartością marki.

Istniejąca od blisko 140 lat firma jest obecna na pięciu kontynentach. W Polsce dystrybucją produktów Millers Oils, a także doradztwem technicznym w zakresie środków smarnych zajmuje się firma DIFF ze Słotwiny koło Świdnicy.

Oferta Millers Oils obejmuje produkty do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, jednośladów, quadów, oldtimerów, maszyn przemysłowych i rolniczych. Wśród rozwiązań opracowanych przez markę Millers Oils są też produkty wykonane w technologii NANODRIVE – wyczynowe oleje przeznaczone do stosowania w sportach motorowych. Wykorzystywali je m.in. zawodnicy, którzy sięgali po tytuły mistrzowskie w Polsce, tacy jak Jari Huttunen (mistrz Polski w sezonie 2020) czy Marek Suder – dwukrotny zwycięzca rywalizacji w historycznym czempionacie (2021 i 2022).

Mistrzowie w legendarnych rajdówkach

Do 2022 roku w HRSMP przyznawano tytuł w historycznej klasyfikacji generalnej. Trzykrotnie zdobywał go Robert Luty w Subaru Legacy 4WD Turbo (2017 – z Dariuszem Gurdziołkiem, 2019 i 2020 – z Marcinem Celińskim). Dwa triumfy mają na swoim koncie Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth 4×4, 2021 i 2022), a w 2018 roku najlepsi byli Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński w Porsche 911.

Do startów w HRSMP dopuszczone są rajdówki z lat 1931-1999, więc stawka mistrzostw jest bardzo zróżnicowana. Na odcinkach specjalnych można zobaczyć jak drugą rajdową młodość przeżywają takie konstrukcje jak Syrena 104, Trabant 601, Lancia Fulvia, Volvo Amazon, Fiat 125p Monte Carlo, FSO Polonez, Opel Kadett, a także bardzo mocne, turbodoładowane samochody – Ford Sierra RS Cosworth 4×4, Ford Escort RS Cosworth, Subaru Legacy 4WD Turbo czy też spektakularne Audi Quattro.

Niektóre rajdówki dzieli kilkadziesiąt lat i technologiczna przepaść. Trudno oczekiwać, by załoga w Trabancie mogła toczyć bezpośrednią rywalizację z duetem w Porsche 911. Dlatego samochody są podzielone na kategorie wiekowe, zgodne z wymaganiami FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa):

Kategoria 1 – roczniki od 1931 do 1969;
Kategoria 2 – roczniki od 1970 do 1975;
Kategoria 3 – roczniki od 1976 do 1981;
Kategoria 4 – roczniki od 1982 do 1990;
Kategoria 5 – roczniki od 1991 do 1999.
Dodatkowo, w poszczególnych kategoriach obowiązuje podział wg pojemności skokowej silnika (do 2000 cm3 i pow. 2000 cm3) lub wieku (Kat. 1 – pojazdy do 1961 roku i młodsze).

Oprócz tego dla zawodników w rajdówkach niespełniających w 100 proc. wymogów homologacyjnych prowadzone są dodatkowe kategorie: Historic Open +2000 i Historic Open -2000.

Siła nostalgii i rosnąca popularność

Rajdy historyczne z roku na rok stają się coraz bardziej popularne i przyciągają więcej kibiców i zawodników. Świadczy o tym chociażby fenomen rozgrywanego w San Marino Rallylegend. Dla wielu osób jest to najpiękniejsza rajdowa impreza na świecie. Fani kochają ją dlatego, że mogą zobaczyć swoich ulubionych kierowców w samochodach, które dominowały na odcinkach specjalnych 20, 30, czy 40 lat temu. Historyczna rywalizacja odbywa się nie tylko w Polsce. W Europie rozgrywane są historyczne mistrzostwa kontynentu, a rajdówki sprzed lat są niezwykle popularne m.in. w Niemczech czy w Czechach.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony