Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  29.06.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 13 minut

Miska olejowa - skarbnica wiedzy

Jakie oleje? Zrównoważone (środowiskowo). Młoda klientela, która rekomenduje produkt i punkt wymiany oleju swojemu kręgowi znajomych, to ziszczenie marzeń działów marketingu

Strona 3 z 4

A to dla mechaników niesamowita okazja do wykazania się fachowym podejściem. Perspektywa niższego zużycia paliwa czy bardziej ekologicznej jazdy może posłużyć za argument do przeprowadzenia systematycznego serwisu. Wszak jakość i typ oleju mają kluczowy wpływ na działanie silnika i ekologię.  


Odpowiednie płukanie? Zrealizowane w skuteczny sposób usuwa pozostałości zużytego oleju ze skrzyni korbowej. Naszym celem jest zapobieżenie ponownemu rozproszeniu nagromadzonego szlamu i jego zassaniu przez pompę olejową

Paliwa odnawialne a olej silnikowy
Idźmy dalej w podejmowaniu wątków istotnych dla prac realizowanych „wokół miski olejowej”. Nie tylko Volvo wprowadza na rynek nowy samochód ciężarowy na biogaz. Prócz bio-LNG nie brakuje innych pomysłów dotyczących zasilania konwencjonalnych napędów paliwami odnawialnymi. Jak na te i inne paliwa patrzeć, gdy mieć na uwadze wymogi stawiane olejom silnikowym? To także pytanie o niskoemisyjny kierunek rozwoju motoryzacji, który sprawia, że silniki spalinowe mają coraz mniejszą pojemność. Nikogo dzisiaj nie dziwią 1-litrowe turbodoładowane jednostki. 
– Tak wyżyłowane jednostki potrzebują wysokiej jakości smarowania i regularnych wymian oleju, aby utrzymać swoją sprawność. Niestety kierowcy nie zawsze mają świadomość, co kryje się pod maską pojazdu. Dlatego na mechaników spada odpowiedzialność za edukowanie klientów i dlatego nie warto oszczędzać na olejach i innych płynach eksploatacyjnych –

podkreśla Magdalena Szczepańska. 
Jej zdaniem warto oczywiście przemawiać do wyobraźni kierowcy, skoro np. klient miał kiedyś silnik 2.0, a teraz ma 1.2, który lepiej przyspiesza. I oczywiście mieć pewność, że produkty PETRONAS powstają z myślą o nowoczesnych silnikach spalinowych i hybrydowych. A poza ofertą skrojoną na potrzeby napędów konwencjonalnych, znajdziemy też produkty dla silników napędzanych biopaliwem czy gazem ziemnym, by wspomnieć skroplony gaz ziemny jakże popularny w transporcie zbiorowym – w samej tylko Warszawie jeździ na co dzień 305 autobusów zasilanych CNG. 

Wątek paliw odnawialnych podejmuje również przywołany już wcześniej rozmówca.  
– Paliwa alternatywne nie są nowością dla firmy Shell i nie jest to nowy temat dla producentów silników. Alternatywne paliwa były do tej pory spalane w silnikach stacjonarnych, ale od pewnego już czasu pojawiały się w pilotażowych zastosowaniach w urządzeniach mobilnych. Jak widać, ewolucja w temacie poszukiwania źródeł energii dla silników trwa i czeka nas chyba jeszcze trochę zwrotów akcji. Niezależnie od tego, jak rozwinie się sytuacja, producenci środków smarnych mają już gotowe lub dostarczą rozwiązania dopasowane do jednostek napędowych zasilanych różnymi paliwami. Mogą być to oleje silnikowe o odpowiednich lepkościach, ale też inne specyfiki, jak E-fluidy – odpowiada Cezary Wyszecki.

Z kolei trend zmniejszania pojemności silników i coraz większy segment pojazdów hybrydowych napędzają zapotrzebowanie na wysoko wydajne i paliwooszczędne środki smarne. Niskoemisyjne hybrydy wymagają stosowania środka smarnego o odpowiedniej lepkości. W szczególności chodzi o parametry lepkościowe oleju w niższych temperaturach. Jest tak z uwagi na specyficzną konstrukcję i sposób działania jednostek napędowych tych pojazdów. Przy niższych temperaturach roboczych, wynikających z krótszych okresów pracy silnika spalinowego, olej silnikowy stosowany w hybrydzie powinien mieć odpowiednią płynność, aby szybciej dotrzeć do najważniejszych elementów jednostki napędowej i zapewnić ich odpowiednią ochronę.
– Ze względu na dużo większą liczbę zatrzymań i rozruchów silnika spalinowego, który w miarę możliwości jest zastępowany przez silnik elektryczny, olej silnikowy musi zapewniać większą ochronę przed zużyciem. Odpowiednio dobrany olej silnikowy wysokiej jakości, np. w pełni syntetyczny Shell Helix Hybrid, doskonale sprawdza się w temperaturze nawet do -40°C, co jest szczególnie ważne dla łatwiejszego rozruchu i szybszego rozgrzania silnika zimą – zapewnia Cezary Wyszecki.


Przejście z oleju mineralnego na syntetyczny jest możliwe, ale decyzja taka nie powinna zostać podjęta pochopnie. Aby w pełni wykorzystać zalety oleju wyższej jakości, zaleca się przeprowadzenie odpowiedniego płukania silnika

Zima to czas szczególny
Egzemplarz z zapłonem samoczynnym i przebiegiem powyżej 100 tys. km? Silne mrozy i problemy z rozruchem skłaniają niektórych kierowców do rozważenia propozycji płukania silnika – oczywiście z myślą o przygotowaniu go na lepszy technologicznie olej. Czy i kiedy uzasadnione będzie zastąpienie oleju mineralnego czy półsyntetycznego „lepszym”?
– Zastosowanie oleju silnikowego o innych parametrach zależne jest od kilku istotnych czynników. Są to stan techniczny silnika, konstrukcja jednostki napędowej i oczywiście zalecenia producenta pojazdu. Należy stosować tylko oleje spełniające normy dotyczące danego silnika. Pamiętajmy też, że wymiana oleju na bardziej zaawansowany nie rozwiąże problemów wynikających z usterek lub awarii podzespołów silnika. Równolegle należy więc zadbać o naprawę czy wymianę uszkodzonych części – podkreśla ekspert Shell.
O przewadze syntetycznych olejów silnikowych można by pisać wiele. W pełni syntetyczne oleje silnikowe zapewniają wyjątkowe korzyści w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi lub olejami semisyntetycznymi – zarówno w skrajnie niskich, jak i wysokich temperaturach. W wyższych temperaturach wykazują lepszą kontrolę lepkości, odporność na utlenianie oraz lepszą kontrolę lotności. Przekłada się to na skuteczniejszą ochronę silnika przed zużyciem, możliwość wydłużenia okresu między wymianami, mniejsze zużycie oleju i lepszą wydajność silnika.
– W efekcie te korzyści mogą wpłynąć na obniżenie kosztów posiadania samochodu. W niższych temperaturach, szczególnie podczas mroźnych zim, w pełni syntetyczne oleje silnikowe charakteryzują się wyjątkowo niskimi temperaturami płynięcia, a to dzięki wyjątkowo czystej strukturze chemicznej, np. braku parafin obecnych w olejach mineralnych. To sprawia, że w pełni syntetyczne oleje silnikowe najlepiej sprawdzają się w eksploatacji samochodu przez cały rok, a zwłaszcza podczas ostrych zim – zapewnia Olivier Sutton, Technology Solutions Professional, ExxonMobil.
I dodaje, że w pełni syntetyczne oleje silnikowe są obecnie zalecane do większości nowoczesnych silników spalinowych. Starsze pojazdy mogą odnieść korzyści w trzech głównych obszarach. Pierwszym jest kontrola zużycia oleju, ponieważ oleje te mają zazwyczaj niższą lotność. Po drugie, mniejszego zużycia silnika i lepszej kompresji dzięki grubszej warstwie ochronnej filmu olejowego w wysokich temperaturach. Kolejną korzyścią jest łatwość rozruchu dzięki doskonałej płynności w niskich temperaturach.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony