Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

miesiąc temu  16.01.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Mokry pasek rozrządu a olej silnikowy

Olej Millers Oils spełniający normy dla olejów z mokrym paskiem rozrządu

Strona 1 z 2

Pasek rozrządu w kąpieli olejowej, zwany również „mokrym paskiem rozrządu”, to rozwiązanie znane już od ponad 15 lat. Stosowany jest w silnikach wielu producentów, takich jak Ford, PSA (marki Peugeot, Citroën, Opel) i Volkswagen.

Mokre paski rozrządu są schowane w silniku, podczas gdy typowe układy z „suchym” paskiem rozrządu umieszczone są poza skrzynią korbową. Układy mokrego paska rozrządu zostały wprowadzone w celu zmniejszenia masy komponentów, redukcji rozmiaru silnika, maksymalizacji wydajności i spełnienia określonych celów w zakresie emisji.

W jaki sposób mokry pasek rozrządu może ulec uszkodzeniu?

  •     Zanieczyszczenia olejowe, takie jak sadza oraz inne powstałe w wyniku utleniania oleju, mogą przedostać się między zęby paska i kół pasowych, osłabiając pasek.
  •     Zużycie zewnętrznej powłoki naraża znajdujące się pod paskiem materiały na działanie oleju, który może zawierać niespalone lub częściowo spalone paliwo, a to z kolei niszczy kolejne odsłonięte warstwy materiału.
  •     Zęby na pasku mogą po prostu odpaść, tworząc gładki odcinek. Powoduje to ślizganie się koła pasowego i zmianę pracy rozrządu silnika, a więc – poważną awarię.
  •     Boczna ściana paska narażona jest na działanie oleju i zanieczyszczeń się w nim znajdujących, a to może powodować jego rozwarstwienie.

Jakikolwiek element oderwany od paska czy też materiał, z którego wykonany jest pasek ulegający zużyciu, dostaje się do oleju, a to może powodować problemy w innych częściach silnika, wynikające z zablokowania dróg olejowych, a szczególnie – filtra oleju. W efekcie następuje spadek ciśnienia oleju.

W jaki sposób zredukować ryzyko przyspieszonego zużycia mokrego paska rozrządu?

Konstrukcja mokrego paska rozrządu
Początkowo mokre paski rozrządu charakteryzowały się prostymi zębami. Z biegiem czasu, wraz ze zdobyciem doświadczenia i rozwojem zaawansowanej technologii produkcji, producenci zaczęli wytwarzać paski z zębami o zakrzywionym kształcie. Dzięki temu są one mniej podatne na zużycie, bardziej wytrzymałe i cichsze.

Paski
Producenci wykonują paski rozrządu z gumy lub elastomerów, takich jak nitryl, neopren lub poliuretan, dodatkowo zawierają one kordy wzmacniające, które jednocześnie kontrolują napięcie paska. Zwykle nowe konstrukcyjnie paski mają również powłokę odporną na olej, aby wydłużyć ich trwałość – obecnie są one zdecydowanie bardziej żywotne niż w pierwszych samochodach z mokrymi paskami.


Wysokiej jakości, bezpieczna dla mokrego paska rozrządu płukanka Millers Oils

Testowanie kompatybilności z elastomerami
Aby zredukować negatywne oddziaływanie oleju na elastomery stosowane w silniku, wielu producentów silników wymaga przeprowadzenia testów kompatybilności oleju określonej specyfikacji z elastomerami stosowanymi w danej grupie silników. Test PSA trwa 1000 godzin, VW ma test trwający 500 godzin, a Ford testuje olej przez 168 godzin, oczywiście przy użyciu materiału używanego do produkcji mokrych pasków rozrządu. Natomiast oleje silnikowe są zaprojektowane tak, aby spełniały te surowe wymagania w rzeczywistych warunkach jazdy, a nie wyłącznie w laboratorium.

Co zrobić, aby wydłużyć żywotność mokrego paska rozrządu?

Używać oleju o właściwej specyfikacji, wysokiej jakości
Należy zawsze stosować olej silnikowy o specyfikacji lepkościowej, a przede wszystkim spełniający taką normę (specyfikację), jaką zaleca producent samochodu dla danego modelu. Nie oznacza to, że musi to być olej marki rekomendowanej przez producenta samochodu. Wysokiej jakości olej ma dużą zdolność do neutralizacji sadzy i zanieczyszczeń oraz utrzymywania ich w zawieszeniu (nie odkładają się na elementach silnika czy właśnie paska). Aby podjąć właściwą decyzję, warto skorzystać m.in. z narzędzia doboru oleju Millers Oils „Which Oil?”.

Skrócić interwał wymiany oleju
To, w jaki sposób użytkowany jest samochód, ma kluczowe znaczenie dla długości interwału wymiany. Jeśli samochód użytkowany jest w ciężkich warunkach, okres pomiędzy wymianami powinien zostać skrócony. Ciężkie warunki obejmują: jazdę na krótkich dystansach, jazdę w stylu start-stop, przewożenie ciężkich ładunków lub ciągnięcie przyczepy oraz długi czas pracy na biegu jałowym. Z naszego doświadczenia wynika, że okres między wymianami należy wtedy skrócić o połowę. Ignorowanie interwałów wymiany oznacza mniej oleju na pasku rozrządu, degradację oleju silnikowego, a w efekcie skrócenie żywotności paska.

Stosować odpowiedniej jakości płukankę
Stosując każdorazowo przy wymianie oleju odpowiedniej jakości engine flush, czyli „płukankę”, pomagamy usunąć z układu smarowania więcej zanieczyszczeń, które szkodzą mokremu paskowi rozrządu, niż wymieniając olej bez „płukanki”. Dzięki temu wydłużamy żywotność paska, a także nowego oleju. Czy stosowanie „płukanki” jest bezpieczne dla mokrego paska rozrządu? Jeśli chodzi o Millers Oils Engine Flush, odpowiedź brzmi – tak. Nie zawiera ona rozpuszczalników i m.in. dzięki temu jest neutralna dla elastomerów użytych do produkcji mokrego paska rozrządu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony