
Hybrydy już nie są przyszłością – to codzienność. Ponad połowa nowych samochodów osobowych rejestrowanych w Polsce jest dziś wyposażona w napęd hybrydowy. To auta, które z zewnątrz mogą wyglądać znajomo, ale pod maską kryją zaawansowaną technologię, która znacząco wpływa na sposób ich eksploatacji i serwisowania.
Jeśli jesteś użytkownikiem takiego pojazdu lub rozważasz jego zakup, zapewne zastanawiasz się, czy – a jeśli tak, to jakie – specjalne wymagania techniczne stawia ta konstrukcja.
Zanim przejdziemy do odpowiedzi, warto uporządkować podstawy. Hybryda hybrydzie nierówna, a na rynku funkcjonuje kilka typów napędów alternatywnych – od klasycznych HEV, przez PHEV i REEV, aż po auta w pełni elektryczne (BEV) oraz zasilane wodorem (FCEV). Każdy z nich różni się sposobem pracy układu napędowego i obecnością (lub brakiem) silnika spalinowego. Każdy z nich różni się rodzajem układu napędowego i obecnością (lub brakiem) silnika spalinowego.
W kontekście środków smarnych nas interesują przede wszystkim te pojazdy, które łączą silnik spalinowy z elektrycznym – czyli klasyczne hybrydy i hybrydy typu plug-in. To właśnie one generują nowe wyzwania dla oleju silnikowego.
Czym charakteryzuje się eksploatacja hybrydy?
Już ponad połowa nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce jest wyposażona w napęd hybrydowy, czyli połączenie jednostki spalinowej z silnikiem elektrycznym.
Jeśli jesteś użytkownikiem takiego pojazdu lub rozważasz jego zakup, zapewne zastanawiasz się, czy – a jeśli tak, to jakie – specjalne wymagania techniczne stawia ta konstrukcja. Jako LIQUI MOLY, specjalizujemy się w olejach silnikowych, dlatego przedstawiamy kluczowe kwestie właśnie z tej perspektywy.
W pojazdach hybrydowych silnik spalinowy uruchamiany jest znacznie częściej niż w samochodach z tradycyjnym napędem. Nawet podczas jazdy miejskiej, kiedy praca jednostki napędowej jest przerywana, dochodzi do licznych rozruchów.
Silnik spalinowy w układach hybrydowych pracuje w nietypowych warunkach – jednym z głównych wyzwań jest częste włączanie i wyłączanie jednostki, wynikające z przełączania się między trybem elektrycznym a spalinowym.
Dodatkowo, przerywana praca silnika, czyli rozgrzewanie i chłodzenie silnika praca w zmiennych warunkach temperaturowych zwiększa ryzyko kondensacji pary wodnej w układzie smarowania.
Jakie cechy powinien mieć olej silnikowy do hybrydy?
Aby sprostać specyfice pracy silnika w układzie hybrydowym, olej silnikowy powinien charakteryzować się:
- wysoką odpornością na utlenianie i starzenie,
- zdolnością do szybkiego rozprowadzania się po zimnym silniku,
- bardzo dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi przy częstych rozruchach,
- odpornością na kondensację pary wodnej,
- niską lepkością w celu ograniczenia oporów tarcia.
Producenci definiują nowe normy – jak dobrać odpowiedni olej?
Producenci samochodów zaczynają wprowadzać własne aprobaty (czyli określone wymagania techniczne) dla olejów dedykowanych do napędów hybrydowych. Poniżej przedstawiamy przykłady takich specyfikacji i odpowiadających im produktów LIQUI MOLY:
- BMW: dla hybryd BMW zalecane są oleje z aprobatą BMW Longlife-17 FE+ – spełnia ją LIQUI MOLY Top Tec 6600 0W-20.
- Mercedes-Benz: wymaga olejów z aprobatą MB-Approval 229.72 – spełnia ją LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20.
- Grupa Volkswagen: stosuje specyfikację VW 508 00/509 00, spełnianą przez LIQUI MOLY Top Tec 6200 0W-20.
- Ford: dla hybryd obowiązuje specyfikacja Ford WSS-M2C956-A1, którą również spełnia LIQUI MOLY Top Tec 6200 0W-20.
- Toyota / Lexus: jako pionierzy technologii hybrydowej, zazwyczaj zalecają oleje zgodne ze specyfikacją ILSAC GF-7, często o lepkości 0W-16 lub 0W-20, jak LIQUI MOLY Special Tec AA 0W-20.
Napędy hybrydowe zyskują na znaczeniu – nie tylko na rynku, ale również w codziennej pracy warsztatów i serwisów. Ich obsługa wymaga nowego podejścia, a szczególnie uwagi przy doborze środków smarnych.
Olej silnikowy stosowany w pojazdach hybrydowych musi odpowiadać na zupełnie inne wyzwania niż w klasycznych konstrukcjach. Wybór odpowiedniego produktu to klucz do zachowania sprawności silnika, efektywności paliwowej i – co równie istotne – zgodności z wymaganiami producenta pojazdu.
LIQUI MOLY oferuje szeroką gamę olejów spełniających normy najważniejszych producentów i przystosowanych do pracy w warunkach charakterystycznych dla pojazdów hybrydowych.
Komentarze (0)