Na rynku funkcjonuje nowa norma olejów silnikowych – API SN Plus. To najwyższa międzynarodowa klasa jakości potwierdzająca przeznaczenie olejów do silników z zapłonem iskrowym.
Opracowano ją w odpowiedzi na coraz wyższe wymagania stawiane olejom silnikowym, między innymi pod kątem możliwości przeciwdziałania LSPI, czyli zjawisku spalania superstukowego. Może ono występować w nowoczesnych silnikach benzynowych produkowanych zgodnie z zasadą downsizingu. Co dla producentów i kierowców aut osobowych oznacza nowa norma API?
API to klasyfikacja branżowa opracowana przez American Petroleum Institute. Potwierdza ona klasę jakości i przeznaczenie olejów silnikowych. Producenci samochodów traktują te wytyczne jako minimalne wymogi dotyczące środków smarnych stosowanych w nowoczesnych silnikach.
Obowiązująca klasyfikacja
Każdy olej silnikowy, zanim zostanie wprowadzony na rynek, powinien spełniać wymogi i parametry zawarte w specyfikacji jakościowej API. Odnoszą się one do właściwości użytkowych oleju. Ogólnie mówiąc, dotyczą warunków pracy silnika oraz potencjalnych wartości zużyciowych określonych normami branżowymi. Jeśli dany produkt spełnia wskazane wymagania, uzyskuje odpowiednie potwierdzenie jakości. W przypadku olejów do silników benzynowych jest ono oznaczane jako: SJ, SL, SM, SN, a w przypadku olejów do jednostek wysokoprężnych jako: CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CJ-4, CK-4. Im dalsza litera alfabetu po literze „S” lub „C”, tym norma jest nowsza i wyższa. Cyfrą określa się, czy dotyczy ona silników dwu- czy czterosuwowych. Pojawianie się kolejnych klas jakości wiąże się z zaostrzającymi się wymogami dotyczącymi emisji lub ze zmianami konstrukcji silników.
Współczesne silniki projektowane są z myślą o ochronie środowiska, oznacza to, że coraz większa moc generowana jest z mniejszej pojemności skokowej. Występują w nich również wyższe ciśnienia pracy oraz wyższe temperatury wpływające na chemiczną równowagę pakietu dodatków i samych baz olejowych, co czyni je bardziej podatnymi na LSPI (ang. low-speed pre-ignition), czyli przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych. Zjawisko to określane jest również jako spalanie superstukowe w silniku, może prowadzić do poważnych defektów elementów układu, np. pęknięcia tłoków, a więc poważnej awarii silnika.
API SN Plus – norma przyszłości
Podczas badań nad LSPI odkryto, że wystąpieniu tego zjawiska potrafią zapobiegać odpowiednie formulacje olejów i modyfikacje składu pakietu dodatków uszlachetniających. Jednak najnowsza obowiązująca norma dla silników benzynowych samochodów osobowych (API SN) nie obejmowała testu sprawdzającego dany produkt pod kątem eliminowania LSPI. Dlatego, z myślą o ochronie turbodoładowanych silników o wysokiej wydajności, American Petroleum Institute (API) oraz Auto Original Equipment Manufacturers (OEM) wprowadziły zaawansowaną specyfikację oleju silnikowego do samochodów osobowych i zdefiniowały normę API SN Plus. Celem wdrożenia tej normy było wsparcie nowej generacji energooszczędnych, niskoemisyjnych silników z turbodoładowaniem.
API SN Plus jest rozszerzeniem dotychczas obowiązującej normy jakościowej SN wzbogaconej o test badający wpływ oleju na LSPI. Stosowane na opakowaniach oznaczenie API SN Plus potwierdza, że dany produkt przeszedł dodatkowy test i chroni silnik przed uszkodzeniami wywołanymi przedwczesnym zapłonem przy niskich obrotach.
Lata pracy zwieńczone sukcesem
Uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak wyeliminować zjawisko LSPI, było możliwe między innymi dzięki wytężonej pracy sztabu specjalistów ze strony producentów olejów silnikowych, takich jak Shell Helix, oraz ogromnym budżetom przeznaczonym na badania. To w wyniku ich pracy udało się stworzyć najwyższej jakości zaawansowane formulacje, które pozwoliły na wyprzedzenie obowiązujących norm.
Rozwiązania, które wyprzedzają wymagania branżowe
Aby zapewnić silnikom z turbodoładowaniem ochronę przed uszkodzeniami wywołanymi przedwczesnym zapłonem przy niskich prędkościach obrotowych, zostały zaprojektowane oleje silnikowe Shell Helix API SN Plus.
– Shell Helix oferuje pełną gamę syntetycznych olejów silnikowych dla samochodów osobowych spełniających normę API SN Plus, o najwyższych parametrach, opracowanych po to, aby sprostać wymaganiom współczesnej motoryzacji – powiedział Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska. – W niezależnych testach oleje Shell Helix API SN Plus przekraczają wymogi poprzedniej normy branżowej. Oleje Shell Helix posiadają aprobaty liczących się producentów samochodów, m.in.: BMW, Chrysler, Ducati, Ferrari, Fiat, MB, Porsche, Renault, VW. To jasny sygnał dla kierowców, że produkty Shell Helix należycie chronią silnik ich auta i pozwalają na wykorzystanie pełnej mocy jednostki napędowej.
Komentarze (0)