Przepisy regulujące skład paliw zmierzają w kierunku redukcji zużycia paliwa oraz niższej emisji szkodliwych spalin. Jednocześnie, zmiany te powodują, że użytkownicy pojazdów klasycznych i zabytkowych mają coraz większy problem z odpowiednim paliwem do swoich samochodów.
Starsze samochody klasyczne nie są przystosowane do bezpiecznego i efektywnego spalania nowoczesnych, przyjaznych środowisku paliw, tak samo jak nowoczesne silniki nie są przystosowane do paliwa sprzed kilkudziesięciu lat. Powoduje to powrót do problemów z roku 2000, kiedy to wycofano z produkcji benzynę zawierającą ołów. Wtedy pojawiły się problemy z brakiem smarowania zaworów, a co za tym idzie, należało utwardzić gniazda zaworowe. Kolejnych problemów może dostarczyć właścicielom klasyków coraz wyższa zawartość biopaliw (etanol) w benzynie. Obecnie benzyna zawiera do 5% etanolu, wkrótce planowany jest wzrost tej wartości do 10%. W niektórych krajach oferowane jest paliwo zawierające 85% etanolu.
Największym zagrożeniem spowodowanym przez etanol w benzynie, jest korozja powstająca w czasie, gdy pojazd nie jest używany. Klasyczne zbiorniki paliwa są w większości wykonane z zawierającej ołów blachy stalowej bardzo podatnej na korozję. Etanol powoduje także korozję innych metali, w tym cynku, mosiądzu, ołowiu, oraz aluminium (przy dłuższym kontakcie z etanolem może ulegać niszczeniu). Dodatkowo, etanol atakuje także materiały nieżelazne, takie jak: guma, korek, skóra, co może spowodować problemy z przewodami paliwowymi, uszczelniaczami, uszczelkami itd.
Komentarze (0)