Paliwa i oleje

Ochrona silnika

6 miesięcy temu  16.01.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Nowe paliwo E10. Czy warto wymienić filtr paliwa?

Mając na uwadze zwiększoną higroskopijność biopaliw wynikająca ze zwiększonej zawartości bioetanolu, stosowanie wysokiej jakości filtrów skutecznie separujących wodę z pewnością nie zaszkodzi, a jedynie pomoże. Czy częściej wymieniać filtr paliwa? Takie działanie profilaktyczne nie jest zbyt drogie.

Na wstępie warto uspokoić klientów naszych warsztatów. PZL Sędziszów zapewnia, że oferowane filtry bez problemu współpracują z biopaliwami, a ich wysoka skuteczność separacji wody okazuje się w tym wypadku dodatkowym atutem. Co innego, że mając na uwadze zwiększoną higroskopijność biopaliw wynikająca ze zwiększonej zawartości bioetanolu, stosowanie wysokiej jakości filtrów skutecznie separujących wodę z pewnością nie zaszkodzi, a jedynie pomoże.

Wprowadzenie benzyny 95 E10, w która w stosunku do dotychczasowej E95 E5 ma większą domieszkę biokomponentów (bioetanolu) wzbudziło niepokój wśród dużej grupy kierowców. Warto jednak przypomnieć, że w myśl przepisów E10 oznacza benzynę z dodatkiem „do 10% biokomponentów”, a zatem może to być równie dobrze zarówno 4% jak i 9,99%. Nie został zatem określony precyzyjnie skład nowego paliwa, a jedynie podniesiono górną dopuszczalną granicę zawartości bioetanolu.

Eksperci z PZL Sędziszów przygotowali krótką listę wskazówek eksploatacyjnych, które z pewnością przydadzą się kierowcom obawiającym się nowego paliwa.

1. W miarę możliwości warto wymienić stary filtr paliwa na nowy. Trudno jest przewidzieć jak nowe paliwo wpłynie na zanieczyszczenia zgromadzone w filtrze. Może być dla nich zupełnie obojętne, ale może też rozpuścić jakąś ich część i ponownie wprowadzić do układu paliwowego. Podkreślamy, że to tylko przypuszczenia, więc wymiana filtra paliwa będzie w tym kontekście działaniem profilaktycznym.

2. Nie należy zbyt długo przechowywać nowego paliwa. Jeśli samochód lub motocykl będzie stał w garażu dłużej niż miesiąc – np. aż do wiosny – lepiej zatankować paliwo E98, które nadal pozostaje w klasie E5. Podkreślamy, że wspomniany miesiąc jest jedynie okresem rekomendowanym. Niektóre źródła podają, że biopaliwa zachowują swoje właściwości nawet przez pół roku.

3. W przypadku sporządzania mieszanek z olejem do silników dwusuwowych należy takie mieszanki sporządzać bezpośrednio przed użyciem, ponieważ bioetanol oddziałuje niekorzystnie na olej. Wielu producentów pił spalinowych lub innych narzędzi napędzanych silnikami dwusuwowymi sugeruje, że mieszanka z użyciem biopaliwa wytrzymuje maksymalnie miesiąc i ponowne mieszanie nie przywraca pierwotnej „kompozycji”. W tym przypadku trzeba podchodzić zatem do sprawy bardziej rygorystycznie niż w przypadku samego biopaliwa. W praktyce oznacza to, aby nie sporządzać mieszanek na zapas celem składowania w zbiornikach w garażu czy w piwnicy.

4. PZL Sędziszów zachęca do regularnej wymiany filtrów paliwa przynajmniej raz w roku lub zgodnie z instrukcją pojazdu (producenci samochodów sugerują zazwyczaj interwał co 20, 30 lub co 60 tys. km). Osoby, które użytkują starsze pojazdy, lub takie, co do których nie ma jasnej informacji o dopuszczeniu do biopaliwa, mogą pokusić się o wymianę filtra paliwa dwa razy w roku lub właśnie w najkrótszym interwale, czyli co 15-20 tys. km (w zależności od tego co wypadnie szybciej).

System oznaczeń paliw oferowanych w Polsce

Oznaczenia E5, E10 i E85 opisują benzynę o różnej zawartości biokomponentów. Benzyna E5 zawiera ich do 5%, E10 – do 10%, a E85 zawiera aż 85% biokomponentów i jest używane tylko w autach z napędem flexifuel, dzięki któremu pojazdy mogą spalać mieszankę benzyny i bioetanolu.

Litery B używa się w odniesieniu do olejów napędowych. Tak jak w przypadku benzyny cyfry znajdujące się obok litery B wskazują na maksymalną ilość biokomponentów. Oznaczenie B7 to zawartość do 7% biokomponentów, a B10 – do 10% tych składników. Oczywiście w przypadku oleju napędowego biokomponenty są zupełnie inne niż w przypadku benzyny (zamiast bioetanolu dodaje się np. oleje roślinne czy też estry metylowe pochodzenia roślinnego).

Fot. PZL Sędziszów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony