Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

Artykuł sponsorowany

miesiąc temu  30.10.2020, ~ Administrator   

Nowoczesne rozwiązania w zgodzie z ochroną środowiska. O normach olejów silnikowych...
Strona 1 z 3

Rosnące na całym świecie wymagania w zakresie ochrony środowiska stanowią wyzwanie przed producentami silników samochodowych i maszyn przemysłowych. Nowe standardy emisyjne oraz recykling to wiodące czynniki, które brane są pod uwagę w procesie projektowania nowej gamy jednostek napędowych każdego producenta. Żyjemy w czasach, gdzie każda gałąź działalności człowieka ma spory wpływ na otaczający nas świat. Nie bez przyczyny już dziś projektuje się i wytwarza silniki oraz maszyny, uwzględniając energooszczędną pracę urządzeń i podzespołów (tzw. fuel economy) przy zastosowaniu paliw i olejów smarowych o coraz lepszych parametrach jakościowych.

Dostępne obecnie oleje silnikowe muszą efektywnie pracować przez znacznie dłuższy okres czasu i w bardziej wymagających warunkach. Silniki stały się bardziej kompleksowe, z większą liczbą części skonstruowanych tak aby odpowiadać zmniejszonym tolerancjom pasowania i większą różnorodnością materiałów. Aerodynamiczna stylistyka wielu modeli samochodów, spowodowała znaczne zredukowanie ilości powietrza chłodzącego silnik. Przedni napęd i zwiększone funkcjonalności urządzeń napędzanych przez silnik, takich jak wspomaganie kierownicy, wspomaganie hamulców i klimatyzacja, spowodowały zredukowanie wolnej przestrzeni pod maską do minimum. W efekcie silniki pracują w wyższych temperaturach. Od silników wymaga się aby pracowały dłużej, co z kolei wpływa na utrzymanie go w należytej kondycji oraz czystości i sprawności. Z uwagi na obowiązujące przepisy w zakresie norm emisji spalin wymaga się także od olejów silnikowych zmniejszonego parowania przy wysokich temperaturach, co zmniejsza ilość częściowo spalonych węglowodorów (z paliwa) emitowanych do atmosfery poprzez układ wydechowy. Środki smarowe o niższej lepkości ułatwiają rozruch jednostki napędowej na zimno i powodują mniejsze zużycie części ruchomych silnika, przyczyniając się do lepszej efektywności paliwowej (niższa lepkość oleju oznacza niższe wewnętrzne tarcie oleju). Warto zwrócić uwagę, że dla silników benzynowych i lekkich silników diesla rośnie użycie olejów silnikowych typu 0W-20, 0W-30, 5W-30.

Obecnie stosowane normy dotyczące jakości olejów silnikowych uwzględniają m.in zmniejszone miski olejowe w samochodach osobowych. Nie bez znaczenie jest również proces udoskonalonej efektywności pierścieni zgarniających, niższych poziomów zużycia oleju oraz stosowania pokładowych czujników olejowych w celu wydłużenia okresu między kolejnymi wymianami oleju. W przypadku nowoczesnych olejów do silników samochodowych istotnym jest aby nowoczesny środek smarowy uwzględniał wszystkie wymagania konstrukcyjne jednostki napędowej, posiadał wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną, niższą lepkość i lotność oraz zapewniał zmniejszone zużycie podczas rozruchu, mając na uwadze dłuższe okresy między jego wymianami, ochronę katalizatora w układzie wydechowym i zmniejszoną emisję spalania.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony