Rosnące na całym świecie wymagania w zakresie ochrony środowiska stanowią wyzwanie przed producentami silników samochodowych i maszyn przemysłowych. Nowe standardy emisyjne oraz recykling to wiodące czynniki, które brane są pod uwagę w procesie projektowania nowej gamy jednostek napędowych każdego producenta. Żyjemy w czasach, gdzie każda gałąź działalności człowieka ma spory wpływ na otaczający nas świat. Nie bez przyczyny już dziś projektuje się i wytwarza silniki oraz maszyny, uwzględniając energooszczędną pracę urządzeń i podzespołów (tzw. fuel economy) przy zastosowaniu paliw i olejów smarowych o coraz lepszych parametrach jakościowych.
Dostępne obecnie oleje silnikowe muszą efektywnie pracować przez znacznie dłuższy okres czasu i w bardziej wymagających warunkach. Silniki stały się bardziej kompleksowe, z większą liczbą części skonstruowanych tak aby odpowiadać zmniejszonym tolerancjom pasowania i większą różnorodnością materiałów. Aerodynamiczna stylistyka wielu modeli samochodów, spowodowała znaczne zredukowanie ilości powietrza chłodzącego silnik. Przedni napęd i zwiększone funkcjonalności urządzeń napędzanych przez silnik, takich jak wspomaganie kierownicy, wspomaganie hamulców i klimatyzacja, spowodowały zredukowanie wolnej przestrzeni pod maską do minimum. W efekcie silniki pracują w wyższych temperaturach. Od silników wymaga się aby pracowały dłużej, co z kolei wpływa na utrzymanie go w należytej kondycji oraz czystości i sprawności. Z uwagi na obowiązujące przepisy w zakresie norm emisji spalin wymaga się także od olejów silnikowych zmniejszonego parowania przy wysokich temperaturach, co zmniejsza ilość częściowo spalonych węglowodorów (z paliwa) emitowanych do atmosfery poprzez układ wydechowy. Środki smarowe o niższej lepkości ułatwiają rozruch jednostki napędowej na zimno i powodują mniejsze zużycie części ruchomych silnika, przyczyniając się do lepszej efektywności paliwowej (niższa lepkość oleju oznacza niższe wewnętrzne tarcie oleju). Warto zwrócić uwagę, że dla silników benzynowych i lekkich silników diesla rośnie użycie olejów silnikowych typu 0W-20, 0W-30, 5W-30.
Obecnie stosowane normy dotyczące jakości olejów silnikowych uwzględniają m.in zmniejszone miski olejowe w samochodach osobowych. Nie bez znaczenie jest również proces udoskonalonej efektywności pierścieni zgarniających, niższych poziomów zużycia oleju oraz stosowania pokładowych czujników olejowych w celu wydłużenia okresu między kolejnymi wymianami oleju. W przypadku nowoczesnych olejów do silników samochodowych istotnym jest aby nowoczesny środek smarowy uwzględniał wszystkie wymagania konstrukcyjne jednostki napędowej, posiadał wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną, niższą lepkość i lotność oraz zapewniał zmniejszone zużycie podczas rozruchu, mając na uwadze dłuższe okresy między jego wymianami, ochronę katalizatora w układzie wydechowym i zmniejszoną emisję spalania.
ORLEN OIL stawiając na wysoką jakość oferowanych olejów dla motoryzacji, stale realizuje szereg badań i testów mających na celu optymalizację produkcji oraz zapewnienie wysokiej, stabilnej jakości dla wytwarzanych produktów. Krakowska spółka należąca do Grupy Kapitałowej ORLEN cały czas stara się udoskonalać technologie w zgodzie z wymaganiami ochrony środowiska. Dowodem na to jest zgromadzona duża liczba aprobat, rekomendacji producentów silników, jakimi dysponuje olejowy polski lider. Proces uzyskania aprobaty pod dany rodzaj oleju silnikowego jest poprzedzony trudnymi i czasochłonnymi testami. W efekcie produkty marki PLATINUM zostały zaaprobowane przez takie koncerny jak: BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Renault oraz Ford.
Testy olejowe w niskich temperaturach
Spółka ORLEN OIL podążając za przepisami na bieżąco monitoruje aktualne trendy rynkowe. W ostatnim czasie dynamicznie rozwija swoje produkty syntetyczne jednocześnie nie zapominając o gamie olejów mineralnych i półsyntetycznych. Szeroka oferta środków smarowych PLATINUM MAXEXPERT przeznaczonych dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, oparta jest na nowatorskiej formule CPF (Complex Protection Formula), gwarantującej optymalną ochronę silnika w każdych warunkach eksploatacji. Unikalnie dobrana receptura zapewnia doskonałe parametry oleju, redukując przy tym ryzyko nadmiernego zużycia zaworów oraz niwelując w sposób znaczny ilość wytwarzanego osadu. Doskonałe właściwości niskotemperaturowe zapewniają skuteczne smarowanie silnika już od momentu jego uruchomienia, dając wymierne korzyści w postaci doskonałej ochrony poszczególnych elementów układu napędowego oraz zwiększonej oszczędności paliwa.
Przeprowadzając skomplikowane testy dla wybranych olejów z linii PLATINUM MAXEXPERT: PLATINUM MAXEXPERT XD 5W-30 oraz PLATINUM MAXEXPERT A3/B4 10W-40 wykonano porównanie pod względem szybkości narastania ciśnienia olejów w temperaturach: -20oC, -15 oC oraz -5oC. Dodatkowo została przeprowadzona analiza wraz z produktami konkurencyjnych marek. Na poniższych wykresach zobrazowano porównanie przebiegu narastania ciśnienia oleju PLATINUM MAXEXPERT XD 5W-30 oraz oleju PLATINUM MAXEXPERT A3/B4 10W-40 z olejami różnych producentów, których produkty charakteryzują się takim samym poziomem lepkości i jakości w różnych częściach silnika. Testy wykonano w temperaturze -20oC i -5 oC , jednocześnie obrazując prędkość obrotową silnika.
Komentarze (0)