Rozwój technologii filtrowania jest bezpośrednią odpowiedzią na zmiany w technice budowy silników. Nowoczesne układy zasilania benzyną i olejem napędowym to najbardziej precyzyjne elementy silnika. Są one produkowane z zachowaniem tolerancji zaledwie 2 mikronów, a w trakcie eksploatacji poddawane są dużym obciążeniom. Paliwo nie tylko ulega spalaniu w celu wytworzenia energii, ale w przypadku silnika wysokoprężnego smaruje również ruchome elementy pompy i wtryskiwaczy. Dlatego paliwo musi być bezwzględnie czyste. Eksperci Blue Print wskazują najważniejsza zagrożenia.
Zanieczyszczenia w paliwie
Zanieczyszczenia zawarte w paliwie tankowanym na stacjach benzynowych oraz korozja metalowych to niestety powszechne zjawisko, którego konsekwencją może być zniszczenie nowoczesnych układów zasilania. Nawet najmniejsze drobinki mogą uszkodzić końcówkę wtryskiwacza zmieniając kąt rozpylenia paliwa, co z kolei wpływa na wydajność procesu spalania, zużycie paliwa, równomierność pracy silnika na wolnych obrotach oraz poziom emisji.
Zanieczyszczenie wodą i jej odseparowanie
Zarówno benzyna jak i olej napędowy muszą zostać gruntownie przefiltrowane w celu wychwycenia wszelkich zanieczyszczeń. Natomiast ten drugi rodzaj paliwa stawia dodatkowe wymagania w zakresie filtrowania. Problemem są cząsteczki wody zawarte w oleju napędowym. W zbiorniku paliwa zachodzi zjawisko kondensacji i paliwo może zawierać wodę w postaci zawiesiny lub emulsji.
Bez właściwego przefiltrowania woda może powodować korozję elementów układu zasilania, między innymi pompy wtryskowej i wtryskiwaczy.
Blue Print stosuje we filtrach oleju napędowego hydrofobowy materiał absorpcyjny, który przepuszcza paliwo, ale jednocześnie zatrzymuje wodę.
Odseparowana woda ścieka i zbiera się w dolnej części obudowy filtra, skąd można ją spuścić. Jest to bardzo ważna operacja podczas okresowych przeglądów serwisowych.
Grzyby w zbiorniku paliwa?
Olej napędowy jest niestabilną cieczą organiczną i dla niektórych grzybów stanowi doskonałą pożywkę (Cladisporium resinae). Znajdujące się w powietrzu zarodniki zanieczyszczają paliwo. Rozwój grzybów następuje w przypadku kontaktu oleju napędowego z wodą przy odpowiedniej temperaturze. W wielu nowoczesnych układach wtrysku olej napędowy wielokrotnie krąży pomiędzy zbiornikiem paliwa a silnikiem.
Powracające do baku podgrzane paliwo stanowi idealne środowisko do rozwoju grzybów. Produkty uboczne grzybów zanieczyszczają paliwo i zatykają przewody paliwowe.
Rozwiązaniem jest regularna obsługa przy wykorzystaniu wysokiej jakości filtra, który zatrzymuje wodę znajdująca się w paliwie i zapobiega rozwojowi grzybów.
Jakość części oryginalnych
Jedną z dostępnych opcji są oferowane przez Blue Print filtry benzyny i oleju napędowego, wytwarzane według standardów OE. Dzięki temu, jak informuje producent, zapewniają właściwy przepływ paliwa i wydajność jednocześnie maksymalnie chroniąc silnik i układ paliwowy.
Komentarze (0)