Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  14.05.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Olej syntetyczny a mineralny

Oleje mineralne wytwarzane są z olejów bazowych, będących produktami rafinacji ropy naftowej i uszlachetniane specjalnymi pakietami dodatków. W odróżnieniu od olejów mineralnych, głównymi składnikami olejów syntetycznych są produkty powstałe podczas syntezy chemicznej i innych złożonych procesów chemicznych takie jak: polialfaolefiny (PAO), poliinternal olefiny (PIO), organiczne diestry (dwuestry), poliestry, syntetyczne węglowodory (np. polibuteny), silikony. Dzięki zastosowaniu tych związków oleje syntetyczne posiadają lepsze własności fizyko- -chemiczne, w porównaniu z olejami mineralnymi i tym samym zapewniają doskonałą ochronę silnika.

Artykuł pochodzi z publikacji "Oleje Silnikowe", wydanie 2013.

W porównaniu z mineralnymi oleje syntetyczne mają następujące zalety:

  • bardzo dobre własności lepkościowo- temperaturowe i wyższy wskaźnik lepkości, zapewniające optymalne parametry smarowania zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach,
  • zachowanie płynności oleju w bardzo niskich temperaturach (-40°C),
  • większa odporność na działanie wysokiej temperatury,
  • wysoka odporność na ścinanie w czasie pracy urządzenia,
  • doskonałe własności myjąco-dyspergujące,
  • większa odporność na utlenianie,
  • lepsze właściwości przeciwzużyciowe i przeciwzatarciowe,
  • łatwość degradacji biologicznej po wykorzystaniu (oleje z estrami kwasów organicznych),
  • niska lotność oleju, zmniejszająca zużycie oleju w silniku.

Jakie korzyści daje zastąpienie oleju mineralnego olejem syntetycznym tej samej klasy?

  • wydłużenie czasu pracy oleju do jego następnej wymiany,
  • 50% mniejsze zużycie (spalanie) oleju przez silnik,
  • zwiększenie czystości elementów silnika, brak nagarów, laków, szlamów na tych elementach,
  • zapobieganie powstawaniu tzw. czarnych osadów (black sludge) na pokrywie zaworów i na innych elementach układu rozrządu,
  • 1,5-krotne zmniejszenie oporów tarcia przy ruchu smarowanych elementów,
  • 3-5-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik,
  • prawie dwukrotne zmniejszenie zużycia smarowanych elementów silnika, szczególnie krzywek wałka rozrządu,
  • mniej toksyczne produkty spalania oleju (olej ekologiczny),
  • łatwiejszy rozruch zimnego silnika,
  • lepsze smarowanie elementów silnika o wysokiej temperaturze,
  • produkty spalania oleju nie powodują uszkodzenia katalizatorów spalin.

Oleje syntetyczne zalecane są do: silników wielozaworowych, zasilanych benzyną bezołowiową, silników o bardzo dużym stopniu doładowania (w tym z chłodzeniem powietrza), silników pracujących w skrajnych warunkach klimatycznych (arktycznych, tropikalnych, pustynnych), silników z bardzo dużymi obciążeniami (samochody rajdowe, terenowe, wojskowe) oraz do nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych wszystkich współczesnych pojazdów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony