Oleje mineralne wytwarzane są z olejów bazowych, będących produktami rafinacji ropy naftowej i uszlachetniane specjalnymi pakietami dodatków. W odróżnieniu od olejów mineralnych, głównymi składnikami olejów syntetycznych są produkty powstałe podczas syntezy chemicznej i innych złożonych procesów chemicznych takie jak: polialfaolefiny (PAO), poliinternal olefiny (PIO), organiczne diestry (dwuestry), poliestry, syntetyczne węglowodory (np. polibuteny), silikony. Dzięki zastosowaniu tych związków oleje syntetyczne posiadają lepsze własności fizyko- -chemiczne, w porównaniu z olejami mineralnymi i tym samym zapewniają doskonałą ochronę silnika.
Artykuł pochodzi z publikacji "Oleje Silnikowe", wydanie 2013.
W porównaniu z mineralnymi oleje syntetyczne mają następujące zalety:
- bardzo dobre własności lepkościowo- temperaturowe i wyższy wskaźnik lepkości, zapewniające optymalne parametry smarowania zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach,
- zachowanie płynności oleju w bardzo niskich temperaturach (-40°C),
- większa odporność na działanie wysokiej temperatury,
- wysoka odporność na ścinanie w czasie pracy urządzenia,
- doskonałe własności myjąco-dyspergujące,
- większa odporność na utlenianie,
- lepsze właściwości przeciwzużyciowe i przeciwzatarciowe,
- łatwość degradacji biologicznej po wykorzystaniu (oleje z estrami kwasów organicznych),
- niska lotność oleju, zmniejszająca zużycie oleju w silniku.
Jakie korzyści daje zastąpienie oleju mineralnego olejem syntetycznym tej samej klasy?
- wydłużenie czasu pracy oleju do jego następnej wymiany,
- 50% mniejsze zużycie (spalanie) oleju przez silnik,
- zwiększenie czystości elementów silnika, brak nagarów, laków, szlamów na tych elementach,
- zapobieganie powstawaniu tzw. czarnych osadów (black sludge) na pokrywie zaworów i na innych elementach układu rozrządu,
- 1,5-krotne zmniejszenie oporów tarcia przy ruchu smarowanych elementów,
- 3-5-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik,
- prawie dwukrotne zmniejszenie zużycia smarowanych elementów silnika, szczególnie krzywek wałka rozrządu,
- mniej toksyczne produkty spalania oleju (olej ekologiczny),
- łatwiejszy rozruch zimnego silnika,
- lepsze smarowanie elementów silnika o wysokiej temperaturze,
- produkty spalania oleju nie powodują uszkodzenia katalizatorów spalin.
Oleje syntetyczne zalecane są do: silników wielozaworowych, zasilanych benzyną bezołowiową, silników o bardzo dużym stopniu doładowania (w tym z chłodzeniem powietrza), silników pracujących w skrajnych warunkach klimatycznych (arktycznych, tropikalnych, pustynnych), silników z bardzo dużymi obciążeniami (samochody rajdowe, terenowe, wojskowe) oraz do nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych wszystkich współczesnych pojazdów.
Komentarze (0)