Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  10.08.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Oleje do przekładni automatycznych

Na polskich drogach przybywa samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Przed warsztatami i serwisami otwiera to nowe możliwości powiększenia zakresu usług.

Od lat przekładnie automatyczne są domeną samochodów amerykańskich. Jeśli już, to w Europie montowane były przede wszystkim w modelach z wyższej półki. Dziś można je spotkać nawet w segmencie aut miejskich. I wszystko wskazuje na to, że ich popularność nadal będzie rosła.

Przez lata wokół skrzyń automatycznych narosło wiele mitów. Przede wszystkim trzeba obalić największy z nich – w tych przekładniach również wymieniamy olej. Najprościej zajrzeć do książki serwisowej pojazdu i stosować się do zaleceń producenta. Z reguły trzeba to robić w przedziale 50-80 tys. kilometrów przebiegu. Ale jeśli auto eksploatowane jest w szczególnie intensywnych warunkach, jak uliczne korki, jazda w terenie górskim czy holowanie przyczepy, to częstotliwość wymiany trzeba przyspieszyć o połowę.

- Olej w przekładniach automatycznych poddany jest większemu obciążeniu niż w skrzyniach manualnych. Po prostu smaruje większą ilość elementów, których tarcie dodatkowo podnosi temperaturę samego oleju – tłumaczy Rafał Kobza, starszy specjalista ds. szkoleń w firmie Liqui Moly. - Zużyty olej pogarsza parametry skrzyni, a nawet może doprowadzić do jej uszkodzenia. Jeśli nie jesteśmy pewni co do zalecanego przez producenta samochodu oleju bądź częstotliwości jego wymiany, możemy skorzystać z katalogu doboru zamieszczonego na naszej stronie liqui-moly.pl.

Przekładnie automatyczne mają większą pojemność niż przekładnie manualne i w zależności od modelu samochodu potrzebują około 6-9 litrów oleju. To dwu-, a nawet trzykrotnie więcej niż w skrzyniach manualnych. Jego wymiana jest zazwyczaj stosunkowo prostą czynnością, którą można wykonać na kanale bądź podnośniku warsztatowym. W większości samochodów z przekładnią automatyczną wymiany dokonujemy od spodu miski olejowej. Zastosowano w niej system podwójnego korka – jeden służy do wlewania oleju oraz sprawdzania odpowiedniego poziomu, natomiast odkręcając drugi otwieramy otwór zlewowy.

Samą wymianę oleju możemy przeprowadzić na dwa sposoby. W pierwszym odkręcamy korek, zlewamy stary, a nowy uzupełniamy np. za pomocą specjalnej strzykawki. To rozwiązanie ma jednak wadę, nie jesteśmy w stanie wymienić oleju z całego układu. Średnio będzie to 30 do 60 proc. jego objętości. Najlepiej więc zrobić to metodą dynamiczną za pomocą specjalnego urządzenia.

- Obecnie w samochodach osobowych montowane są różne rozwiązania przeniesienia napędu. Poza tradycyjnymi rozwiązaniami, jak skrzynie manualne i automatyczne montowane są również bezstopniowe, zautomatyzowane, bądź dwusprzęgłowe – do każdej producent dedykuje inny olej – dodaje Rafał Kobza. - W ofercie Liqui Moly mamy sześć olejów do przekładni automatycznych. Najpopularniejsze z nich to TopTec ATF 1600 i 1800.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony