Kiedy blisko rok temu eksperci Serwisu Olejowego LOTOS Oil, rozpoczynali swoją przygodę z dwupaliwowymi silnikami wysokoprężnymi w Rosji, kilka tysięcy kilometrów dalej podobne badania podejmował koncern VOLVO we współpracy ze szwedzką firmą transportową Gotene Kyltransport. O ile jednak Rosjanie skupili się na wykorzystaniu paliwa w turbogeneratorach, Szwedzi postawili na samochody ciężarowe.
- To najlepszy dowód na to, że metan w przyszłości może odegrać ważną rolę w bilansie paliwowym – podkreśla Jacek Neska, prezes zarządu spółki LOTOS Oil.
Dziś już wiadomo, że w porównaniu z silnikami gazowymi, o zapłonie iskrowym, jednostka napędowa pracująca na mieszance metanu i oleju napędowego ma o 30 do 40 procent wyższą sprawność. To z kolei oznacza, że zużycie paliwa jest niższe nawet o 25 procent. Silniki dwupaliwowe ze względu na cenę metanu, są tez bardziej ekonomiczne w eksploatacji.
Wszystko przez popiół
- Ta technologia jest testowana w wielu miejscach. Bynajmniej nie jest to tylko kwestia paliwa, ale i zapewnienia odpowiedniego smarowania silnika takiego pojazdu, czy zespołu roboczego – podkreśla Marek Dębiński, szef Serwisu Olejowego spółki LOTOS Oil . - Nasz spółka jest zaangażowana w podobne badania od roku. Wtedy to Rosjanie poprosili nas o pomoc w zapewnieniu bezawaryjnej pracy potężnych silników napędzających generatory prądu. Problemem w tego typu rozwiązaniach była duża ilość popiołu w klasycznych olejach, jakich używali dotychczas. Wkrótce okazało się, że optymalnym, zapewniającym najwyższe parametry technologicznie olejem jest nasz IBIS NGO.
To ciągle ten sam silnik
Pod względem technicznym nie ma istotnych różnic między jednostką dwupaliwową a konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. Główna różnica polega na zastosowaniu wtryskiwaczy gazu, zamontowanych w specjalnym korpusie, znajdującym się pomiędzy kanałami dolotowymi a blokiem cylindrów.
Z monitoringu uzyskanego podczas eksploatacji oleju w silnikach zasilanych mieszaniną paliw uzyskano poprawną jakość, nawet w okresach dłuższych interwałów wymiany niż dotychczasowe. - Olej w mniejszym stopniu podlegał utlenianiu i zapewniał właściwą ochronę zużycia smarowanych powierzchni jak i poprawność eksploatacji silnika – opowiada M. Dębiński. - Okazało się też, że okres między wymianami oleju był średnio o 50 procent dłuższy, niż przy innych olejach.
Metan to jedno z najbardziej obiecujących paliw przyszłości. Decyduje o tym łatwość i niska cena jego pozyskania. Według ekspertów z Volvo, silnik zasilany paliwem składającym się w 80 procentach z czystego metanu i w 20 procentach z czystego oleju napędowego zapewnia o 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla.
Potwierdzone na chwilę obecną, polskie zasoby konwencjonalnego gazu ziemnego są szacowane na 149,05 mld metrów sześciennych.
Komentarze (0)