Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

20 dni temu  16.04.2021, ~ Administrator   

Oleje PLATINUM Max Expert w zgodzie ze środowiskiem
Strona 1 z 3

Światowy rynek motoryzacyjny, zgodnie z prowadzoną polityką klimatyczną przez wiele krajów nieustannie dąży do niskoemisyjności. W skali globalnej popyt na nowe samochody stale rośnie, a obecna szacunkowa liczba samochodów osobowych poruszających się po naszej planecie to ponad 1,2 miliarda sztuk. Wprowadzone na całym świecie normy emisji spalin emitowanych przez silniki spalinowe mają niewątpliwie duży wpływ na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza generowanego przez pojazdy wyposażone w silnik spalinowy. Regularnie zaostrza się również prawodawstwo dotyczące emisji i zużycia paliwa.

Autorem tekstu jest Karolina Pantera, ekspert ORLEN OIL

Globalni producenci silników redukują szkodliwe emisje poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie układów napędowych i zaawansowanych systemów oczyszczania spalin. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rozwój nowoczesnych układów napędowych samochodów osobowych są: rzeczywista emisja zanieczyszczeń głównie PM, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych przede wszystkim CO2, NOx, które powodują globalne ocieplenie klimatu. Zmiana klimatu to poważne zagrożenie dla ekosystemów, społeczeństwa i gospodarki całego świata. 

Ciągłe zmiany w budowie silników samochodowych wymagają opracowywania zaawansowanych technologii środków smarnych, tak aby zoptymalizować korzyści techniczne i wymagane parametry wydajności i sprawności deklarowane przez OEM (Original Equipment Manufacturer).

W Unii Europejskiej od 1 stycznia 2021 roku dla nowych samochodów osobowych obowiązuje norma Euro 6D ISC-FCM (In Service Conformity, Fuel Consumption Monitoring), która określa minimalną wielkość emisji CO2 do na poziomie 95g CO2/km, co odpowiada zużyciu paliwa około 4,1 litra/100 km benzyny, lub 3,6 l/100 km oleju napędowego w określonych warunkach eksploatacji. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w zaawansowane systemy nadzorujące realne zużycie paliwa. Służą one do porównania rzeczywistego zużycia w ruchu drogowym do wyników testów RDE (Real Driving Emissions). Maksymalne limity emisji NOx  pozostają bez zmian i wynoszą odpowiednio: 60 mg/km dla silników benzynowych lub  80 mg/km dla samochodów z silnikiem Diesla. Należy zaznaczyć, że w ruchu drogowym normę można przekroczyć tylko o współczynnik 1,43, a nie jak dotychczas o 2,1. Pojazd spełniający normę Euro 6D ISC-FCM ma spełniać wszystkie limity w trakcie rzeczywistych warunków eksploatacji w ruchu drogowym. Dlatego należy w sposób rzetelny zadbać o jednostkę napędową i układ obróbki spalin w samochodzie. W zachowaniu rygorystycznego limitu może w sposób zdecydowany pomóc dobrej jakości i odpowiednio dobrany do danego modelu pojazdu olej silnikowy. 

Wprowadzenie filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych DPF i benzynowych GPF zapewnia  znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń zawartych w gazach wylotowych.

Filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filters) zbierają sadzę, powstającą podczas spalania oleju napędowego w silniku pojazdu, uniemożliwiając przedostanie się cząstek stałych do atmosfery. Natomiast filtry cząsteczek stałych do silników benzynowych GPF (Gasoline Particulate Filters) zostały opracowane w celu kontroli emisji stałych produktów spalania  benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (GDI) i silnikach z turbodoładowaniem (TGDI). Funkcje, jakie pełnią w układzie oczyszczania spalin filtry DPF i GPF są identyczne. A zasada ich działania jest związana z charakterem procesu spalania, innym dla silnika diesla i benzynowego. Wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów daje korzyści w zakresie wydajności, ale prowadzi do zwiększenia poziomu drobnych cząstek stałych generowanych podczas spalania. W trakcie eksploatacji pojazdu może gromadzić się nadmiar sadzy w filtrze, powodując jego blokadę, obniżając osiągi i wydajność jednostki napędowej. W przeciwieństwie do filtrów DPF, filtry GPF rzadko wymagają aktywnej regeneracji. Spaliny z silników benzynowych posiadają wyższą temperaturę w porównaniu do spalin diesla i dlatego sadza jest stale spalana. Używanie oleju silnikowego o zbyt wysokim poziomie popiołu siarczanowego, fosforu i siarki  ma szkodliwy wpływ na filtry DPF i GPF, powierzchnie katalitycznych, katalizatory TWC. Wysoki poziom popiołu siarczanowego powoduje nieodwracalne zablokowanie filtra, wysoki poziom fosforu i siarki uniemożliwiają interakcję między gazami spalinowymi, a katalizatorem. Reaktor katalityczny znajdujący się w układzie wydechowym pełni funkcję poza silnikowego systemu zmniejszania ilości szkodliwych składników spalin dostających się do atmosfery.

Należy pamiętać, że za prawidłową pracę urządzeń do obróbki spalin odpowiada poprawnie dobrany olej silnikowy.

Wybór oleju silnikowego z linii PLATINUM Max Expert to gwarancja zapewnienia odpowiedniej  ochronny i długiej żywotności silnika, a także  filtrów cząsteczek stałych.  Dzięki zastosowaniu unikalnych  receptur typu mid SAPS (obniżona zawartość popiołu siarczanowego, siarki i fosforu) oleje te zapewniają: doskonałe parametry, minimalne ryzyko zużycia zaworów, lepszą kontrolę osadów, zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, wydłużone przebiegi między wymianami, a także zmniejszenie emisji związków szkodliwych dla środowiska naturalnego. Oleje silnikowe z linii PLATINUM Max Expert uwzględniają wszystkie wymagania konstrukcyjne jednostki napędowej. Posiadają wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną, przyczyniają się do redukcji osadów cząstek stałych na filtrach, ochronę katalizatora w układzie wydechowym i co się z tym bezpośrednio wiąże, redukują zanieczyszczenia emitowane do atmosfery zawarte w gazach wylotowych.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony