Światowy rynek motoryzacyjny, zgodnie z prowadzoną polityką klimatyczną przez wiele krajów nieustannie dąży do niskoemisyjności. W skali globalnej popyt na nowe samochody stale rośnie, a obecna szacunkowa liczba samochodów osobowych poruszających się po naszej planecie to ponad 1,2 miliarda sztuk. Wprowadzone na całym świecie normy emisji spalin emitowanych przez silniki spalinowe mają niewątpliwie duży wpływ na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza generowanego przez pojazdy wyposażone w silnik spalinowy. Regularnie zaostrza się również prawodawstwo dotyczące emisji i zużycia paliwa.
Autorem tekstu jest Karolina Pantera, ekspert ORLEN OIL
Globalni producenci silników redukują szkodliwe emisje poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie układów napędowych i zaawansowanych systemów oczyszczania spalin. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rozwój nowoczesnych układów napędowych samochodów osobowych są: rzeczywista emisja zanieczyszczeń głównie PM, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych przede wszystkim CO2, NOx, które powodują globalne ocieplenie klimatu. Zmiana klimatu to poważne zagrożenie dla ekosystemów, społeczeństwa i gospodarki całego świata.
Ciągłe zmiany w budowie silników samochodowych wymagają opracowywania zaawansowanych technologii środków smarnych, tak aby zoptymalizować korzyści techniczne i wymagane parametry wydajności i sprawności deklarowane przez OEM (Original Equipment Manufacturer).
Wprowadzenie filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych DPF i benzynowych GPF zapewnia znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń zawartych w gazach wylotowych.
Filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filters) zbierają sadzę, powstającą podczas spalania oleju napędowego w silniku pojazdu, uniemożliwiając przedostanie się cząstek stałych do atmosfery. Natomiast filtry cząsteczek stałych do silników benzynowych GPF (Gasoline Particulate Filters) zostały opracowane w celu kontroli emisji stałych produktów spalania benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (GDI) i silnikach z turbodoładowaniem (TGDI). Funkcje, jakie pełnią w układzie oczyszczania spalin filtry DPF i GPF są identyczne. A zasada ich działania jest związana z charakterem procesu spalania, innym dla silnika diesla i benzynowego. Wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów daje korzyści w zakresie wydajności, ale prowadzi do zwiększenia poziomu drobnych cząstek stałych generowanych podczas spalania. W trakcie eksploatacji pojazdu może gromadzić się nadmiar sadzy w filtrze, powodując jego blokadę, obniżając osiągi i wydajność jednostki napędowej. W przeciwieństwie do filtrów DPF, filtry GPF rzadko wymagają aktywnej regeneracji. Spaliny z silników benzynowych posiadają wyższą temperaturę w porównaniu do spalin diesla i dlatego sadza jest stale spalana. Używanie oleju silnikowego o zbyt wysokim poziomie popiołu siarczanowego, fosforu i siarki ma szkodliwy wpływ na filtry DPF i GPF, powierzchnie katalitycznych, katalizatory TWC. Wysoki poziom popiołu siarczanowego powoduje nieodwracalne zablokowanie filtra, wysoki poziom fosforu i siarki uniemożliwiają interakcję między gazami spalinowymi, a katalizatorem. Reaktor katalityczny znajdujący się w układzie wydechowym pełni funkcję poza silnikowego systemu zmniejszania ilości szkodliwych składników spalin dostających się do atmosfery.
Należy pamiętać, że za prawidłową pracę urządzeń do obróbki spalin odpowiada poprawnie dobrany olej silnikowy.
Wybór oleju silnikowego z linii PLATINUM Max Expert to gwarancja zapewnienia odpowiedniej ochronny i długiej żywotności silnika, a także filtrów cząsteczek stałych. Dzięki zastosowaniu unikalnych receptur typu mid SAPS (obniżona zawartość popiołu siarczanowego, siarki i fosforu) oleje te zapewniają: doskonałe parametry, minimalne ryzyko zużycia zaworów, lepszą kontrolę osadów, zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, wydłużone przebiegi między wymianami, a także zmniejszenie emisji związków szkodliwych dla środowiska naturalnego. Oleje silnikowe z linii PLATINUM Max Expert uwzględniają wszystkie wymagania konstrukcyjne jednostki napędowej. Posiadają wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną, przyczyniają się do redukcji osadów cząstek stałych na filtrach, ochronę katalizatora w układzie wydechowym i co się z tym bezpośrednio wiąże, redukują zanieczyszczenia emitowane do atmosfery zawarte w gazach wylotowych.
Komentarze (0)