Oleje silnikowe o niższej lepkości z linii PLATINUM Max Expert ułatwiają szybki rozruch i odpowiednie smarowanie na zimno. Zapewniają mniejsze zużycie części ruchomych silnika, przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacji poprzez oszczędność paliwa (niższa lepkość oleju oznacza niższe wewnętrzne tarcie oleju). Warto zwrócić uwagę, że dla silników benzynowych i lekkich silników diesla rośnie użycie olejów silnikowych typu 0W-20, 0W-30, 5W-30. Obniżenie lepkości oleju silnikowego wyznacza trend, który wydaje się naturalnym rozwiązaniem w branży olejowej mającej na celu polepszenie warunków pracy układów spalinowych, które prowadzą do redukcji zanieczyszczeń w spalinach.
Nowe konstrukcje silników benzynowych, wysokoprężnych i hybrydowych pracują w wyższych temperaturach. W związku z tym nowoczesne oleje silnikowe muszą efektywnie pracować w bardziej wymagających warunkach, zapewniając wysoka stabilność termiczną i stałą ochronę silnika przy zachowaniu wpływu na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcje emisji.
Producenci samochodów OEM wykorzystują obecnie w swoich pojazdach silnik benzynowe ze wtryskiem bezpośrednim TGDI dzięki, którym realizują cele środowiskowe w zakresie efektywności i zużycia paliwa. Silniki TGDI pracują w bardzo ekstremalnych warunkach tj. wyższych temperaturach i wyższych ciśnieniach. W związku z tym doświadczają zjawiska zwanego LSPI spowodowanego przez kropelki mieszaniny paliwa i oleju, które w komorze spalania zapalają się przed iskrą, wywołując niekontrolowany wybuch. Prowadzi to do bardzo wysokiego wzrostu ciśnienia w komorze spalania i odwrócenia fali ciśnienia, które są wystarczająco gwałtowne, aby spowodować zatrważające uszkodzenia silnika. Najczęściej uszkodzenia obejmują złamane tłoki i popękane pierścienie. Brak kontroli nad zjawiskiem przedwczesnego zapłonu LSPI może spowodować gwałtowny wzrost kosztów eksploatacji pojazdu związanych z koniecznością wymiany jednostki napędowej.
Zgodnie z obowiązującymi wymaganiami w zakresie ochrony środowiska Spółka ORLEN OIL, jako uczestnik globalnego rynku środków smarowych zobowiązana jest do ciągłego monitorowania trendów technologicznych w celu natychmiastowego dostosowywania oferty do nowych warunków panujących na rynku. Spółka należąca do Grupy Kapitałowej ORLEN aktywnie współpracuje z zagranicznymi i polskimi ośrodkami badawczymi w zakresie wprowadzania do oferty nowych, wysokojakościowych produktów. Proces uzyskania aprobaty pod dany rodzaj oleju silnikowego jest poprzedzony wymagającymi i czasochłonnymi testami.
Doskonałym tego przykładem może być olej silnikowy PLATINUM Max Expert V 5W-30, który został oficjalnie zaaprobowany do pojazdów koncernu Volkswagen objętych specyfikacją VW Standard 504 00/ VW Standard 507 00. Koncern Volkswagen doskonale rozumie zalety odpowiedniego smarowania, a jego program zatwierdzania środka smarnego jest jednym z najbardziej wymagającym w przemyśle motoryzacyjnym. Odpowiednio dobrany olej silnikowy musi wykazywać minimalną lepkość wysokotemperaturowa HTHS 3,5 cP i obniżony poziom popiołu siarczanowego, fosforu i siarki (SAPS) w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony, a także trwałość systemów oczyszczania spalin. Podczas badań środek smarny przechodzi przez szereg wielogodzinnych testów weryfikujących czystość, wymagania dotyczące zmniejszania sadzy, wydajności zużycia paliwa po ochronę przed korozją. Olej silnikowy jest także testowany pod kątem konkretnych cech silnika VW, w celu sprawdzenia, czy środek smarny zapewnia efektywną wydajność i ochronę podzespołów. Najnowsza wersja specyfikacji VW 50400/50700 obejmuje bardzo rygorystyczne testy silnika, kompatybilność z biopaliwami, a także pompowalność w niskich temperaturach dla wymagań podstawowych ACEA C3.
PLATINUM Max Expert XD 5W–30, został także oficjalnie zaaprobowany do pojazdów Mercedes-Benz objętych specyfikacją MB-Approval 229.52.
Specyfikacja ta została dostosowana przede wszystkim do pojazdów Mercedes-Benz wyposażonych w technologię wysokoprężną BlueTEC. Są one wyposażone w SCR, umożliwiające redukcję emisji tlenków azotu (NOx) za pomocą AdBlue. Dotyczy to w szczególności nowego sześciocylindrowego silnika wysokoprężowego OM642 o normie emisji spalin Euro 6. Oleje silnikowe spełniające MB-Approval 229.52 gwarantują o 0,7% poprawy zużycia paliwa w porównaniu do specyfikacji MB 229.51 i MB 229.31, zapewniają dodatkową lepszą stabilność oksydacyjną, lepszą kompatybilność z biopaliwami. Zostały wprowadzone dodatkowe testy silnika pod kątem zużycia paliwa i wystąpienie zjawiska LSPI, wprowadzone rygorystyczne limity badań dla piany, pompowalności, utleniania, osadu, zużycia oleju napędowego i biopaliw, dodatkowe badania utleniania, zużycia i korozji. Specyfikacja MB 229.52 jest również wstecznie kompatybilna z MB 229.51 i MB 229.31.
Komentarze (0)