Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Oleje przekładniowe

Wszelkie przekładnie zębate stosowane w przenoszeniu napędu z silnika na koła napędowe pojazdów samochodowych muszą być poddawane odpowiedniemu smarowaniu. W tego typu przekładniach (skrzyniach biegów i to zarówno mechanicznych, jak i automatycznych, przekładniach głównych oraz mechanizmach różnicowych) w trakcie ich pracy na ich zębach może być tworzony film smarowy, który zdecydowanie zmniejsza tarcie współpracujących elementów oraz jest jednocześnie zdolny do przenoszenia nacisków w pełnym zakresie temperatur pracy.

Olejom przekładniowym stawiane są coraz większe wymagania wynikające z:
- coraz większej mocy przenoszonych przez przekładnie,
- dążenia do zminimalizowania obsługi przekładni (tzn. wydłużania okresu pomiędzy wymianami oleju lub napełniania raz na cały okres ich eksploatacji),
- coraz trudniejszych warunków eksploatacyjnych w różnych strefach klimatycznych.
Do głównych zadań olejów przekładniowych zaliczyć trzeba z pewnością:
- zmniejszenie współczynnika tarcia,
- uszczelnienie przekładni,
- chłodzenie całej przekładni i poszczególnych współpracujących ze sobą elementów,
- oczyszczanie smarowanych elementów z produktów ich zużycia,
- ochronę przed korozją,
- tłumienie drgań.



Oleje przekładniowe muszą obecnie zapewniać cichą pracę, minimalne straty mocy oraz trwałość przekładni równą trwałości całego pojazdu. Poza tym muszą się one charakteryzować:
- minimalnymi zmianami lepkości w czasie eksploatacji w zakresie temperatur do około 1500C,
- małą lepkością,
- odpowiednią płynnością w niskiej temperaturze, zapewniającą łatwość rozruchu oraz gwarantującą właściwe smarowanie zimnej przekładni,
- odpornością na tworzenie osadów zarówno w niskiej, jak i wysokiej temperaturze.

Oleje przekładniowe mogą być zarówno produktem przerobu ropy naftowej, jak również i produktem syntetycznym, czyli stworzonym w wyniku różnych procesów chemicznych.
W zależności od konstrukcji przekładni i zastosowanego w niej rodzaju zazębienia oraz obciążeń i prędkości w niej występujących, stawiane są olejom przekładniowym w nich stosowanym różne wymagania. To właśnie w zależności od przewidywanych warunków pracy przekładni, zalecane są oleje przekładniowe o zróżnicowanych bazach olejowych oraz różnych składach chemicznych. Całą gamę wszystkich przekładniowych olejów samochodowych dzieli się na dwie podstawowe grupy:
- oleje typowe – przeznaczone do przekładni ręcznych, mostów napędowych oraz skrzyń rozdzielczych,
- oleje ATF – przeznaczone do smarowania przekładni automatycznych.

Oleje przekładniowe muszą być odporne na duże naciski miejscowe. Dlatego też muszą być odporne na zrywanie filmów olejowych oraz zacieranie się współpracujących elementów. Między innymi z tego powodu oleje przekładniowe poddawane są na etapie produkcji modyfikacjom poprzez dodawanie do nich substancji uszlachetniających, zawierających najczęściej siarkę, chlor lub fosfor. Dzięki swym właściwościom związki te ulegają rozkładowi w wysokiej temperaturze i reagują z materiałem, z którego wykonane są zęby przekładni, tworząc chlorki, siarczki i fosforki żelaza i składników stopów metali, które topią się w niższej temperaturze niż wyjściowe metale. Dzięki temu chronią skutecznie zęby przed nadmiernym ścieraniem, a całą przekładnię przed zatarciem.

Wszystkie typowe oleje przekładniowe opisywane są za pomocą dwóch klasyfikacji:
- lepkościowej,
- jakościowej.

Pierwsza z nich, klasyfikacja lepkościowa, określa właściwości wysoko- i niskotemperaturowe oleju przekładniowego, ponieważ zakres temperatur pracy oleju przekładniowego jest dość szeroki i mieści się w granicach od -3000C do 10000C. W związku z tak znaczną różnicą temperatur, olej przekładniowy w trakcie pracy jest narażony na znaczne zmiany swych właściwości fizykochemicznych (zwłaszcza lepkości). Klasa lepkościowa oleju przekładniowego dobierana jest na podstawie zaleceń producenta pojazdu oraz minimalnej i maksymalnej temperatury otoczenia przewidywanej podczas eksploatacji pojazdu.

Klasyfikacja jakościowa natomiast określa stopień uciążliwości warunków pracy oleju przekładniowego i konstrukcję przekładni, do której ma być stosowany.

Klasyfikacja ta dzieli oleje przekładniowe na pięć klas jakościowych:
- GL-1 – oleje do niektórych ręcznych skrzyń biegów, w których możliwe jest użycie oleju bez dodatków przeciwzużyciowych;
- GL-2 – oleje do średnio obciążonych przekładni ślimakowych, w których nie jest możliwe zastosowanie oleju klasy GL-1;
- GL-3 – oleje do ręcznych skrzyń biegów i przekładni kątowych z kołami o zębach krzywoliniowych, pracujących w umiarkowanych warunkach;
- GL-4 – oleje do przekładni walcowych, stożkowych i hipoidalnych, pracujących w umiarkowanie ciężkich warunkach;
- GL-5 – oleje do przekładni hipoidalnych, pracujących przy dużych prędkościach lub w warunkach, w których występuje mała prędkość i duży moment obrotowy.

Najczęściej stosowaną obecnie w praktyce klasą jakościową olejów przekładniowych jest GL-4 i GL-5. Drugą, odrębną grupę olejów przekładniowych stanowią oleje do automatycznych skrzyń biegów (ATF). Wśród tej grupy olejów występuje tylko jedna klasa lepkościowa odnosząca się do samochodów osobowych. Do samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych oleje ATF mogą występować natomiast w kilku klasach lepkościowych. Ze względu na zupełnie inną specyfikę pracy przekładni automatycznych, od olejów ATF wymaga się innych właściwości niż od typowych olejów przekładniowych.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony