Paliwa i oleje

Marketing w warsztacie

ponad rok temu  23.08.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Partnerska współpraca kluczem do sukcesu w trudnych czasach

Rynek warsztatów samochodowych w Polsce przeżywa obecnie silne przeobrażenie. Z jednej strony jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszym półroczu tego roku zakończyło działalność niemal 500 takich biznesów. Z drugiej, statystyki marki PETRONAS mówią nam o zwiększeniu się sieci partnerskich serwisów aż o 126 firm i to w ciągu jednego roku. Czym spowodowana jest taka sytuacja i dlaczego właściciele wybierają taką współpracę?

Prowadzenie warsztatów samochodowych z roku na rok staje się coraz większym wyzwaniem. Rosnące wymagania środowiskowe, presja płacowa, problemy z dostępnością komponentów, a także brak rąk do pracy odbijają się na kondycji branży. Widać to w danych Głównego Urzędu Statystycznego, które mówią że na początku 2022 roku w kraju działało 88 810 podmiotów związanych z serwisem pojazdów. Na koniec pierwszego półrocza, liczba ta spadła do 86 314. Oznacza to zamknięcie blisko 500 warsztatów w skali całego kraju!

Niewątpliwie, wymagające warunki gospodarcze nie sprzyjają prowadzeniu działalności. Wpływają też niekorzystnie na liczbę rozpoczynających działalność warsztatów. I to wszystko pomimo faktu, że liczba pojazdów podlegających serwisowaniu z roku na rok rośnie. Jednym ze sposobów na przezwyciężenie rynkowych trudności, staje się współpraca w ramach sieci warsztatowej. Wiąże się ona z szeregiem korzyści, na które mogą liczyć firmy członkowskie.

– Serwisy stowarzyszone w sieci warsztatów partnerskich PETRONAS mogą przede wszystkim liczyć na preferencyjne warunki dostaw wysokomarżowych produktów naszego koncernu. Zapewniamy również szkolenia produktowe, materiały reklamowe oraz wsparcie sprzedażowe na wielu poziomach. Na majowym spotkaniu na Torze Jastrząb, przygotowaliśmy dla firm członkowskich zajęcia z prowadzenia mediów społecznościowych, prezentację aplikacji GarageView czy trening kompetencji miękkich – mówi Adam Bober, dyrektor sprzedaży PETRONAS Lubricants w Polsce.

Zainicjowany w 2020 roku program z roku na rok przyciąga coraz więcej warsztatów. W samym 2021 roku do sieci dołączyło 126 podmiotów. Natomiast w tym roku można spodziewać się jeszcze lepszego wyniku, ponieważ do lipca b.r. sieć powiększyła się o kolejnych 49 partnerów, a następnych 100 zgłosiło się do rejestracji. Tym samym w ciągu dwóch lat trwania programu, PETRONAS zbudował w Polsce sieć liczącą 254 partnerów.

Strategia marki w Polsce zakłada dalszy wzrost sieci partnerskiej, jako jeden z kluczowych kanałów dystrybucji swoich produktów. Dane firmy na temat rozwoju sieci wskazują na wysokie zainteresowanie współpracą. Panujące obecnie warunki ekonomiczne z pewnością wzmocnią trend dołączania mniejszych warsztatów pod skrzydła ogólnopolskich sieci. Warto jednak przy tym zaznaczyć, że niezależne serwisy dołączając do sieci PETRONAS w dalszym ciągu pozostają samodzielne. Współpraca dotyczy przede wszystkim dystrybucji produktów marki.

– Rozwój partnerskich relacji jest dla nas priorytetem. Dwa lata pandemii, do tego wojna w Ukrainie, a także ostatnie pogorszenie się warunków gospodarczych odbijają się negatywnie na kondycji branży. Dlatego chcemy wyjść naprzeciw małych i średnich warsztatów, które stanowią fundament naszej gospodarki. Naszym celem jest udostępnianie narzędzi i rozwiązań (np. wspomniane GarageView), które bywają nieosiągalne dla niezależnych serwisów. W ten sposób pomagamy budować przewagę konkurencyjną i pozyskiwać nowych klientów – dodaje Adam Bober.

Marka PETRONAS jest w stałym kontakcie z branżą. Doskonałą okazją do rozmów na temat przyszłości było tegoroczne wydarzenie na Torze Jastrząb dla zarządzających warsztatami stowarzyszonymi w sieci partnerskiej PETRONAS. Podczas całodniowego wydarzenia przedstawiciele partnerów marki mieli okazję pojeździć na torze specjalnie przygotowanymi maszynami kierowanymi m.in. przez Karolinę Pilarczyk, mistrzynię Europy 2016 w drifcie.

Choć atrakcje torowe przyciągały uwagę, ważniejsze sprawy toczyły się w tzw. kuluarach. To właśnie tam w trakcie dedykowanych szkoleń uczestnicy wydarzenia mogli zapoznać się ze strategią prowadzenia mediów społecznościowych, działaniem aplikacji GarageView czy ofertą produktową PETRONSAS. W wydarzeniu wzięli udział również menadżerowie marki w Polsce, którzy z zainteresowaniem słuchali feedbacku ze strony sieci partnerskiej.

– Majowe wydarzenie na Jastrzębiu to była dla mnie nie tylko okazja do treningu, ale także szansa na poznanie świetnych fachowców serwisujących na co dzień nasze samochody. Cieszę się, że jako ambasador PETRONAS miałam okazje porozmawiać z prawdziwymi specjalistami. Myślę, że mogę zdradzić, że to nie było moje ostatnie spotkanie z przedstawicielami sieci warsztatowej Petronas w tym roku – mówi Karolina Pilarczyk, drifterka i ambasadorka PETRONAS w Polsce.

Fot. PETRONAS Lubricants International

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony