Wszystko za sprawą zanieczyszczeń, które z biegiem czasu i przejechanych kilometrów pojawiają się w płynie. Warto pamiętać, że zanieczyszczenia w układzie chłodzenia zmniejszają efektywność układu i pogarszają skuteczność ogrzewania wnętrza pojazdu.
A skąd się bierze brud?
1. Olej silnikowy – pojawia się przy uszkodzeniu uszczelki pod głowicą lub wymiennika ciepła. Warto pamiętać że olej niszczy gumę np. uszczelki pompy cieczy.
2. Rdza pojawia się wtedy, kiedy nieterminowo wymieniamy płyn lub dolewamy zwykłą wodę. Oprócz tego warto pamiętać, że gotowy płyn po 5 latach traci swoje właściwości antykorozyjne.
3. Opiłki - są efektem choćby zużycia pompy cieczy, chłodnicy lub utleniania bloku silnika i głowicy.
4. Kamień kotłowy. To największy problem. Kamień kotłowy to osad, który tworzy się w trakcie rozkładu węglanów wapnia i magnezu w wysokiej temperaturze. Przyczyną powstawiania kamienia jest dolewanie zwykłej, twardej wody do układu lub rozcieńczanie koncentratów przy użyciu zwykłej wody. Koncentraty rozcieńczamy zawsze woda demineralizowaną. Należy przyjąć zasadę, że zwykłą wodę można wlać do układu chłodzenia tylko w sytuacji awaryjnej na trasie, ale po dojechaniu do warsztatu należy wymienić ją bezzwłocznie na odpowiedni płyn.
Kiedy warto wypłukać układ chłodzenia?
- Po każdej awarii silnika, która wymagała usunięcia płynu chłodniczego z układu.
- Przed każdą wymianą płynu chłodniczego.
- Po stwierdzeniu problemów z drożnością chłodnicy i nagrzewnicy.
- Po naprawie uszczelki pod głowicą.
- Przy wymianie rozrządu.
- Po zakupie samochodu używanego
Jak i czym płukać?
Do płukania układu chłodzenia można zastosować preparat Liqui Moly Oczyszczacz chłodnicy nr 2699. Całe opakowanie wystarcza do skutecznego wyczyszczenia układu o objętości 5litrów. Można też skorzystać z koncentratu. W tym wypadku 1 litr wystarcza na 50 litrów płynu.
Odpowiednią ilość preparatu należy wlać bezpośrednio do chłodnicy lub do ciśnieniowego zbiornika wyrównawczego. Preparat wlewać do zimnego silnika.
Uwaga! Odkręcenie korka chłodnicy lub zbiorniczka wyrównawczego może spowodować oparzenia.
Po aplikacji uruchomić silnik na 30 minut i włączyć ogrzewanie. Na końcu wystarczy wymienić płyn chłodniczy i odpowietrzyć układ.
Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska
Komentarze (0)