Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

miesiąc temu  15.04.2020, ~ Administrator   

Porównania oleju przy sprzęgle Haldex [4X4]
Strona 1 z 2

Sprzęgło Haldex to podzespół umożliwiający załączenie w aucie napędu na cztery koła poprzez przeniesienie momentu obrotowego na drugą oś pojazdu. Stosowane jest w różnych modelach aut z napędem na obie osie, m.in. w pojazdach grupy Volkswagen AG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda).

Komfort użytkowania samochodu ze sprzęgłem Haldex w dużej mierze zależy od wiedzy o prawidłowym użytkowaniu oleju i stosowaniu się do wymogów producenta. Wychodząc naprzeciw pojawiającym się zapytaniom ze strony kierowców, firma Ravenol, producent olejów, przygotowała porównanie środka smarnego, biorąc za przykład oleje do sprzęgła Haldex.

Znane są przypadki, że w autach z napędem 4x4 marek Volvo oraz Opel, wystąpiły awarie i usterki tego sprzęgła. Objawiały się one hałasem dochodzącym z układu napędowego, szarpaniem, a nawet zrywaniem przyczepności samochodu. Niektóre z tych awarii pojawiły się po wymianie oleju w sprzęgle. Po wnikliwej diagnozie okazało się, że wymiana oleju nie spowodowała usterki, a jedynie ją uwidoczniła. Brak wymiany lub zastosowanie słabej jakości oleju w dalszym ciągu powodowałoby uślizg tarcz sprzęgła, co w konsekwencji doprowadziłoby do jego całkowitego uszkodzenia. Właścicielom samochodów zaleca się więc znaczne skrócenie interwałów wymiany oleju w sprzęgle Haldex – nawet do 30 tys. km.

To pokazuje, jak ważne jest kontrolowanie jakości oleju, również podczas jego produkcji. Warto znać parametry, które wpływają na funkcjonalność oleju oraz wymogi producenta.

Zasada działania

W normalnych warunkach około 95% mocy jest przekazywane na oś pędną. Napęd na cztery koła zaczyna być realizowany w przypadku uślizgu kół osi pędnej, gdy sprzęgło Haldex zostanie elektronicznie dopięte i moc w stosunku 50/50 zostaje przekazana na koła drugiej osi. Podnosi to znacznie przyczepność pojazdu, a co za tym idzie, poprawia się jego stabilność oraz bezpieczeństwo prowadzenia.

W poniższej tabeli zestawiono właściwości fizykochemiczne dwóch olejów spełniających wymagania producenta sprzęgła Haldex. Pod tabelą dodano krótkie opisy informacyjne kilku istotniejszych parametrów w niej zawartych.

Tabela_Ravenol.png

Lepkość BROOKFIELDA w -40°C, zgodnie z ASTM D 2983 – im niższa lepkość dynamiczna, tym lepiej. Sprzęgło Haldex załącza się szybciej. Dzięki szybszemu rozprowadzeniu oleju, elementy sprzęgła przy rozruchu w niskiej temperaturze, ulegają mniejszemu zużyciu. RAVENOL AWD-H Fluid jest o 43,86% bardziej wydajny niż oryginalny olej VW G060175A2 pod względem parametru lepkości dynamicznej przy -40°C.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony