Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  01.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Profesjonalnie przetestowany – zgodny z normami i wymaganiami

Karolina Pantera, specjalista w Dziale Badań i Rozwoju

Dział Badań i Rozwoju w spółce ORLEN OIL, odpowiadając na dynamiczne wyzwania zmieniającego się rynku środków smarnych, współpracuje z czołowymi zagranicznymi i polskimi ośrodkami badawczymi w zakresie wprowadzania do oferty nowych, wysokojakościowych produktów.

Linia olejów silnikowych Platinum Rider do motocykli to najwyższa jakość produktów tego typu  potwierdzonych w testach porównawczych. Opracowana formuła High Temperature Stability zapewniająca optymalną ochronę silnika potwierdziła swoją niezawodność podczas pracy w ekstremalnych warunkach.
Testy zostały przeprowadzone na silniku czterosuwowym z mokrym sprzęgłem w renomowanym w akredytowanym laboratorium badawczym spełniającym wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17025:2015.
Cykl badawczy (składający się z wielokrotnie powtarzanych pojedynczych cykli) został opracowany na podstawie norm stosowanych do testowania olejów silnikowych przez wiodące firmy petrochemiczne, a także producentów silników. Test polega na odtworzeniu sposobu eksploatacji motocykla, naśladując różne fazy ruchu, takie jak uruchamiane silnika, pracę na biegu jałowym, ruszanie z miejsca, przyspieszanie i hamowanie z symulowaną zmianą biegów oraz jazdę ze stałymi, różnymi prędkościami, składający się z wielokrotnie powtarzanych pojedynczych cykli.
Podczas trwania cyklu badawczego przeprowadzono badania porównawcze oleju PLATINUM RIDER 4T z olejem referencyjnym wiodącego producenta. W trakcie testu silnik zamontowany jest na stanowisku testowym, na którym badane jest ciśnienie oleju, temperatura oleju w misce olejowej, temperatura powietrza zasysanego, podciśnienie w skrzyni korbowej, współczynnik lambda, temperatura na powierzchni zewnętrznej cylindra i temperatura spalin. Podczas badań, oprócz wpływu oleju na zużycie elementów silnika, bada się także jego wpływ na ekonomię i ekologię użytkowania oraz osiągi silnika w ekstremalnie wysokich temperaturach.
W trakcie badania parametrów eksploatacyjnych mierzona jest między innymi moc silnika oraz jego moment obrotowy w funkcji prędkości obrotowej silnika. Przebieg tych wartości jest porównywany z przebiegiem wzorcowym odczytanym przy użyciu oleju referencyjnego.
Na wykresie przedstawiono przykład porównania właściwości chłodzących oleju. Z olejem referencyjnym został porównany olej PLATINUM RIDER 4T, w przypadku którego zanotowano niższą temperaturę na powierzchni zewnętrznej cylindra. Parametr ten świadczy o lepszym przewodnictwie cieplnym oleju, czyli o lepszych właściwościach chłodzących.

Przykładowo uśrednione zużycie wybranych części silników


Po zakończeniu testu dokonano rozbiórki silników, aby ocenić stan części, pomiarów metrologicznych i analizę chemiczną próbek olejów. W przypadku porównywanych olejów stopień zagarowania obu tłoków jest zbliżony, żaden z pierścieni tłokowych nie uległ zablokowaniu (zapieczeniu). Stopień osadzenia nagaru w komorach spalania w głowicach także nie był nadmierny i odpowiadał normalnemu przebiegowi silnika. Nie stwierdzono też uszkodzeń oraz śladów nadmiernego zużycia zarówno tłoków, jak i pierścieni tłokowych. Na tulejach cylindrowych nie stwierdzono wżerów, śladów zatarć ani nieprawidłowego zużycia. Podobnie w przypadku korbowodów, sworzni tłokowych czy wałka rozrządu.
Zużycie części eksploatacyjnych silnika rozumiane jest jako różnica pomiaru wykonanego przed i po cyklu badawczym. Wartości zużyciowe w praktyczny sposób przekładają się na żywotność eksploatowanej jednostki napędowej.
W porównaniu do oleju referencyjnego wiodącego producenta średnie zużycie mierzonych części silnika smarowanego olejem PLATINUM RIDER 4T było mniejsze. Stąd pewność, że oddajemy w ręce użytkowników produkt nie tylko rzetelnie sprawdzony, ale i taki, którego parametry zapewniają maksymalną ochronę i pozwalają na bezpieczne użytkowanie jednośladu.

GALERIA ZDJĘĆ

Silnik zamontowany na stanowisku badawczym – położenie punktów (czujników) pomiarowych. 1. Miejsce pomiaru ciśnienia oleju – POIL [bar]; 2. Miejsce pomiaru temperatury oleju w misce olejowej – TOILS [°C]; 3. Miejsce pomiaru temperatury powietrza zasysaneg
Porównanie temperatury zmierzonej na powierzchni zewnętrznej cylindra (podczas charakterystyki zewnętrznej).
Tuleja cylindrowa – olej referencyjny wiodącego producenta.
Tuleja cylindrowa – Platinum RIDER 4T.
Otwór w głowicy korbowodu – olej referencyjny wiodącego producenta.
Otwór w głowicy korbowodu – Platinum RIDER 4T.
Sworzeń tłokowy – olej referencyjny wiodącego producenta.
Sworzeń tłokowy – Platinum RIDER 4T.
Wałek rozrządu – olej referencyjny wiodącego producenta.
ProfesjonalWałek rozrządu – Platinum RIDER 4T.nie przetestowany – zgodny z normami i wymaganiami

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony