Z raportów ośrodka badania opinii GiPA wynika, że z roku na rok coraz większy odsetek motocyklistów zleca serwis motocykli warsztatom usługowym. Nadal jednak zdecydowana większość użytkowników wykonuje obsługę samodzielnie. Wynika to z faktu, że większość nabywa i użytkuje motocykl z zamiłowania, jako hobby, a mniejszość – jako zwykły środek transportu.
Z myślą o wszystkich motocyklistach chcących zadbać o swoje maszyny producenci środków smarnych oferują szereg kosmetyków do codziennej lub okresowej pielęgnacji. Zbliża się okres jesienno-zimowy, do którego należy odpowiednio przygotować pojazd. Przygotowanie do zimy może być okazją do pełnego przeglądu okresowego motocykla wraz z wymianą oleju silnikowego i przekładniowego (jeśli jest osobne smarowanie skrzyni biegów), płynów w przednim i tylnym zawieszeniu, chłodzącego i hamulcowego.
Przygotowanie do postoju zimowego najlepiej rozpocząć od zatankowania do pełna baku (dot. metalowych zbiorników) i umycia motocykla. Napełniony pod korek zbiornik nie będzie narażony na korozję, a do paliwa możemy dodać np. Silkolene PRO FST, by jeszcze poprawić tę ochronę. Na rynku jest wiele odpowiednich środków myjących do motocykli, zwykle skutecznie usuwają one tłuste osady pochodzenia olejowego, plamy z wycieków, brud, błoto czy kurz. Fuchs posiada w ofercie biodegradowalny Silkolene Pro Wash oraz nieco tańszy Silkolene Wash-off. Po spryskaniu brudnej powierzchni Pro Washem zwykle nie jest konieczne czyszczenie szczotką, wystarczy chwilę odczekać i spłukać wodą. Pamiętajmy, że producenci motocykli odradzają używanie myjek ciśnieniowych i silnego strumienia wody.
Po umyciu pojazdu możemy przystąpić do konserwacji i zabezpieczenia przed korozją. Umycie i smarowanie łańcucha napędowego nie odbiega od regularnie powtarzanej procedury. Pozostawienie brudnego łańcucha na zimę na pewno miałoby opłakane skutki. Warto więc dokładnie go wyczyścić, a następnie nasmarować, np. Silkolene Chain Lube.
Cięgna, takie jak linka gazu i linka sprzęgła, możemy zakonserwować uniwersalnym środkiem smarnym w sprayu Silkolene All-In-One, jednak lepszy efekt osiągniemy, stosując zawierający grafit Silkopen.
Należy tutaj zwrócić uwagę, że niektóre elementy gumowe, jeśli są, mogą być wrażliwe na grafit. Spray Silkolene All-In-One zastosujmy także do zakonserwowania na zimę wszystkich metalowych elementów, szczególnie ruchomych.
Wielu motocyklistów co roku zastanawia się, czy wymieniać olej jesienią, czy na wiosnę. Zużyty olej zawiera zanieczyszczenia i produkty spalania zmywane przez olej ze ścianek oraz kwasy, które tworzą tlenki azotu i siarki ze spalin plus woda. Jeśli olej osiągnął lub jest blisko przebiegu kwalifikującego go do wymiany, to nie warto zostawiać go w silniku na zimę. Wraz z olejem oczywiście wymieniamy filtr oleju. Zachęcałbym, aby nie czekać z przeglądami do wiosny (szczególnie, że wiosną zwykle są kolejki w warsztatach, a jesienią i zimą pustki).
Niektórzy producenci środków smarnych zalecają wymianę oleju jesienią bez względu na jego przebieg. Czy ma to sens? Nowy olej silnikowy ma odczyn zasadowy i traci go wraz z przebiegiem. Jeśli przejechaliśmy połowę dystansu, przy którym producent zaleca wymianę oleju, to jest on nadal zasadowy i uważam, że może zostać na zimę. Natomiast podczas zimy w nieuruchamianym silniku z wilgoci z powietrza skrapla się woda i dostaje do oleju. Jeśli więc nie wymienimy oleju jesienią, to koniecznie należy to zrobić wiosną. Jeśli motocykl będzie użytkowany przez zimę (np. dojazd do pracy na krótkich odcinkach), to pamiętajmy, że w niskich temperaturach układ zasilania (wtrysk lub gaźnik) wzbogaca mieszankę paliwowo-powietrzną, a benzyna zwykle nie odparuje całkowicie z powodu zbyt niskiej temperatury nierozgrzanego silnika. Ten nadmiar benzyny częściowo spływa do oleju, a jeśli olej nie osiąga odpowiedniej temperatury pracy, paliwo w nim zostaje, powodując spadek lepkości oleju i pogorszenie własności smarnych. Taki olej także powinien być wymieniony, nawet jeśli przebieg od poprzedniej wymiany jeszcze nie wskazuje na taką konieczność.
Użytkownicy bardzo często zapominają o regularnej wymianie płynów hamulcowych – najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Płyn hamulcowy jest higroskopijny i należy go regularnie wymieniać zgodnie z instrukcją pojazdu. Podobne zaniedbania mają miejsce w przypadku płynów w przednim i tylnym zawieszeniu. Dla przykładu, zastosowanie płynów amortyzatorowych Silkolene RSF (o bardzo wysokich współczynnikach lepkości) zapewni płynne i pewne tłumienie. Przygotowanie motocykla do sezonu zimowego jest doskonałą okazją do nadrobienia zaległości. Na sprawność hamulców poza płynem hamulcowym ma wpływ także czysta powierzchnia tarcz i klocków oraz płynne działanie zacisków hamulcowych. Firma Fuchs w ofercie chemii motocyklowej proponuje Silkolene Brake & Chain Cleaner, którym można wyczyścić elementy układu hamulcowego, pamiętając by po użyciu i wyczyszczeniu ich zaczekać kilka chwil przed montażem. Do montażu klocków hamulcowych można użyć pasty miedzianej Silkolene Cooper Paste, która zapewni sprawne działanie okładzin w zacisku hamulcowym. Ten sam Silkolene Brake & Chain Cleaner, dzięki swym doskonałym własnościom myjącym i odtłuszczającym, ma zastosowanie przy czyszczeniu łańcucha napędowego oraz precyzyjnego odtłuszczania części.
Gdy w okresie zimowym temperatura otoczenia spada poniżej zera, wielu kierowców przypomina sobie o płynie w układzie chłodzenia. Warto o wymianie płynu pomyśleć przed zimą. Nowość na rynku – płyn Silkolene Mag Cool (technologia OAT), charakteryzuje się temperaturą zamarzania -40oC i jest zalecany do wszystkich motocykli, a szczególnie do najnowocześniejszych silników, w których w budowie głowicy zastosowano stopy magnezowe.
Jeśli motocykl będzie zaparkowany na zimę na zewnątrz, to powinniśmy wymontować akumulator i po przeniesieniu go do suchego i ciepłego pomieszczenia podłączyć do specjalnej ładowarki. Jeśli motocykl jest w garażu, akumulator także należy doładowywać.
Po umyciu powierzchni lakierowanych i plastików należy je zakonserwować, np. preparatem Silkolene Pro-Prep, który pozostawia cienki, silikonowy film ochronny, opóźnia powstawanie korozji oraz hamuje przywieranie zanieczyszczeń. Silkolene Pro-Prep daje unikalne wrażenie nowości.
Przed postojem należy dopompować koła nieco wyższym ciśnieniem niż wymagane. Lepiej jest pozostawić motocykl na centralnej stopce, ale jeśli pojazd jej nie posiada, to podczas zimy powinniśmy co ok. miesiąc przesunąć go.
Motocykle najlepiej zaparkować w suchym garażu, natomiast pozostawione na zewnątrz powinny zostać przykryte pokrowcem dopasowanym do rozmiaru pojazdu (ponieważ pod pokrowcem może się zbierać wilgoć, pamiętać należy o okresowym przewietrzaniu).
Produkty Fuchs Silkolene, Bike IT oraz Oxford dostępne są w ofercie Inter Cars oraz Inter Motors.
Bogdan Ptak
Fuchs Oil Corporation
Komentarze (0)