– część trzecia „Sklepy i warsztaty”
W październiku 2008 r. GIPA opublikowała trzecią, ostatnią część raportu podsumowującego badania rynkowe. We wrześniu tego roku ankieterzy zbadali opinię 609 właścicieli lub osób na stanowiskach kierowniczych w serwisach autoryzowanych, warsztatach niezależnych, sklepach motoryzacyjnych i na stacjach paliw. Poniżej wnioski płynące z tej części badania.
Warsztaty niezależne (nieautoryzowane)
Rośnie zatrudnienie w serwisach. Obecnie 33,3 proc. z nich zatrudnia 5 osób lub więcej (w roku ubiegłym było to 25 proc.). Rośnie również liczba obsługiwanych samochodów (z 19,4 do 27,8 tygodniowo). Aż 73 proc. dużych warsztatów deklaruje wzrost obrotów (o 10 proc. więcej niż przed rokiem), podczas gdy najmniejsze zakłady zanotowały niewielki spadek. Jednocześnie z roku na rok rośnie wartość godziny roboczej. Obecnie wynosi 53 zł (w ub. roku 49 zł). Na dobrą koniunkturę wskazuje też rosnący odsetek firm, które organizują szkolenia. Największy wzrost dotyczy szkoleń z mechaniki (+10 proc.) oraz klimatyzacji (+7 proc.). Serwisy borykają się również z problemami. Większość ankietowanych jako najważniejszy wskazała problem ze znalezieniem wykwalifikowanego personelu – 38 proc. (choć w porównaniu z 2007 rokiem odsetek ten zmalał o 5 proc.) oraz wyposażenia warsztatu – 36 proc. Na trzecim miejscu znalazł się postęp techniczny – 29 proc., a na czwartym brak szkoleń – 17 proc. Właśnie ten czynnik był zdecydowanie częściej wskazywany niż w zeszłym rokiem – aż o 7 proc. częściej.
Wśród źródeł informacji technicznej dla niezależnych warsztatów zyskał dystrybutor części – 78 proc. (czyli 6 proc. więcej niż w roku ubiegłym) oraz sieć, do której warsztat należy 29 proc. (wzrost 10 proc.). Znacząco zwiększył się odsetek warsztatów posiadających komputer z dostępem do Internetu – 60 proc. z nich właśnie za pomocą Internetu składa zamówienia na części.
Warsztaty w sieci
Zwiększył się odsetek warsztatów należących do sieci. Obecnie takich IFW jest prawie 23 proc., co oznacza 5-proc. wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Jednocześnie wśród warsztatów nienależących do sieci 16 proc. chciałoby do niej przystąpić.
Warsztaty autoryzowane
Podobnie jak w warsztatach nieautoryzowanych, zatrudnienie systematycznie rośnie w serwisach autoryzowanych. Obecnie 99,2 proc. z nich zatrudnia co najmniej 5 osób (w roku ubiegłym było to 92 proc.). Podobnie jak w sieciach niezależnych tak i tutaj zwiększyła się liczba obsługiwanych samochodów tygodniowo (z 90,4 w ub. roku do 91,3 obecnie). Coraz większy obrót autoryzowanych punktów generują części do samochodów (45proc, podczas gdy w ubiegłym roku 38 proc.). Tym samym udział napraw w całości obrotów zmniejszył się. Trend wzrostu wartości godziny roboczej najwyraźniej jest widoczny w autoryzowanych serwisach. Obecnie koszt godziny pracy mechanika wynosi 147 zł (w ubiegłym roku wynosił 119 zł, co oznacza wzrost niemal o 25 proc.!) Znacznie wzrósł odsetek punktów, które organizują szkolenia oraz liczba osób biorących w nich udział. Obserwujemy 20-proc. wzrosty w większości dziedzin, których dotyczą szkolenia, jednak najwyższy dotyczy klimatyzacji (+30 proc.). Wzrosła również liczba osób biorących udział w szkoleniu (w wielu przypadkach dwukrotnie). Największe problemy warsztatów autoryzowanych w dalszym ciągu dotyczą wykwalifikowanego personelu. Jednak podwoił się odsetek warsztatów, które mają problem z akcjami marketingowymi i wyposażeniem warsztatu. Odzwierciedla to zapewne zwiększenie konkurencji wśród serwisów, silniejszą walkę o klienta i wzrost wymagań związanych z poziom obsługi.
Sklepy motoryzacyjne
Sytuacja w sklepach z częściami samochodowymi jest trudna. Zmniejsza się zatrudnienie i choć zwiększa się odsetek punktów posiadających komputer z dostępem do Internetu, to aż 3 proc. sklepów przewiduje koniec działalności w ciągu najbliższego roku.
Firmy olejowe
Wśród firm olejowych najwyższy wzrost udziałów odnotowała marka Castrol, która z wynikiem 23 proc. pozostaje liderem wśród warsztatów autoryzowanych. Wśród niezależnych serwisów Castrol odnotował 3-proc. wzrost i z 24-proc. udziałem plasuje się na drugim miejscu za marką Mobil (30 proc.). W tym segmencie spadki zanotował Lotos (-4 proc.) oraz Shell (-3 proc.). Jako kryteria wyboru oleju serwisy wskazują w pierwszej kolejności trzy zmienne: zalecenia producenta samochodu, jakość oraz znana marka. Niska cena jako kryterium wyboru znajduje się na dalszym miejscu.
Podsumowanie
Wyniki tegorocznych badań wyraźnie odzwierciedlają dalszą konsolidację rynku. Firmy starają się o lepszą specjalizację, dostarczanie profesjonalnej obsługi oraz oferowanie szerszego zakresu usług. Walka o klienta staje się coraz ostrzejsza. Rosnące koszty utrzymania samochodu, z jednej strony i zatrudnienia mechanika z drugiej, wymagają od właścicieli serwisów ponadprzeciętnych umiejętności i wiedzy, by konkurować na tym rynku.
Materiał prasowy firmy Castrol.
Komentarze (0)