Jacek Mądry – ekspert w naprawach maszyn rolniczych w Agro-Rami oraz Dominik Zwierzyk – Project Manager PZL Sędziszów przypominają o podstawowych zasadach serwisowania ciągników rolniczych. Poniższy materiał można potraktować jako praktyczną „check-listę”.
Niska prędkość jazdy, znikome ryzyko kontroli drogowej, marginalny udział w ruchu drogowym. To tylko trzy przykładowe czynniki, które sprawiają, że obsługa ciągników rolniczych bywa traktowana nieco po macoszemu. Z drugiej strony – przestrzeganie podstawowych zasad obsługi realnie wydłuża żywotność maszyny i w końcowym rozrachunku przynosi realne oszczędności. Stosowanie się do zaleceń wynikających z instrukcji obsługi jest zatem ważne. Poniżej przypominamy kluczowe zalecenia eksploatacyjne wspólne dla większości popularnych modeli ciągników rolniczych.
Interwały przeglądowe
Przebieg ciągnika rolniczego liczymy w motogodzinach – licznik przejechanych kilometrów odgrywa rolę drugorzędną. Zalecany interwał między przeglądami to od 250 do 300 motogodzin, ale nie rzadziej niż raz w roku.
Kiedy dokładnie wymieniać olej? W tym miejscu wypada odpowiedzieć na pytanie, które bardzo często zadają sobie użytkownicy ciągników. Kiedy należy wymieniać olej silnikowy – po sezonie, przed zimą, czy po zimie, przed sezonem? Zwolennicy pierwszego terminu chcą jak najszybciej wypłukać zanieczyszczenia, zwolennicy drugiego terminu obawiają się, że nowy olej na mrozie straci swoje właściwości.
- Osobiście rekomenduję wymianę oleju po zimie, przed sezonem - mówi Jacek Mądry, Agro-Rami.
Co się wymienia?
Olej silnikowy to nie jedyny środek eksploatacyjny, który podlega wymianie. W zależności od typu ciągnika lista może się różnić, ale na ogół mamy tu: olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, olej w tylnym moście, czasami także olej w zwolnicach. Czy za każdym razem należy wymieniać wszystko?
Wymiany oleju i filtrów dokonujemy w zależności od przepracowanych godzin i wizualnej oceny pod kątem zanieczyszczenia niezależnie od przepracowanych motogodzin – kontynuuje Jacek Mądry.
Sekcja hydrauliczna
Praktycznie wszystkie ciągniki są wyposażone w układ hydrauliczny. Należy dbać o jego szczelność i regularnie kontrolować poziom oleju hydraulicznego. Pojawia się w tym miejscu pytanie – czy ten olej także podlega wymianie?
- Olej hydrauliczny również podlega wymianie co 1200 motogodzin, lub niezależnie od przepracowanych motogodzin, jeśli został wymieszany z innymi olejami lub zabrudzony - podkreśla Jacek Mądry.
Nie zapominaj o filtrach
W zasadzie nikt nie zapomina o wymianie filtrów oleju. Stan filtrów powietrza jest najczęściej regularnie kontrolowany. Ale z pozostałymi filtrami bywa różnie, a przecież należy wymieniać je wszystkie. Przypominamy, że w typowym ciągniku mamy następujący zestaw filtrów: filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa (czasem są dwa – wstępny i zasadniczy, może być także separator wody), filtr instalacji hydraulicznej, filtr kabinowy.
- Dobre filtry gwarantują dwie podstawowe cechy: odpowiednią skuteczność filtrowania zanieczyszczeń oraz niskie opory przepływu. Obie te cechy są równie ważne. W pierwszym przypadku chodzi oczywiście o ochronę elementów współpracujących. W drugim – zapewnienie odpowiednich ciśnień w układzie. Niskie opory przepływu to także niższe zużycie pomp ciśnienia i samej instalacji - podsumowuje Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów.
Fot. PZL Sędziszów
Komentarze (2)