Oleje przeznaczone do skrzyń ZF
Na rynku dostępnych jest wiele różnych olejów przeznaczonych zarówno do skrzyń biegów manualnych, jak i automatycznych. Wybierając odpowiedni olej, warto zastanowić się, czego oczekujemy od danego produktu. Istnieje szeroka oferta tzw. olejów multi, które są przeznaczone do różnych typów przekładni i spełniają zaledwie minimalne normy producenta. Jednak szczególnie skrzynie automatyczne wymagają dobrego oleju, ponieważ to on decyduje o ich prawidłowym funkcjonowaniu. Jeśli film smarny nie jest odpowiedniej jakości, może wpłynąć na pracę podzespołów, co z kolei może prowadzić do utraty parametrów fabrycznych.
Dzięki długoletnim badaniom i ciągłemu rozwojowi portfolio firma Ravenol opracowała specjalne oleje przeznaczone do skrzyń biegów niemieckiego producenta. W przypadku modelu ZF6HP stworzono serię olejów Ravenol ATF 6HP oraz ATF 8HP z linii Professional Line. Wprowadzenie nowego napędu ZF8HP w 2008 roku skutkowało opracowaniem nowych norm olejowych, co zaowocowało stworzeniem nowego oleju Ravenol ATF 8HP, idealnie dostosowanego do mocniej obciążonych skrzyń serii ZF6HP (A, Z, X) z napędem na cztery koła. Nowy olej stanowił przełom, eliminując problem przegrzewania, znany jako „koksowanie”, który mógł występować w skrzyniach pracujących pod zwiększonym obciążeniem.
Dzięki wyszukiwarce olejowej Ravenol można upewnić się, jaki olej powinien zostać zastosowany.
Właściwości oleju odgrywają kluczową rolę w jego jakości. Modyfikatory tarcia, detergenty, dyspergatory, dodatki antypienne, inhibitory utleniania, depresatory oraz dodatki przeciwzużyciowe są skrupulatnie dobrane i precyzyjnie określone, aby spełniać wymagane funkcje. Tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie założonych parametrów i zapewnienie odpowiedniej ochrony oraz wydajności oleju przeznaczonego dla konkretnej skrzyni automatycznej. Wybierając produkty Ravenol, można być pewnym, że skrzynia biegów będzie pracować w najlepszych warunkach.
Podsumowanie
Skrzynie biegów ZF6HP to zaawansowane konstrukcje zwiększające wydajność pracy silnika. Regularna wymiana oleju może wydłużyć życie ich podzespołów. Średni koszt wymiany oleju w przypadku wymiany dynamicznej wynosi około 2000 zł. Jeśli weźmiemy pod uwagę koszty zaniedbania serwisów i przykładowe uszkodzenie koszyka wałka wejściowego, to wydatek może się okazać trzykrotnie wyższy.
Wymiana oleju w skrzyniach jest kluczowa dla utrzymania ich prawidłowego działania i długiej żywotności. Wybór odpowiedniego oleju, takiego jak Ravenol ATF 6HP lub ATF 8HP, zapewnia optymalne warunki pracy skrzyń ZF6HP, gwarantując płynną i komfortową pracę zespołu napędowego.
Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu
Komentarze (0)