Nowe dane przedstawione przez KPMG pokazują, że rynek SUV-ów cieszy się niezmiennym zaufaniem, rosnąc rok do roku o ponad 30 proc. Sprawdzamy, które z popularnych na polskim rynku SUV-ów z silnikami benzynowymi mają najlepszą wartość rezydualną, a więc na którym modelu kupujący straci najmniej.
Modele z silnikami benzynowymi stają się coraz bardziej popularne – nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale również wśród firm. W Europie diesel stracił swoją dominację, spadając do poziomu poniżej 50 proc. W Polsce – według Instytutu Samar – rynek samochodów zasilanych olejem napędowym zaczyna już gubić swój udział, zmniejszając się z prawie 31 procent do 27 procent.
Na wysokość wartości rezydualnej wpływ ma szereg czynników. Na początek odnoszą się one do samego pojazdu i dotyczą jego wieku, ceny początkowej, wizerunku marki, rodzaju modelu i nadwozia, pojemności silnika i rodzaju paliwa oraz poziomu wyposażenia. Podczas wyliczania wysokości utraty wartości duże znaczenie mają też uwarunkowania eksploatacyjne. Mowa o przebiegu, historii serwisowej i wypadkowej, wskaźniku awaryjności czy cenach części zamiennych.
Wartość rezydualna jest szczególnie ważna dla klientów biznesowych. Jako że firmy zazwyczaj posiadają od kilku do kilkudziesięciu pojazdów, wyliczenie utraty wartości stanowi podstawę do określenia całościowego kosztu eksploatacji floty aut. Co z klientami prywatnymi? Przejście ze skali makro do mikro oczywiście nie oznacza, że znaczenie wartości rezydualnej spada do zera. Nadal jest duże, o czym niestety nawet dzisiaj nie pamiętają wszyscy kupujący. To wartość rezydualna pozwala na wyliczenie m.in. ile realnie będzie kosztowało posiadanie własnego samochodu.
Jaką wartość rezydualną mają oferowane na polskim rynku SUV-y?
Toyota RAV4
Pierwsze miejsce pod względem najmniejszej utraty wartości wśród najpopularniejszych SUV-ów w Polsce zajęła Toyota RAV4. Zgodnie z analizą Info-Ekspert wartość rezydualna tego modelu po 36 miesiącach użytkowania i przy przebiegu rocznym na poziomie 30 tys. km to 66,5 proc. Specjaliści oceniali najtańszą wersję wyposażeniową Sprint, której ceny zaczynają się od 101 900 zł.
Pod maską samochodu znajduje się silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej.
Co znajduje się na liście wyposażenia opisywanego SUV-a? Między innymi manualna klimatyzacja, przednie i tylne czujniki parkowania, system stabilizacji toru jazdy przyczepy, system wspomagający pokonywanie podjazdu i siedem poduszek powietrznych. Dopłaty nie wymagają również światła LED – przednie do jazdy dziennej i tylne, a także projektorowe światła główne, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektryczna regulacja szyb przednich i tylnych i komputer pokładowy. Samochód jest wyposażony ponadto w system audio CD MP3 z portem USB i systemem Bluetooth.
Mazda CX-5
Na drugim miejscu również uplasował się japoński model. Info-Ekspert przewiduje, że przy założonych warunkach eksploatacji (36 miesięcy i 30 tys. km przebiegu rocznie) wartość rezydualna tego modelu wyniesie 63,1 proc. – to o 3,4 pp. gorszy wynik od Toyoty RAV4. Oceniana wersja CX-5 kosztuje od 95 900 zł.
Analizowany model jest wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 165 KM. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej.
Na liście wyposażenia można znaleźć miedzy innymi układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu, system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości, manualną klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat, system i-stop oraz system audio z wejściem USB.
Ford Kuga
Przy 36 miesiącach użytkowania i przebiegu na poziomie 30 tys. km rocznie wartość rezydualna tego modelu według Info-Ekspert wynosi 61,6 proc. Specjaliści poddali ocenie najtańszą wersję benzynową, której ceny zaczynają się od 85 900 zł.
Napęd przekazywany jest na koła przednie za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Silnik ma pojemność 1,5 litra i generuje 120 KM.
Samochód wyposażony jest między innymi w manualną klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3 i układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach. Na liście znalazły się również elektrycznie sterowane szyby przednich i tylnych drzwi, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne oraz podgrzewane przednie fotele z regulacją temperatury.
Mitsubishi ASX
Czwarte miejsce – według specjalistów Info-Ekspert – przypadło kolejnemu japońskiemu modelowi. ASX w podstawowej wersji kosztuje od 69 900 tys. zł, a po 36 miesiącach eksploatacji i przebiegu 90 tys. km jego wartość rezydualna to 59,3 proc.
Pod maską ocenianej wersji znajduje się jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra i mocy 117 KM. Napęd 2x4 przekazywany jest za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej.
Samochód w opisywanej specyfikacji wyposażony jest między innymi w system wspomagania ruszania pod górę, 7 poduszek powietrznych, przednie reflektory halogenowe oraz podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka boczne i manualną klimatyzację, a także elektrycznie sterowane szyby.
Kia Sportage
Koreański SUV zajął ex aequo czwarte miejsce. Specjaliści Info-Ekspert ocenili jego wartość rezydualną na takim samym poziomie, jak w przypadku modelu Mitsubishi ASX – 59,3 proc. przy takich samych założeniach jak powyżej.
Komentarze (1)