Ubytki oleju w silniku często są przez kierowców lekceważone, jednak zupełnie niesłusznie. Zaniedbanie na tym polu może powodować poważne uszkodzenia jednostki napędowej. Jakie mogą być przyczyny wycieków oleju? Odpowiada Adam Klimek z TEAM TOTAL.
Z problemem tego typu spotkał się w zasadzie każdy użytkownik auta. Wycieki oleju silnikowego raczej nie mają miejsca w przypadku samochodów nowych lub z niewielkim przebiegiem, choć nie jest to regułą. Wystarczy nawet drobna wada fabryczna, by stopniowe zmniejszanie poziomu oleju stało się faktem. Zwykle do pierwszych objawów zbyt dużego „picia” pojazdu dochodzi po kilku latach eksploatacji.
Bardzo ważna jest sprawna diagnoza dotycząca ubytków oleju. Tylko dzięki temu uda Ci się zlokalizować źródło problemu, co z kolei jest niezbędne do jego eliminacji. Pamiętaj, że długotrwałe wycieki powodują nie tylko większe zużycie oleju, lecz mogą mieć również wpływ na nieprawidłową pracę jednostki napędowej.
Najczęstsze powody wycieku
Kluczową czynnością przy diagnozowaniu powodu wycieku jest umycie silnika. Szczególnie pamiętaj o tym w przypadku samochodów z kilkuletnim przebiegiem, w których to jednostka napędowa może być porządnie zanieczyszczona przez olej oraz inne substancje. Dokładne wyczyszczenie powierzchni pozwoli Ci łatwo odnaleźć świeże plamy i zlokalizować źródła problemu.
Duży wpływ na pojawienie się wycieku ma eksploatacja pojazdu. Prawidłowe użytkowanie pozwala na większą ochronę jednostki napędowej, co tym samym wydłuża okres jej optymalnego funkcjonowania. Z pewnością powinieneś unikać długotrwałej pracy silnika na wysokich obrotach, co w skrajnych przypadkach może wywoływać nawet przegrzanie całej konstrukcji. W takim wypadku musisz liczyć się z poważnymi usterkami i bardzo wysokimi kosztami naprawy.
Zakładając jednak prawidłowe użytkowanie pojazdu, źródła wycieku należy szukać w poszczególnych elementach silnika. Choć cała konstrukcja jest niebywale trwała i odporna na uszkodzenia, a wszystkie materiały przystosowano do pracy w różnorodnych warunkach (chociażby ogromne różnice temperatur), niektóre części zwyczajnie się zużywają.
Zwykle najsłabszym elementem silnika i całego osprzętu są wszelkiego rodzaju uszczelki wykonane z gumy. Za wycieki oleju zazwyczaj odpowiadają uszczelniacze wału korbowego, uszczelniacz wałka sprzęgłowego oraz uszczelniacz wałka rozrządu. Jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wymiana wyeksploatowanych części. Co ważne, o ile sama zamiana elementów nie jest specjalnie trudna, to dostanie się do np. uszczelniacza wału korbowego i odpowiednich simmeringów zajmuje sporo czasu nawet doświadczonemu mechanikowi. Aby tego dokonać, będziesz musiał zdemontować chociażby cały rozrząd. Szczególnie w nowszych modelach może być to problematyczne, z uwagi na bardzo małą przestrzeń dostępu.
Mimo to, znacznie większym kłopotem zwykle okazuje się wyciek oleju silnikowego od strony skrzyni biegów. Diagnozując problem, należy w pierwszej kolejności określić, czy źródłem wycieku jest skrzynia biegów, czy też silnik. Łatwo można je od siebie odróżnić – olej ze skrzyni jest znacznie jaśniejszy niż olej z silnika, oba różnią się od siebie także zapachem. W takim wypadku musisz być gotowy na spore ubytki gotówki z portfela, gdyż do takiej naprawy konieczne będzie wymontowanie całej skrzyni biegów. Co więcej, olej wyciekający ze skrzyni może być spowodowany uszkodzeniem uszczelniacza wału korbowego. W takim wypadku być może trzeba będzie wyjąć sprzęgło oraz koło zamachowe.
W niektórych sytuacjach olej może wyciekać spod pokrywy zaworów albo wskutek uszkodzenia elastycznej uszczelki miski olejowej. Na szczęście awarie tego rodzaju można znacznie łatwiej naprawić, w związku z tym niższe będą również koszty. Pechową diagnozą jest natomiast wyciek spod głowicy silnika. Nierzadko do wymiany uszczelki z tej okolicy konieczne jest wyjęcie całego elementu, co jest nie tylko bardzo czasochłonne, lecz także kosztowne.
Rzadziej natomiast awarii ulegają uszczelnienia prowadnic zaworowych. Stanowi to o tyle wyzwanie diagnostyczne, że wyciek oleju do komory spalania jest praktycznie niemożliwy do wykrycia obserwując jednostkę napędową jedynie z zewnątrz. Mimo to, awaria tych uszczelniaczy wywołuje poważne straty oleju silnikowego.
Komentarze (3)